کد خبر: 648314
تاریخ انتشار :

واکنش سفیر ایران در انگلیس به آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری

ایسنا/ سفیر پیشین ایران در انگلیس با اشاره به آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری و همزمان، پرداخت بدهی ایران از سوی انگلیس بابت قرارداد تسلیحاتی، اظهار کرد: امید است با اتخاذ این اقدامات متقابل و همزمان و حذف برخی از موانع که سال‌ها در روابط ایران و انگلیس ایجاد شده بود، به‌ویژه به تسهیل هرچه بیشتر ارتباط ایرانیان مقیم انگلیس با میهن خود کمک شود.

واکنش سفیر ایران در انگلیس به آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حمید بعیدی‌نژاد سفیر پیشین ایران در لندن و از دیپلمات‌های باسابقه وزارت امور خارجه، در صفحه اینستاگرام خود به موضوع آزادی نازنین زاغری و پرداخت مطالبه ایران از انگلیس بابت قرداد تسلیحاتی تانک‌های چیفتن پرداخت.

بعیدی‌نژاد نوشت: بعد از دو دهه طرح دعوای حقوقی سنگین از سوی ایران، پرداخت مطالبه ایران از انگلیس بابت قرارداد تسلیحاتی به مرحله نهایی خود رسید و این بدهی توسط انگلیس به کشورمان پرداخت شد.

وی افزود: با وجود آنکه سیستم قضایی انگلیس خیلی وقت بود که به پرداخت این بدهی رای داده بود، مشکلات فنی - بانکی مانع انتقال این بدهی شده بود که در نهایت با یافتن راه‌حل‌های فنی این مانع نیز از سر راه برداشته شد. مبلغ اصل بدهی تقریبا یک‌سوم این مقدار پرداختی بوده است و باقی مبلغ بابت سودی است که طی این سال‌های طولانی بر مقدار اولیه بدهی در  بانک به آن تعلق گرفته است که بدین ترتیب با رای دادگاه تمامی اصل و سود پول به کشورمان پرداخت شده است.

بدهی انگلیس به ایران به قرارداد تسلیحاتی لندن و تهران در دهه ۱۹۷۰ میلادی مربوط است که بر اساس این قرارداد، وزارت دفاع انگلیس ۱۵۰۰ تانک چیفتن و ۲۵۰ خودروی زرهی به ایران دوران پادشاهی پهلوی فروخت. در پی انقلاب اسلامی، این قرارداد لغو شد. با لغو این قرارداد، ایران خواستار بازپس‌گیری پول‌های خود شد اما این بدهی تاکنون پرداخت نشده بود. مبلغ ۳۹۰ میلیون پوند اصل پول و سود آن است که گفته می شود روز گذشته به ایران پرداخت شده است.

سفیر پیشین کشورمان همچنین به آزادی نازنین زاغری و انوشه آشوری اشاره کرد و گفت: خوشبختانه همزمان، با مساعدت نظام قضایی جمهوری اسلامی ایران دو زندانی دارای تابعیت انگلیسی نیز با توجه به گذراندن سال‌های زیادی از محکویت خود و به دلایل انسان‌دوستانه از زندان آزاد و در آستانه نوروز به خانواده‌های خود ملحق شدند. امید است با اتخاذ این اقدامات متقابل و همزمان، و حذف برخی از موانع که سالها در روابط ایران و انگلیس ایجاد شده بود، به ویژه به تسهیل هر چه بیشتر ارتباط ایرانیان مقیم انگلیس با میهن خود کمک شود.

به گزارش ایسنا، ذبیح‌الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه در این رابطه روز چهارشنبه گفت: خانم نازنین زاغری به اتهام جاسوسی برای سرویس امنیتی کشور انگلیس به چهار سال حبس محکوم شده بود که مدت مجازاتش را به صورت کامل گذرانده بود و حبسش به اتمام رسید و بر همین اساس ممنوع الخروجی وی لغو شد و از زندان آزاد شد. وی پرونده‌ دیگری نیز دارد که در آن محکوم به یک سال حبس شده بود ولی این پرونده تاکنون به اجرا گذاشته نشده است.

وی گفته است: هم چنین انوشه آشوری، به اتهام همکاری با سرویس‌های امنیتی کشورهای بیگانه و به جرم جاسوسی  به ۱۰ سال حبس محکوم شده بود و حدود ۴ سال و ۷ ماه از مدت محکومیتش سپری شده بود که تقاضای آزادی مشروط کرد و به عنوان دست مزد مبالغی را از سرویس‌های جاسوسی بیگانه اخذ کرده بود که این مبالغ نیز از وی دریافت شد، لذا دادگاه با آزادی مشروط ایشان موافقت و مورد رأفت حکومت اسلامی قرار گرفت و از زندان آزاد شد.

بعیدی‌نژاد در بخش پاسخ به کاربران تاکید کرده است که «این دو، دو پرونده مجزا بودند که یکی متعلق به چهار دهه پیش بوده است و یکی مربوط به پنج سال پیش. دو پرونده همزمان در دو چارچوب جداگانه پیگیری شده‌اند.»

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها