کد خبر: 708452
تاریخ انتشار :

به نقل از دیگران؛

چرا محسن رضایی هم از قالیباف فاصله گرفت؟

یک چهره اصولگرا که پیشتر در حزب منتصب به محسن رضایی نیز عضویت داشت، ضمن اشاره به شکست شانا و مخصوصاً قالیباف در انتخابات مجلس دوازدهم، معتقد است محسن رضایی به دلیل همین شکست‌ها از قالیباف فاصله گرفته و به شریان نزدیک شده است.

چرا محسن رضایی هم از قالیباف فاصله گرفت؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز - انتشار عکسی از جلسه ای که اعضای شریان در آن حضور داشتند و صدرنشینی محسن رضایی در این جلسه، شائبه هایی را درباره علت این حضور از یک سو و احتمال اختلاف بین محسن رضایی با شانا (قالیباف و حدادعادل) ایجاد کرده است.

در گفتگویی که اخیراً ابوالقاسم جراره با خبرگزاری خبرآنلاین داشته حضور محسن رضایی در جلسات شریان را تاکید کرد، دبیرکل شریان بر این نکته نیز اشاره کرد که محسن رضایی در جلسه شریان با منتخبین مجلس دوزادهم حضور نداشته است اما این را هم گفت که جلسات مختلفی با محسن رضایی داشته اند.

این حضور آنجا جالبتر می شود که در همان زمان شکل گیری این ائتلاف سیاسی، یک عضو شورای مرکزی جبهه شریان مدعی شده بود«محسن رضایی» خواستار جلسه برای اعطای سهمیه به شریان بود اما ما قبول نکردیم.این ادعا به سرعت از سوی دفتر محسن رضایی رد شد و یک منبع نزدیک به دفتر محسن رضایی، گفت: محسن رضایی هیچگونه صحبتی با هیچ حزب و جبهه‌ای در راستای اعطای سهمیه انتخاباتی نداشته است و چنین اظهاراتی خلاف واقع و کذب است.

اما بعد از آن حواشی، حضور علنی و یکباره عضو کابینه دولت رئیسی و یکی از چهره های تصمیم گیر در شورای ائتلاف، در جلسات شریان پیش از انتخابات دور دوم و در روزهایی که بحث ریاست مجلس آینده داغ شده است، به معنای جدایی او از قالیباف و حدادعادل است؟ در پس این حضور معامله جدید سیاسی در جریان است؟

در پاسخ به این پرسش ابوالقاسم رئوفیان به خبرگزاری خبرآنلاین، گفت؛ «احتمالاً شکست لیست شانا و مشخصاً قالیباف به دلیل ریزش رأی، منجر به این شده که محسن رضایی به سمت شریان برود.»

در ادامه گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با ابوالقاسم رئوفیان، چهره نزدیک به محسن رضایی را می‌خوانید؛

****

*آقای رئوفیان! شنیده شده که اخیراً محسن رضایی که از اعضای محوری شانا است، در جلسات شریان حضور پیدا می‌کند، تحلیل شما از نزدیکی رضایی به شریان چیست؟

ضمن ارادتی که به آقای محسن رضایی دارم و همکاری که در جبهه ایستادگی ایران اسلامی با محوریت او داشتیم، واقعیت این است بعد از اینکه بعد از جبهه ایستادگی جدا شدم به جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت پیوستم، این جبهه با عضویت ۲۰ حزب عضو شورای وحدت است و فعالیت می‌کند.

لذا ما در انتخابات ۱۴۰۲ فهرست جدای از شانا یا همان لیست مشترک شوای ائتلاف و جبهه پایداری را دادیم. آن زمان محسن رضایی در شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با محوریت حداد عادل فعال بود و الان در انتخابات دور دوم مجلس هم وضعیت به همین ترتیب است به این معنی که در این انتخابات هم محسن رضایی در شانا فعالیت می‌کند و ما در شورای وحدت با محوریت جامعه روحانیت مبارز فعالیت می‌کنیم.

در انتخابات مجلس شورای وحدت و شانا خط قرمز هم بودند

در مجموع بیش از ۴۰ حزب و گروه سیاسی در این شورا فعالیت می‌کند، بنابراین از نظر همکاری انتخاباتی ما دو شورای متفاوت از هم هستیم که در دوره اول انتخابات مجلس دوازدهم هم شورای وحدت خط قرمز شورای ائتلاف بود و شورای ائتلاف هم خط قرمز شورای وحدت بود، به این صورت فردی که در فهرست شورای ائتلاف بود نمی‌توانست در فهرست شورای وحدت قرار بگیرد و بالعکس. بنابراین شورای ائتلاف و شورای وحدت در این دوره از انتخابات با یکدیگر همکاری انتخاباتی نداشتند.

امناء برای بذرپاش است اما ...

*شما می گویید آقای رضایی در دور دوم انتخابات هم ذیل همان شانا فعالیت خواهد کرد اما آقای جراره هم حضور محسن رضایی در جلسات شریان را تایید کرد و ...

شریان و چندین مجموعه دیگر مانند رزما، امناء را تشکیل دادند، محوریت امناء بذرپاش است اما به دلیل حضور در دولت، مسئولیت را افراد دیگر مانند جراره دارند. علاوه بر این افرادی مانند رسایی هم در حضور دارند که در حال حاضر با عنوان امناء فعالیت می‌کنند و با این فهرست وارد عرصه رقابت انتخاباتی شدند، البته فهرست دیگری به نام صبح ایران هم بود که رائفی‌پور محوریت آن را برعهده داشت. در مجموع اینکه در حال حاضر محسن رضایی به شریان پیوسته یا خیر را اطلاع ندارم اما اینکه او با مجموعه قالیباف همکاری می‌کرد و به عنوان عضو شاخص و تعیین‌کننده در شانا بود، را اطلاع دارم.

مردم ریاست قالیباف در مجلس را برنمی‌تابند

*با این تفاسیر فکر می‌کنید چرا محسن رضایی به جلسات شریان رفت و آمد دارد و چه هدفی را دنبال می‌کند؟

عالم سیاست سیاه و سفید نیست بلکه خاکستری است. در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم فقط دو نفر از شورای ائتلاف توانستند وارد مجلس شوند و این به معنای شکست شورای ائتلاف در دور اول انتخابات مجلس است.

از طرفی نفر اول شورای ائتلاف که قالیباف است در انتخابات مجلس یازدهم بالغ بر یک میلیون و ۵۰۰ هزار رأی آورد و نفر اول شد اما در انتخابات مجلس دوازدهم بالغ بر ۴۰۰ هزار رأی آورد و نفر چهارم شد، این یعنی رأی منفی به وضعیت موجود، به عبارت دیگر جامعه ما به دنبال حفظ وضع موجود نیست و وضع موجود یعنی مجلس با ریاست قالیباف را برنمی‌تابد و وضع موجود را رافع مشکلات نمی‌دانند، از این‌رو امکان دارد محسن رضایی در ارزیابی‌های خودش به این نتیجه رسیده که شانا ناگزیر است چنین شکستی را بپذیرد اما از آن طرف امناء توانست تعدادی از اسامی حاضر در لیست خود را به مجلس بفرستد، به این معنی که در دور اول انتخابات مجلس لیست صبح ایران بیشترین رأی را بدست آورد و رأی بعدی هم به امناء بود که شریان هم ذیل امناء قرار دارد.

بنابراین مردم بیشتر به آنها رأی دادند. در نتیجه امکان دارد محسن رضایی در ارزیابی‌های خودش به این نتیجه رسیده که در دور دوم انتخابات با امناء یا همان شریان ارتباط برقرار کند. البته امکان دارد آنها از محسن رضایی برای حضور در جلسات دعوت کردند و او پذیرفته است.

شانا در دور دوم انتخابات هم شکست خواهد خورد

*لذا این فرضیه که محسن رضایی از قالیباف ناامید شده، به واقعیت نزدیک است؟

همانطور که گفتم با توجه به شکست شانا و شخص قالیباف در انتخابات مجلس دوازدهم، شاید نه بلکه به احتمال زیاد و قطعاً در دور دوم انتخابات که اردیبشهت ماه برگزار می‌شود،مردم نسبت به افرادی که از لیست شانا به دور دوم راه پیدا کردند، اقبالی نخواهند داشت و شانا کماکان این شکست را در دور دوم انتخابات هم تجربه خواهد کرد.

برخی دوستان قالیباف درباره ریاست او بر مجلس اما و اگرهایی دارند

*در این فضایی که توصیف کردید شانس ریاست قالیباف هم کمرنگ است.

ارزیابی به این بستگی دارد که در صحن مجلس چند نفر به عنوان نامزد ریاست حضور پیدا کنند، لذا الان نمی‌توان گفت اما آنچه مشخص است این نکته است فضایی که قبلاً برای قالیباف مهیا بود، امروز وجود ندارد و از چنین فضایی برخوردار نیست یعنی دوستان او هم نسبت به اینکه قالیباف در این دوره از مجلس هم رئیس مجلس شود اما و اگر دارند، به این ترتیب که برخی قطعاً مخالف ریاست قالیباف بر مجلس هستند و برخی هم در این مورد هنوز به تصمیم نرسیدند اما آنچه مسلم است اینکه در مجلس فضای قبلی که رویکردش به سمت ریاست قالیباف بود، وجود ندارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها