کد خبر: 670491
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/گفتگوی نامه‌نیوز با حسن بهشتی‌پور

نقش وزارت‌خارجه در طرح پیشنهاد صحیح باید تعیین‌کننده باشد

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: کارشناسان، وزیر و دیپلمات های وزارت خارجه نقش تعیین کننده در ارائه دیدگاه های درست و پیشنهادهای صحیح دارند.

نقش وزارت‌خارجه در طرح پیشنهاد صحیح باید تعیین‌کننده باشد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: وزارت خارجه در هر کشوری وظیفه دارد مواضع سیاست های کلان در حوزه سیاست خارجی را با زبان دیپلماتیک در عرصه بین الملل دنبال کند اما چند وقتی است که وزارت خارجه دولت رئیسی بر خلاف این انتظار عمل می کند، با لحن رادیکال طرح موضوع می کند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با نامه نیوز درباره نقش وزارت خارجه برای تصمیم سازی در حوزه سیاست خارجی گفت: اگر فرض این باشد که وزارت خارجه تعیین کننده خط و مشی سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است، خیر این مسئله در حوزه اختیارات وزارت خارجه نیست.

وی با اشاره به زمان مسئولیت محمدجواد ظریف در وزارت خارجه افزود: مگر گذاشتند او کارهایی را که صلاح می داند انجام دهد؟ دستگاه سیاست خارجی ما در اندازه مقدورات و امکانات و متناسب با محذورات و موانع پیش روی خود می تواند اقداماتی را انجام دهد. پس امروز مسئولیت وزارت خارجه با هر کسی بود اختیار تصمیم گیری در سیاست خارجی نداشت.

این کارشناس مسائل بین الملل یادآور شد: باید ببینیم چه شد که اتحادیه اروپا امروز این گونه مقابل ما موضع می گیرد. آیا وزارت خارجه مسئول این اتفاق بود؟ اگر جواب مثبت است، می توان پرسید چرا وزیر خارجه نشسته و فقط نگاه می کند یا دنباله رو دیگران شده است؟ واقعیت آن است که مجموعه ای از عناصر و جریان های مختلف روی سیاست خارجی ما تأثیرگذارند و دستگاه دیپلماسی ما عمدتا مجری سیاست هایی است که از سوی نهاد بالادستی یعنی شورای عالی امنیت ملی تعیین می شود.

وی افزود: هر چند وزارت خارجه تصمیم سازی در حوزه سیاست خارجی نمی کند اما این را می پذیرم که کارشناسان، وزیر و دیپلمات های وزارت خارجه نقش تعیین کننده در ارائه دیدگاه های درست و پیشنهادهای صحیح دارند. البته باید دید چقدر این پیشنهادها شنیده می شود.

بهشتی پور گفت: به گذشته بنگریم و ببینیم که چند دیپلمات ما چیزهای مختلف گفتند و نامه نوشتند و این پیشنهادها و نظرات مورد توجه قرار گرفته و شنیده شده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها