کد خبر: 708349
تاریخ انتشار :

هشدار آنروا: اسرائیل در تدارک عملیات نظامی بزرگ در رفح است

کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای گفت، رژیم صهیونیستی در حال آماده‌سازی برای یک عملیات نظامی بزرگ در شهر رفح واقع در جنوب نوار غزه است.

هشدار آنروا: اسرائیل در تدارک عملیات نظامی بزرگ در رفح است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش مشرق، «فیلیپ لازارینی» کمیسر کل آنروا در مصاحبه‌ای با خبرگزاری تاس گفت: «نگرانی من در حال حاضر این است که ارتش اسرائیل قصد انجام چه کاری را دارد، چه کمک نظامی از سوی ایالات متحده به اسرائیل وجود داشته باشد یا خیر. به نظر می‌رسد آمادگی برای مداخله نظامی احتمالی در مقیاس بزرگ در رفح وجود دارد.»

وی همچنین ادامه داد: «همه ما به شدت نگران احتمال حمله در رفح هستیم. بیش از ۱.۴۵ میلیون آواره در حال حاضر در جنوب متمرکز شده‌اند. چنین عملیاتی در میان تجمع بزرگ انسانی انجام می‌شود. نه تنها ما، جامعه بین‌المللی و همه کشورهای عضو اعلام کرده‌اند که این تهاجم نباید رخ دهد.»

این مقام مسئول آنروا همچنین ایده عملیات زمینی در رفح را «بسیار نگران‌کننده» دانست و با اشاره به اینکه هیچ مکان امنی در غزه برای تخلیه مردم وجود ندارد، افزود: «مردم بسیار مضطرب هستند چون نمی‌دانند کجا باید بروند.»

کمیسر کل آنروا خاطرنشان کرد: «شکی نیست که اگر چنین تهاجمی انجام شود، هزاران نفر دیگر کشته خواهند شد. نمی‌فهمم که چگونه این حجم عظیم از خشم جامعه بین‌المللی هنوز نتوانسته به این کشتار پایان دهد. نمی‌فهمم چرا این خشم بزرگ هنوز به آتش‌بس منجر نشده است.»

وی ادامه داد: «بر این باورم که آتش‌بس می‌تواند جان هزاران نفر را نجات دهد. اما نبود آتش‌بس به معنای کشته شدن افراد بیشتری است.» لازارینی ادامه داد، برخی از کشورها می‌خواهند آنروا را به دلایل سیاسی منحل کنند تا بتوانند تلاش‌ها برای ایجاد یک کشور فلسطینی را تضعیف کنند.

وی افزود: «من توجه کشورهای عضو سازمان ملل را به این نکته معطوف می‌کنم که ما باید با این اقدامات مقابله کنیم چون تمایل اصلی برای منحل کردن آنروا ماهیت سیاسی دارد که می‌تواند تلاش آینده برای یافتن یک راه‌حل سیاسی و ایجاد یک کشور فلسطینی را تضعیف کند.»

به گفته رئیس این آژانس، بیش از ۸۰ درصد فلسطینیان در کرانه باختری و غزه معتقدند که در صورت انحلال آنروا، حل مساله فلسطین و اسرائیل به روش دو دولتی امکان‌پذیر نخواهد بود.

کمیسر کل آنروا همچنین توضیح داد: «معتقدم که تلاش برای برچیدن آنروا ادامه خواهد داشت، اما هدف اصلی این تلاش ماهیت سیاسی دارد. این تلاش برای سلب وضعیت پناهندگی فلسطینیان است و این به وضوح توسط نماینده اسرائیل در شورای امنیت اخیرا بیان شد. او گفت، آنروا مشکل پناهندگان را تداوم می‌بخشد. اما این آنروا نیست که مشکل پناهندگان را تداوم می‌بخشد، فقدان یک راه‌حل سیاسی است که وضعیت پناهندگی را تداوم بخشیده است.»

لازارینی خاطرنشان کرد، درباره پیشنهاد اسرائیل به سازمان ملل در انحلال آنروا و انتقال کارمندانش به آژانس دیگری اطلاعی نداشته تا اینکه در رسانه‌ها گزارش آن را خوانده است.

وی همچنین یادآور شد که گروهی از کارشناسان مستقل اخیرا گزارشی منتشر کردند که آنروا هم ضروری و هم غیرقابل جایگزینی است. لازارینی گفت، بسیاری از کشورهایی که پرداخت‌های خود به آنروا را در ژانویه ۲۰۲۴ تعلیق کردند پرداخت‌ها را از سر گرفته‌اند اما آمریکا هنوز برنامه‌ای برای پرداخت مجدد به آنروا ندارد.

کمیسر کل آنروا گفت: «من به دنبال تشویق دیگر اهداکنندگان برای افزایش مشارکت در کمک به آنروا هستم. تنها زمانی آژانس برچیده می‌شود که فلسطین یک کشور کامل شود. بر این باورم که برنامه‌ها برای خلاص شدن از آنروا و انحلال آن ادامه می‌یابد. فشارهای سیاسی زیادی وجود دارد برای همین هم به درخواستم از کشورهای عضو برای کمک به ما به منظور حفاظت از ماموریت آژانس ادامه می‌دهم.»

لازارینی همچنین با بیانه اینکه قصد اسرائیل برای برچیدن آنروا در خارج از مرزها بویژه در سطح نمایندگان پارلمان بازتاب پیدا کرده، ادامه داد: «شاهد بودید که اخیرا کنگره ایالات متحده تصمیم گرفت هرگونه کمک مالی به آنروا را ممنوع کند. بنابراین این چالشی است که ما با آن روبرو هستیم. می‌دانم که این بحث گاهی در پارلمان‌های دیگر نیز در جریان است. بنابراین، در میان سیاستمداران چالش وجود دارد، اما لزوما به سیاست دولت تبدیل نمی‌شود.»

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها