کد خبر: 673823
تاریخ انتشار :

سود هر بشکه نفت فرآوری شده

برنا: وزیر نفت با بیان اینکه در زمینه ساخت پالایشگاه های نفتی و گازی خودکفا شده ایم گفت: برخی می‌گفتند ساخت پالایشگاه صرفه اقتصادی ندارد اما الان هر بشکه نفتی که در پتروپالایشگاه آبادان فرآوری شود ۱۲ دلار برای کشور سود دارد.

سود هر بشکه نفت فرآوری شده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 جواد اوجی وزیر نفت امروز (دوشنبه 29 اسفند) در آیین افتاح فاز ۲ طرح توسعه و تثبیت پالایشگاه آبادان اظهار داشت: رئیس‌جمهوری با وجود کسالت و مشغله بسیار اصرار داشتند که در گشایش این مگاپروژه و پتروپالایشگاه ۲۲۰ هزار بشکه‌ای، در روز ملی شدن صنعت نفت حضور یابند.

وی افزود: یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام و ملی که ابتدای این دولت حدود ۶۴ درصد پیشرفت داشت، در اولویت کار وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی قرار گرفت و در مدت یک سال و نیم ۳۶ درصد باقی‌مانده آن تکمیل شد.

وزیر نفت با بیان اینکه خروج نیروها و مستشاران خارجی از پالایشگاه آبادان رقم خورد، ادامه داد: این پروژه به ارزش ۱.۱ میلیادر دلار یا ۸ میلیارد یوآن از سوی کارکنان صنعت نفت به بهره‌برداری رسید و امروز هم در ساخت پالایشگاه گازی و هم پالایشگاه نفتی به برکت خون شهدا و با تکیه بر نیروهای توانمند داخلی، خودکفا شدیم.

اوجی با اشاره به حضور بیش از ۱۰۰ پیمانکار در تکمیل این پروژه، تصریح کرد: در اقدامی بی‌سابقه پیجیده‌ترین بخش فاز ۲ پالایشگاه آبادان در این مدت زمان تکمیل شد در حالی که با آغاز دولت سیزدهم شاهد کاهش صادرات نفت و افزایش تحریم‌های ظالمانه بودیم و پیش‌بینی دولتمردان پیشین، افزایش این تحریم‌ها بود.

وی بیان کرد: برای تامین منابع ارزی و سرمایه گذاری در بخش صنعت نفت و گاز هم ما در ابتدا گرفتاری‌هایی داشتیم همچنین حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت کشور رخ داد اما به لطف الهی و حمایت‌های رهبری و اراده جهادی کارکنان صنعت نفت اتفاقات بزرگی رقم خورده است.

وزیر نفت با اشاره به ثبت رکورد تازه فروش نفت، از تامین سوخت همه بخش‌های مصرفی بدون قطعی گاز و برق خبر داد در حالی که زمستان سال ۱۳۹۹، کشور دچار قطعی برق بود.

جذب ۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی

اوجی گفت: در بحث دیپلماسی انرژی این دولت پرونده خوبی در حوزه صادرات و امضای قراردهای سرمایه‌گذاری دارد و تاکنون حدود ۵ میلیارد دلار جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه میدان‌های نفتی و گازی داشتیم همچنین قراردهای گازی مانند حل مسئله با ترکمستان که روابط با آنها ۵ سال تیره شده بود، جزو کارنامه کاری است که اکنون مقدار تبادل گاز با آنها دو برابر شده است.

وی خاطرنشان کرد: ایران در ساخت پالایشگاه‌های نفتی و گازی خودکفا شده است؛ بهره‌برداری از ۳۱ طرح نیمه‌تمام به ارزش ۱۲ میلیارد دلار در سال ۱۴۰۱ انجام شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها