کد خبر: 708737
تاریخ انتشار :

تحلیل دیگران؛

رژیم صهیونیستی در بن بست شمال

با افزایش گمانه‌زنی‌ها در زمینه آغاز حمله گسترده ارتش صهیونیستی به رفح، حزب الله لبنان و انصارالله یمن سطح اقدامات‌شان را علیه مراکز کلیدی در فلسطین اشغالی افزایش داده اند. گسترش تبادل آتش در جبهه شمالی سبب شده است برخی رسانه‌ها و تحلیلگران نسبت به آغاز جنگ بزرگ در شرق مدیترانه هشدار دهند.

رژیم صهیونیستی در بن بست شمال
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نامه نیوز- احتمال آغاز جنگ فراگیر در مرزهای لبنان و فلسطین اشغالی بیش از پیش احساس می‌شود. روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال در مطلبی مدعی شد، حزب الله و رژیم صهیونیستی برای گسترش تنش آماده می‌شوند. از ابتدای جنگ تاکنون مقاومت لبنان بیش از ۱ هزار و ۶۴۰ عملیات علیه دشمن صهیونیستی ترتیب داده است و ۲۹۰ نفر از نیروهای مقاومت لبنان به شهادت رسیده اند.

خط قرمز مقاومت همواره کشیده نشدن دامنه درگیری به خاک لبنان و کشته نشدن غیرنظامیان لبنانی بوده است. در حال حاضر با تداوم جنگ غزه به نظر نمی‌آید دورنمای روشنی برای عقب نشینی مقاومت از مرزهای فلسطین اشغالی وجود داشته باشد. برخی تحلیلگران معتقدند، تداوم وضع کنونی نوید آغاز جنگی بسیار بزرگ‌تر از جنگ 33 روزه در سال 2006 میلادی می‌دهد. همزمان با افزایش تنش‌ها، بازیگران میانجی به ویژه فرانسوی‌ها سعی دارند با کانال‌های دیپلماتیک جلوی آغاز جنگی جدید را در شرق مدیترانه بگیرند.

در هفته اخیر میزان تنش‌ها و تبادل آتش میان رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان افزایش یافته است. بیست‌ویکم آوریل یگان‌های عملیاتی حزب‌الله هفت بار شهرک المطله را در شمال فلسطین اشغالی هدف قرار دادند. همچنین  تجمع سربازان رژیم صهیونیستی در مجاورت سایت الظهیره با موشک ضد زره هدف قرار گرفت. در همین روز یک فروند پهپاد هرمس- 450 از سوی نیروهای راداری و پدافندی مقاومت رهگیری و سرنگون شد.

بیست‌ودوم آوریل مقاومت اسلامی لبنان با انتشار بیانیه رسمی اعلام کرد، مقر تیپ سوم «لشگر 91» رژیم صهیونیستی را در پایگاه «زیتم» با 35 راکت کاتیوشا هدف قرار داد. واحد اطلاع رسانی حزب الله با انتشار تصاویری از حمله به تجهیزات صهیونیستی در الوازانی و حنیطه خبر داد.

در واکنش به این اقدامات رژیم صهیونیستی فرودگاه تازه تأسیس حزب الله را در منطقه جبور لبنان به شدت بمباران کرد. بیست‌وسوم آوریل ارتش صهیونیستی با انتشار تصاویری مسئولیت حذف حسین علی عزقول، یکی از نیروهای مؤثر یگان موشکی حزب الله را در نزدیکی الزهرانی برعهده گرفت.

در پاسخ به حمله تروریستی رژیم صهیونیستی، مقاومت لبنان با حمله پهپادی- موشکی مقر تیپ گولانی و مقر یکم یگان اغوز 621 را در پادگان شاراگا واقع در شمال شهر عکا هدف قرار داد. علاوه بر این، حمله هدفمند حزب الله لبنان سایت راداری را در مزارع شبعا، تجمع سربازان صهیونیست را در حرش رامم و سایت رویسه العلم را در کفر شعبه زیر ضربه گرفت.

در جریان حملات شدید حزب الله برق مناطق گسترده‌ای از شهرک کریات شیمونا قطع شد. بیست‌وچهارم آوریل ارتش صهیونیستی در واکنش به حملات مقاومت لبنان قریب به 40 انبار تسلیحات، زیرساخت‌های مقاومت و اهداف وابسته به حزب الله را در این منطقه هدف قرار داد. از بیست‌وپنجم آوریل تاکنون حملات دو طرف ادامه دارد، اما به دلیل ازسرگیری فعالیت کانال‌های دیپلماتیک از میزان شدت آن کاسته شده است.

یعقوب عمیدور، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی در مصاحبه با کانال 12 رژیم صهیونیستی با استفاده از ادبیاتی بی‌سابقه گفت، «اینکه بتوانیم با حزب الله وارد جنگ بشویم و آن را شکست دهیم توهمی بیش نیست». وی افزود: حجم تسلیحات و موشک‌هایی که مقاومت در اختیار دارد، بسیار زیاد است.

رئیس شورای محلی متولا در واکنش به حملات پیاپی مقاومت لبنان گفت، «غیرقابل تصور است هر روز یک خانه یا زیرساخت را از دست بدهیم. حزب الله به طور سیستماتیک و عمدی این کار را انجام می دهد و باعث درد و رنج مردم شمال می شود و کمربند امنیتی را بدست می‌آورد». انتشار چنین اظهاراتی از سوی مقام های صهیونیست حاکی از آن است رجزخوانی بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست وزیر و وزیر جنگ رژیم صهیونیستی صرفاً برای اقناع افکار عمومی و در حقیقت ابتکار عمل در اختیار مقاومت لبنان است.

با افزایش مجدد دامنه تنش‌ها میان رژیم صهیونیستی و مقاومت لبنان، این بار نه عاموس هوخشتاین بلکه استفان سژورنه، وزیر امور خارجه فرانسه برای کاهش درگیری‌ها و ارائه پیشنهاد جدید راهی بیروت شد. به گزارش کانال عبری کان، پاریس در طرح خود خواستار توقف عملیات نظامی دو طرف، بازگشت ساکنان شمال فلسطین اشغالی به خانه‌های خود و در نهایت استقرار 15 هزار سرباز ارتش لبنان در منطقه‌ای واقع در کنار رودخانه لیتانی شده است.

این پیشنهاد در حالی از سوی دولت امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه مطرح شده است که اعضای محور مقاومت بارها اعلام کرده اند، با پایان یافتن آتش جنگ در غزه سلسله اقدامات مقاومت در منطقه نیز متوقف خواهد شد. در چنین شرایطی به نظر می‌آید لازم باشد واشنگتن و تروئیکای اروپایی با همکاری قطر و  مصر به دنبال راهی برای اعلام آتش‌بس و جلوگیری از لشکرکشی به رفح باشند.

بهره سخن

با افزایش گمانه‌زنی‌ها در زمینه آغاز حمله گسترده ارتش صهیونیستی به رفح، حزب الله لبنان و انصارالله یمن سطح اقدامات‌شان را علیه مراکز کلیدی در فلسطین اشغالی افزایش داده اند. گسترش تبادل آتش در جبهه شمالی سبب شده است برخی رسانه‌ها و تحلیلگران نسبت به آغاز جنگ بزرگ در شرق مدیترانه هشدار دهند.

نکته قابل تأمل آنکه مقاومت لبنان دیگر گروهی صرفاً چریکی نیست که با تکیه بر نیروهای نامتقارن به دنبال زمینگیر کردن ارتش دشمن باشد. در دوران جدید حزب الله لبنان بیش از 100 هزار انواع موشک نقطه زن و راکت در اختیار دارد که علاوه بر از کار انداختن سامانه‌های دفاعی رژیم صهیونیستی سبب مختل شدن زیست عادی در فلسطین اشغالی خواهد شد. با تغییر خطوط موازنه میان تهران و تل‌آویو آیا میدان لبنان به جدیدترین آوردگاه محور مقاومت با رژیم صهیونیستی تبدیل خواهد شد؟

 

منبع: راهبرد معاصر

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها