کد خبر: 697867
تاریخ انتشار :

پرونده واردات خودروی لوکس دوباره باز شد

فدراسیون فوتبال واکنشی غیرمنتظره و متفاوت به رای دیوان عدالت اداری مبنی بر سلب امتیاز واردات خودرو برای ملی‌پوشان داشت.

پرونده واردات خودروی لوکس دوباره باز شد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ورزش سه، در شرایطی که تیم ملی فوتبال ایران کمتر از سه هفته دیگر عازم رقابت‌های جام ملت‌های آسیا خواهد شد، موضوع کش‌دار واردات خودروی لوکس خارجی توسط ملی‌پوشان بدل به یک حاشیه مهم و جدید در مهم‌ترین بخش فوتبال ایران، تیم ملی، شده است.

پس از انتشار رای دیوان عدالت اداری که به دلیل شکایت یک نهاد مردمی با در نظر گرفتن موضوع تبعیض روی داده بود، فدراسیون فوتبال امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در کنار ملی‌پوشان خواهد بود تا این حق از آنها سلب نشود.

با این وصف موضوع وارد کردن خودروی خارجی توسط ملی‌پوشان به سرعت تبدیل به یک مسئله حقوقی شده و اظهارنظرها درباره آن ادامه خواهد داشت. از طرفی نگاه مردمی با درصد بالا مخالف اعطای این امتیاز به ملی‌پوشان فوتبال ایران است اما از طرف دیگر این قول پس از صعود تیم ملی به جام جهانی فوتبال (۲۰۲۲) در اسفند ماه سال گذشته توسط عالی‌ترین مراجع دولتی به بازیکنان فوتبال داده شده و تعداد زیادی از آنها بر اساس این توافق قبلی اقدام به خرید و وارد کردن خودرو کرده‌اند؛ اتفاقی که علاوه بر دوندگی‌های اداری، هزینه قابل توجهی را نیز بر آنها تحمیل کرده تا در نهایت آنها سودی نسبتا قابل توجه از این پاداش ببرند.

موضوع اصلی در این حکم، مسئله تبعیض آمیز بودن مجوز اعطایی به ملی‌پوشان از سوی وزارت صنایع است. در حالی که واردات خودروی خارجی سال‌هاست به ایران ممنوع شده، دیوان عدالت اداری در حکمش اعلام کرده دلیلی نمی‌بیند ورزشکاران شاغل در رشته فوتبال از این امتیاز بهره‌مند بشوند و این موضوع مصداق یک رانت بزرگ در نظر گرفته شده است.

اما در طرف مقابل، ملی‌پوشان حاضر در فهرستی که به وزارت صمت ارائه شده نیز با اشاره به اینکه قبلا این قول به آنها داده شده و آنها باید مشمول این امتیاز بشوند، با اشاره به هزینه‌های انجام شده و ضرر و زیان مالی، نقد کردن این پاداش را حق خود می‌دانند که این مسئله هم در جای خود قابل توجه است، به خصوص اینکه از زمان اعطای این مجوزها بیش از یک سال می‌گذرد و کلیه امور حقوقی آن به کندی در مراجع ذی‌ربط در وزارت صمت طی شده است.

اما در روزهایی که به نظر نمی‌رسد شرایط پیشین مالی در تیم ملی فوتبال و امتیازات آن وجود خارجی داشته باشد، آخرین امید فدراسیون به اعطای این جایزه از سوی دولت بود تا آنها بدون صرف هزینه، مهم‌ترین کارمندان خود را مشمول این پاداش کنند. فدراسیون در بیانیه امروز در دفاع از حق بازیکنان تیم ملی چنین نوشته است: فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به عنوان بالاترین مرجع تخصصی رشته ورزشی فوتبال وظیفه خود می‌داند در راستای صیانت از حقوق مکتسبه بازیکنان تیم ملی که بر مبنای مصوبه هیئت محترم دولت ایجاد شده و در زمان اعتبار مصوبه با پرداخت وجوه توسط خود بازیکنان به منظور خرید خودرو، حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی نسبت به واردات خودرو اقدام کرده‌اند، با احترام کامل به آرای قضات شریف دیوان عدالت اداری، تمامی راهکارهای قانونی را طی کرده و مساعی خویش را در حدود قوانین و مقررات به کار بندد تا به امید خداوند متعال، مراتب منتهی به حصول نتایج منصفانه شود.

با این وصف این احتمال وجود دارد که علاوه بر رایزنی‌ها، اعتراض به رای دیوان عدالت اداری از طریق حقوقی در دستور کار فدراسیون قرار بگیرد. رای صادره از سوی دیوان، پشتوانه تعداد زیادی از قضات شاغل در جلسه رسیدگی به شکایت از مجوز یادشده را دارا بوده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها