کد خبر: 652245
تاریخ انتشار :

احتمال پیروزی جریان مقاومت در لبنان زیاد است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر اینکه احتمال پیروزی نیروهای مقاومت یعنی گروه ۸ مارس در لبنان وجود دارد، گفت:‌ یکی از مسائلی که در انتخابات تأثیر گذاشته فروپاشی اقتصادی لبنان است که عامل اصلی آن نیروهای ۱۴ مارس (نیروهای نزدیک به ارتجاع عرب و کشورهای غربی) هستند. امیدواریم که چهره ملی‌گرا به قدرت برسند و در شئونات مختلف حاکم شوند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

یک کارشناس مسائل بین‌الملل:

حسن عابدینی  در ارزیابی خود از برگزاری انتخابات پارلمانی لبنان اظهار داشت: لبنان کشور بسیار کوچکی است اما تأثیرات بسیار بزرگی بر روی موضوعات غرب آسیا دارد به گونه‌ای که می‌توانیم بگوییم پرونده‌ها در منطقه غرب آسیا با هم در ارتباط هستند و از یکدیگر تأثیر می‌پذیرند. یکی از این موضوعات هم بحث انتخابات پارلمانی در لبنان است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تصریح کرد: بسیاری معتقد هستند که این انتخابات یک جنگ سیاسی است و همان طور که ما در جنگ ۲۰۰۶ یا "حرب تموز" منشأ یکسری تحولات بود در این مقطع انتخابات منشأ تحولات گسترده‌ای خواهد شد. بنابراین این مسئله از این منظر قابل تحلیل است. در حال حاضر لبنان از سال ۲۰۰۶ به این سو تقریبا به دو طیف تبدیل شده، یکی ۸ مارس که نیروهای نزدیک به مقاومت و همسو با آن هستند و دیگری ۱۴ مارس که نیروهای نزدیک به ارتجاع عرب و کشورهای غربی می‌باشند.

وی افزود: حزب‌الله هم پیش‌قراول مقاومت اسلامی است که از نیروهای موثر۸ مارس می‌باشد و سیدحسن نصرالله چهره سرشناس این طیف به شمار می‌رود. البته دیگرانی مانند آقایان نبیه بری و یا میشل عون به عنوان رئیس جمهور نیز در این حوزه فعال هستند.

عابدینی خاطر نشان کرد:‌ نکته بعدی درباره نیروهای ۱۴ مارس می‌باشد که چهره اصلی آن‌ها آقای سعد حریری است. خاندان حریری طی ۳۰ سال گذشته نقش عمده‌ای در سیاست‌های لبنان ایفا کرده‌اند و جناح المستقبل در برهه‌های مختلف، شیرازه قدرت را در اختیار داشتند. بنابراین این وضعیتی است که اکنون وجود دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه اظهار کرد: چهره‌های بدنامی مانند سمیر جعجع و همچنین چهره‌های سیاسی مثل ولید جنبلاط در این طیف قرار می‌گیرند.

عابدینی همچنین گفت: به دلیل اینکه براساس توافق طائف، نظام سیاسی لبنان به گونه‌ای قومیتی و مذهبی است، یعنی نخست وزیر فارغ از اینکه چه مقدار رأی آورده باشد از میان اهل سنت انتخاب می‌شود. رئیس مجلس از میان شیعیان و رئیس جمهور از میان مسیحیان انتخاب می‌شود؛ بسیاری از نخست وزیران لبنان از یک جناح هستند چرا که لبنان در اصل یک کشور قومیتی و مذهبی است.

وی در ادامه بیان کرد: در دو هفته گذشته انتخابات لبنان در فراسوی مرزهای لبنان برگزار شد به ویژه در ۱۰ کشور منطقه غرب آسیا از جمله ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر و... انتخابات برگزار شد و هفته گذشته نیز این انتخابات در میان کشورهای اروپایی و آفریقایی برگزار شد. یکشنبه نیز انتخابات پارلمانی در داخل کشور لبنان برگزار می‌شود.

عابدینی در ادامه اظهار داشت:‌ براساس برآوردهایی که به عمل آمده اکنون انسجام میان نیروهای وابسته به ۸ مارس یعنی مقاومت بسیار خوب است و احتمال پیروزی این جناح وجود دارد گرچه در دور قبل ۸ مارسی‌ها و نیروهای مقاومت با اکثریت قاطع به پیروزی‌های بزرگی در مجلس رسیدند. در مقابل جناح ۱۴ مارس یکی از اتفاقاتی که برای آن‌ها بوجود آمده این است که سعد حریری اعلام کرده در انتخابات شرکت نمی‌کند. سعد حریری چهره خاصی در انتخابات لبنان دارد. او پسر رفیق حریری و تابعیت سعودی و فرانسوی هم دارد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد این انتخابات از جنبه‌های دیگر هم مهم است. یکی از آن‌ها این است که از لحاظ اقتصادی لبنان در معرض فروپاشی است و عامل اصلی این فروپاشی اقتصادی ۱۴ مارسی‌ها هستند. لذا باید منتظر باشیم ببینیم که چه اتفاقی می‌افتد. آیا یک بار می‌شود که از این منظر مردم لبنان چهره‌ای ملی گرا را در قدرت ببینند که بر شئونات مختلف حاکم شود یا اینکه همچنان کشورهای غربی از جمله سفرای آمریکا و انگلیس و سعودی تعیین کننده هستند.

ایسنا

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها