کد خبر: 707585
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با ابوذر ندیمی

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی با افزایش احتمالی تحریم‌ها

فعال سیاسی گفت: افکارعمومی دنیا با بایدن و نتانیاهو نیست ولی امور دنیا امروز با افکارعمومی اداره نمی شود بلکه با اراده دولت ها مدیریت می شود.

پیش‌بینی وضعیت اقتصادی با افزایش احتمالی تحریم‌ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: پاسخ ایران به اسرائیل، بازارهای جهانی و داخلی را متلاطم کرد، با توجه به آنکه احتمال درگیری نظامی بین تهران و تلاویو یا تشدید تحریم ها وجود دارد، سئوال این است که اوضاع اقتصادی چه طور خواهد شد؟

ابوذر ندیمی در گفت‌وگو با نامه نیوز درباره پیش بینی وضعیت اقتصادی در صورت بروز درگیری جدید یا افزایش تحریم ها گفت: سه اتفاق امکان دارد بیفتد. نخست آنکه تحریم های قبلی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی تشدید شود. دوم آنکه حلقه تحریم نفتی تنگ تر شود مثلا کاخ سفید، چین را در یک دوراهی قرار دهد که بین بازار آمریکا و خرید نفت ایران یکی را انتخاب کند، همچنین با تهدید تجهیز ارتش اوکراین، روسیه را از ایران دور کند. سوم آنکه تحریم های جدید اعمال کنند چون این طور نیست که همه تحریم ها درباره ایران فعال شده باشند.

وی افزود: تحریم بنزین باعث شده بعضی از هواپیماها مثل ماهان نتوانند پروازهای خارجی انجام دهند. همچنین امکان دارد که غرب با گسترش دایره تحریم کالاهای چندمنظوره، مقابل دسترسی ایران به آن کالاها در بازارهای جهانی محدودیت اعمال کند.

این فعال سیاسی اظهار کرد: افکارعمومی دنیا با بایدن و نتانیاهو نیست ولی امور دنیا امروز با افکارعمومی اداره نمی شود بلکه با اراده دولت ها مدیریت می شود. هرچند روسیه و چین در اتفاقات اخیر سعی کردند به نوعی از ایران جانبداری کنند اما جانبداری آنها مدت دار است چون از نگاه آنها منافع و سود اولویت دارد.

وی ادامه داد: دولت آقای رئیسی تلاش کرد نفت بیشتر بفروشد، این موضوع یکسری گشایش های اقتصادی را در کشور حاصل می کند. ما در باب ذخیره کالاهای سرمایه ای و واسطه ای یا مسائل مربوط به انرژی مشکل داریم. در سال 1402 ده ها روز واحد های صنعتی تعطیل بودند چون دسترسی شان به آب، برق و گاز محدود شد.

این نماینده ادوار مجلس با بیان اینکه ما با کسری انرژی قابل اعتنایی مواجه هستیم، اظهار کرد: افزایش تعرفه گمرکی و مالیات فشارهای بیشتری بر جامعه می آورد چون قیمت کالاهای وارداتی یا مواد اولیه تولید کالا بالاتر می شود و در نتیجه کالا در بازار گرانتر به فروش می رسد. هر چه مالیات بیشتر گرفته شود رکود بیشتر می شود.

وی با اشاره به کاهش سرمایه گذاری در کشور افزود: فقط تحت عنوان فعالیت شرکت های دانش بنیان یکسری اقدامات انجام می شود اما این فعالیت ها نمی تواند همه نیازهای کشور و جامعه را برطرف سازد. ضمن آنکه در مورد اقلام مصرفی، سرمایه ای و واسطه ای هم با مشکلاتی مواجه هستیم. حتی اگر بخواهیم سرمایه خارجی جذب کنیم، جذابیتی وجود ندارد چون کشوری که نوسانات شدید اقتصادی داشته باشد اطمینان از سرمایه گذاری در آن کاهش پیدا می کند.

ندیمی با بیان اینکه تحریم ها قطعا منجر به براندازی نمی شود، گفت: با این وجود تحریم ها آثار اقتصادی درگیری را برای کشور پیامد می کنند مثلا خبرهای غیررسمی حکایت از آن می کند که خیلی از صاحبان سرمایه و متخصصان ماهر کشور در حال مهاجرت هستند. 

این فعال سیاسی با اشاره به وضع متلاطم بازار ارز افزود: ادعا می شود که پول این ارز به جیب دولت نمی رود که ادعای عجیبی است چون عمده ارز از طریق بانک مرکزی فروش می رود. ما در حال جنگ هستیم حالا نوعش هرچه باشد واقعیت اقتصاد ایران تورم، تحریم و رکود است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها