کد خبر: 643031
تاریخ انتشار :

جنجال بر سرِ کفِ قیمت هواپیما

موضوع تعیین کف قیمتی برای بلیت هواپیما چند روزیست که نقل محافل شده است.

جنجال بر سرِ کفِ قیمت هواپیما
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

داستان از این قرار بود که برخی از شرکت های هواپیمایی اقدام به فروش بلیت در برخی از مسیر‌های پر تردد به مبلغ ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان کردند که همین موضوع با واکنش سایر شرکت های هواپیمایی و در نتیجه واکنش رئیس سازمان هواپیمایی کشور روبرو شد.

به طوری که محمدی بخش معاون وزیر راه وشهرسازی اعلام کرد با ارزان فروشی بلیت که موجب ضرر و زیان شرکت های هواپیمایی و همچنین موجب کاهش کیفیت خدمات و ایمنی مسافران شود برخورد خواهد شد.

همین صحبت رئیس سازمان هواپیمایی کشوری واکنش‌های زیادی را در پی داشت به طوری مسافران اعتراض کردند که به جای برخورد با گران فروشی شرکت‌های هواپیمایی، هم اکنون با ارزان فروشی آن‌ها برخورد می‌شود و این حمایت  به جای در نظر گرفتن منافع مسافران باعث شد که رستم قاسمی وزیر راه وشهرسازی هم در تذکری به سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کند: انتظار دارم اولویت سازمان هواپیمایی توجه به حقوق و منافع عموم مردم باشد تا منافع و درآمد شرکت‌های هواپیمایی!

مخالف ارزان فروشی نیستیم 

میر اکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی اعلام کرد: سازمان هواپیمایی کشوری با ارزان فروشی بلیت هیچ مخالفتی ندارد و شرکت‌های هواپیمایی ممنوعیتی برای ارزان فروشی بلیت ندارند و کف قیمت ۶۰۰ هزار تومانی برای فروش بلیت نیز وجود ندارد.

شایعات در رابطه با ارزان فروشی را رد می‌کنم 

وی گفت: هیچ زمانی در نرخ بلیت هواپیما کف قیمتی وجود نداشته است. شایعات مطرح شده مبنی بر تعیین کف قیمتی را رد می‌کنم. در صورتی که امنیت و خدمات مسافران تامین شود، ارزان فروشی بلیت مانعی ندارد.

بر اساس گفته رضوی تاکنون هیچ تخلف و یا گزارشی مبنی بر تعیین کف قیمت بلیت در شرکت‌های هواپیمایی به سازمان هواپیمایی اعلام نشده است و در صورت مشاهده با آن برخورد می‌شود.

اما گوش شرکت های هواپیمایی به صحبت‌های سخنگوی سازمان هواپیمایی بدهکار نبود و برخی از آن‌ها در یک بازه زمانی کف قیمتی را ۶۰۰ هزار در نظر گرفته بودند.

از ۲۶ آبان همزمان با کاهش ۲ تا ۳۲ درصدی قیمت بلیت هواپیما کف قیمتی برداشته شده و تنها سقف قیمت بلیت اعلام شد.

در آن بازه زمانی ارزان‌ترین سقف قیمتی مسیر پروازی مربوط به تهران - اراک بود که به ۵۶۶ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده بود، اما بعد از گذشت یک ماه در ابلاغیه جدید، به دلیل قانون مالیات بر ارزش افزوده نرخ بلیت هواپیما در مسیر‌های داخلی ۴ درصد و در مسیر‌های خارجی ۹ درصد افزایش یافت.

با وجود آنکه کف قیمتی برداشته شده بود، اما تعیین کف قیمتی توسط برخی از شرکت های هواپیمایی خود تخلف بارزی بود که صورت گرفت.

در بحث افزایش قیمت هم به طور معمول شرکت‌های هواپیمایی تخلفاتی را از طریق فروش به صورت چارتری انجام می‌دهند و بلیت را در ایام پیک و پایان هفته‌ها تا سقف قیمتی و برخی از زمان‌ها بیش از سقف قیمتی به فروش می‌رسانند.

فروش بلیت به چارتر کنندگان با سقف قیمتی بلیت

مقصود اسعدی‌ سامانی رئیس انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: شرکت‌های هواپیمایی مشکل نقدینگی دارند و سرمایه درگردشی ندارند ناگزیر می‌شوند قرارداد‌های خود را به صورت چارتری در اختیار چارتر کنندگان قرار دهند و آن‌ها هم در بازه زمانی پیک سفر در پایان هفته نرخ‌های خود را سقف قیمتی عرضه می‌کنند.

فروش بلیت‌ها با مبالغ سقف تعیین شده و حتی فراتر از آن با واکنش سازمان هواپیمایی کشوری و کمیسیون عمران مجلس نیز روبه‌رو شده است.

فروش بلیت هواپیما با نرخ بالاتر اجحاف در حق مسافر است

یوسفی عضو کمیسیون عمران مجلس در این رابطه گفته است فروش بلیت بالاتر از نرخ مصوب و یا تعیین کف نرخ بلیت اجحاف در حق مسافر است بنابراین باید وزیر راه وشهرسازی تمهیدات لازم برای جلوگیری از چنین تخلفاتی در دستور کار خود قرار دهد.

سازمان هواپیمایی کشوری همواره اعلام کرده با هرگونه تخلف در رابطه با گران فروشی وهمچنین تعیین کف قیمتی ۶۰۰ هزار تومان برخورد می‌کند و چند روزپیش هم اولتیماتوم نهایی را به شرکت‌های هواپیمایی داد و مصوبه داخلی شرکت‌ها در رابطه با تعیین کف قیمتی را لغو کرده و از این پس هیچ ایرلاینی حق ندارد با کف قیمتی بلیت به مسافران عرضه کند و مسافرات در صورت مشاهده تخلف یه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها