کد خبر: 642990
تاریخ انتشار :

ساداتیان: وزارت خارجه باید درباره محتوای قرارداد با چین توضیح دهد

سید جلال ساداتیان در گفت‌وگو با سایت «خبر سراسری» گفت: خوب بود که وزیر خارجه توضیحاتی درباره اینکه در این تفاهم‌نامه چه ابعادی از موضوع و چه موضوعاتی از این متن توافقنامه قرار است که بین طرفین اجرا شود، می‌دادند.

ساداتیان: وزارت خارجه باید درباره محتوای قرارداد با چین توضیح دهد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سایت خبر سراسری، سید جلال ساداتیان، نماینده سابق مجلس و سفیر سابق ایران در انگلیس، درباره جزییات برنامه جامع 25ساله ‌گفت: «این برنامه همان چیزی است که امضا آن را دکتر ظریف یک سال قبل انجام داد و بیشتر یک تفاهم‌نامه است که قرار شده چینی‌ها در عرصه‌های مختلفی با ایران همکاری داشته باشند مثلا در زمینه صنعت و گردشگری و شیلات و موارد مختلف سرمایه گذاری کنند و جزئیات آن قرار است توسط دستگاه‌های ذی‌ربط به توافق برسد که گفت‌وگوهایشان را آغاز کرده‌اند با این مفهوم که قبل از این ماجراها یک کمیسیون مشترک داشته باشیم مثل بین ما و برخی کشور ها سالانه کمیسیون‌های مشترکی انجام می شود. این هیئت هایی هم که ارسال می شد بستگی به دستگاه هایی داشت که کار با آن کشور دارند مثلا با کره جنوبی در کمیسیون مشترکی که داشتیم تعدادی نفتکش لازم داشتیم طبیعتا وزارت نفت و قسمت نفتکش آنها افرادی در آن هیئت حاضر بودند یا در وزارت کشاورزی در قسمت‌های مربوط به ورود ماشین آلات حضور داشتند. این برنامه نیز به شکل یک تفاهم‌نامه درآمده که در 25سال هدف‌گذاری‌هایی تعیین شده است که به یک حجم مشخص مراودات دست یابند. قاعدتا در زمینه ی ریل و مترو، خرید نفت، مشارکت در پروژه های پتروشیمی و خرید های معدنی چین از جمله سنگ آهن و... در یک کلام جذب سرمایه و تکنولوژی در عرصه های مورد نیاز کلیات این برنامه است».

به گزارش سایت «خبر سراسری» ساداتیان در ادامه نسبت به عدم اطلاع‌رسانی دولت درباره متن تفاهم نامه افزود: «به لحاظ پنهان‌کاری که صورت گرفته و اطلاعاتی که داده نشده است شاید برای اینکه تخریب صورت نگیرد حداقل بخش محرمانه که در حوزه نظامی هم توافقاتی داشته‌اند یا در راستای خرید ابزار نظامی ممکن است صحبت‌هایی شده باشد که مصلحت نباشد دیگران مطلع باشند اما بخش‌هایی از آن می‌شد اطلاع رسانی شود و بعد از امضا که به مرحله اجرا رسیده خوب بود که وزیر خارجه که به آن جا تشریف برده‌اند و توافق شده که از دیروز اجرای آن شروع شود توضیحاتی درباره محتوا هم می‌دادند تا مردم مطلع شوند که در این تفاهم‌نامه چه ابعادی از موضوع و چه موضوعاتی از این متن توافقنامه قرار است که بین طرفین اجرا شود. آنچه هم که سال گذشته منتشر شد پیش‌نویس این تفاهم نامه بود اما متن توافق‌شده ظاهرا منتشر نشده است و چیزی هم راجع به آن توسط دستگاه خارجی گفته نشده است».

ساداتیان در پایان درباره محدودیت های بانکی میان ایران و چین به سایت «خبر سراسری» گفت: «بخشی از مسائل مالی با چین هم دچار تردید است الان به نفع چین است که نفت با تخفیف بالا بخرد یک چیزی در حدود به ازا هر بشکه تا منهای ده درصد نسبت به قیمت های روز نفت خریداری می‌کنند. فرض کنید امروز هر بشکه نفت 80دلار باشد این ها نزدیک 70دلار از ما می خرند که کاملا به نفع چین است تصور کنید به اندازه هر یک میلیون تن باری که خرید می شود هشتاد میلیون دلار ارزان تر خرید می کنند و کاملا به نفع آن هاست ایران هم در شرایطی است که اجبار دارد نفت را در هر وضعیتی بفروشد. این ها در تفاهم نامه نیز نمی توانند راجع به آن گفتگو کنند ولی وضعیت موجود کاملا به نفع چین است آن ها بر تهاتر نیز تاکید دارند در حالیکه ممکن است کالاهای مورد نظر ما را نیز ندهد و کالاهایی پیشنهاد دهند که خیلی دردی از ما دوا نکند مثلا در شرایط موجود نیاز به ابزار مترو و ریل و تقویت خطوط هوایی و اقلام خاص صنعت نفت را نیاز داریم و شاید آن ها را ندهند و بیشتر بگویند فرضت کنید کالاهای مصرفی دیگری مورد تبادل قرار بگیرد. این ها به خاطر محدودیت های اف.ای.تی.اف است اما اگر مسئله برجام و اف.ای.تی.اف حل شود و مجمع تشخیص مصلحت تشخیص دهند که این مسئله لازم است آن وقت ما در شرایط مطلوب برای مراوده با چین قرار خواهیم گرفت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها