کد خبر: 662337
تاریخ انتشار :

چند روش ساده برای پاک کردن لاک و لک از فرش و مبل

تمیز کردن بعضی لکه‌ها واقعا کار دشواری است. لکه‌های رنگ و لاک وحشتناک هستند. آنها تنها با حلال‌های مخصوص خود پاک می‌شوند. ما می‌خواهیم راه‌هایی بدون دردسر برای پاک کردن این لکه‌ها را به شما آموزش دهیم.

چند روش ساده برای پاک کردن لاک و لک از فرش و مبل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

تمیز کردن بعضی لکه‌ها واقعا کار دشواری است. لکه‌های رنگ و لاک وحشتناک هستند. آنها تنها با حلال‌های مخصوص خود پاک می‌شوند. حلال لاک یعنی لاک پاک کن به شدن قوی است. این حلال می‌تواند رنگ‌های روی بسته بندی محصولات را پاک کند یا حتی به موس کامپیوتر شما آسیب بزند. توصیه می‌کنیم هرگز هنگام پاک کردن لاک ناخون لوازمی مانند لپ تاپ، ایرپاد، وسیله‌های زینتی یا حتی مرواریدهای گردنبند را جلوی دست خود قرار ندهید. این حلال رنگ تمام این لوازم را تخریب خواهد کرد. رنگ‌های دیگر نیز با حلال‌های مختلفی پاک می‌شوند که هرکدام به نوبه خود آسیب زا هستند. ما می‌خواهیم راه‌هایی بدون دردسر برای پاک کردن این لکه‌ها را به شما آموزش دهیم.

لکه‌های قدیمی

اگر به تازگی یک لکه جدید را روی مبل خود کشف کرده‌اید، باید بگوییم کار از کار گذشته است و بهترین راه انتخاب یک خشکشویی مبل است. آنها در کار خود حرفه‌ای هستند و انواع رنگ را به درستی می‌شناسند. در حقیقت بهترین و کم خطر‌ترین مواد را برای از بین بردن لکه‌ها روی مبل استفاده می‌کنند. قیمت شستشوی مبل چندان بالا نیست و در صورت نیاز می‌توانید این سرویس را برای زمانی که احساس می‌کنید نیاز به پاکسازی اساسی مبل‌ها دارید در نظر داشته باشید.

لکه‌های رنگ روی فرش

برای پاک کردن لکه‌های رنگ از روی فرش و یا موکت نیز بهتر است تا از قالیشویی متخصص این کار کمک بخواهید. رنگ فرش بسته به جنس آن می‌تواند ثبات چندانی نداشته باشد. در حقیقت قیمت فرش می‌تواند تا حدی جنس فرش را به شما معرفی کند. فرش‌های که قیمت بسیار پایینی دارند بی شک از ثبات رنگ ضعیفی برخوردار هستند و نمی‌توانند به خوبی در مقابل حلال‌های قوی مقاومت کنند. قیمت قالیشویی مناسب است و به دلیل تخصصی که در کار دارند می‌توانند با توجه به جنس فرش، شوینده مناسبی برای جلوگیری از آسیب به آن استفاده کنند. مخصوصا در شستشوی فرش ماشینی یا دستبافت که نیاز به دقت و ظرافت بالایی دارد، بنابراین کمک گرفتن از یک قالیشویی معتبر بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.  

سریعا عمل کنید

در مورد لکه‌های رنگ، زمان بسیار مهم است. مهم است که به محض مشاهده آن سریع عمل کنید، زیرا حذف رنگ پس از خشک شدن دشوارتر می‌شود و احتمال ایجاد لکه دائمی را افزایش می‌دهد. با احاطه کردن آن با دستمال کاغذی یا پارچه، نشت را مهار کنید و تا حد امکان بدون مالش رنگ به فرش یا مبل آن را پاک کنید. قبل از استفاده، پاک کننده‌ها را در قسمتی که چندان در مقابل دید نیست آزمایش کنید. اگر فرش واکنش یا تغییر رنگ نداشتن می‌توانید از آن محصول استفاده کنید. یک راه دیگر این است که اگر چند تکه رنگ کوچک و خشک شده به فرش چسبیده است، آنها را با قیچی به دقت جدا کنید و این کار را با ظرافت انجام دهید تا کسی متوجه این تغییر در فرش نشود.

پاک کردن رنگ اکریلیک

ریختن رنگ اکریلیک روی مبل یا کف فرش شده شما می‌تواند مانند یک فاجعه باشد. شما نمی‌توانید هر کدام را داخل ماشین لباسشویی بیندازید، پس در چنین شرایطی چه باید کرد؟ ابتدا باید بدانید که حلال اکریلیک آب است و پاک کردن آن به سرعت با آب ممکن و راحت است. اگر کمی از زمان ریختن و باقی ماندن رنگ روی فرش گذشته است باید یک محلول دست ساز برای پاکسازی بسیازید. گلیسیرین را به لکه اضافه کنید و سپس آن را به آرامی پاک کنید. از یک چاقو یا کاتر با لبه سفت استفاده کنید تا تمام قسمت‌های اضافی آن را بتراشید و بعد از هر بار زدن چاقو را با دقت تمیز کنید. باقی مانده را با الکل پاک کنید و با آب و یک شوینده ملایم ادامه دهید. پس از رقیق کردن رنگ را با اسفنج جذب کنید تا زمانی که از بین برود و پس از خشک شدن با جاروبرقی جاروبرقی بکشید.

محلول دیگری که اکثر نقاش‌ها آن را در خانه دارند چیزی به نام مدیوم پورینگ است. این ماده رنگ را رقیق می‌کند. اگر چنین چیزی در خانه دارید می‌تواند به شما در رقیق کردن رنگ کمک کند. پس از رقیق شدن می‌توانید با استفاده از آن و چاقو، رنگ را پاک کنید.

پاک کردن رنگ روغن 

رنگ روغنی سخت‌ترین نوع رنگ برای پاک کردن فرش و مبل است. روغن و آب یکدیگر را دفع می‌کنند و رنگ‌های روغنی بافت ضخیم‌تری دارند و به طور متوسط ​​زمان بیشتری طول می‌کشد تا از بین بروند و به تمیز کردن کامل‌تری نیاز دارند. برای از بین بردن رنگ روغنی، بلافاصله قبل از خشک شدن لکه، سقز یا الکل معدنی را روی آن بمالید. برای لکه‌هایی که خشک شده‌اند، سقز را امتحان کنید تا دوباره لکه حل شود و سپس با دستمال کاغذی پاک کنید. مجدد از الکل مالشی استفاده کنید تا بقایای آن را پاک کنید و با یک شوینده ملایم و آب با یک اسفنج روی آن بمالید تا لکه را کاملا تمیز کنید. از طرف دیگر، ممکن است برای انجام یک کار دقیق تر، خدمات قالیشویی یا یک سرویس تمیز کردن مبل حرفه‌ای انتخاب مناسبی برایتان باشد.

حذف رنگ های لاتکس یا آب پایه

رنگ لاتکس نوعی رنگ با پایه آب است. در حقیقت شما برای رقیق کردن آن از آب استفاده می‌کنید. اگر می‌خواهید این رنگ با پایه آب را از روی فرش یا مبل پاک کنید، پس از پاک کردن لکه‌های اولیه، از مقدار کمی آب یا سرکه برای لکه گیری استفاده کنید. سپس از یک شوینده ملایم برای تمیز کردن رنگ باقیمانده استفاده کنید و در انتهای کار آن را با آب بشویید. از مصرف بیش از حد آب خودداری کنید زیرا رنگ‌های لاتکس به راحتی پخش و رقیق می‌شوند.

از افراد متخصص کمک بگیرید

پاک کردن برخی از انواع رنگ‌ها، از جمله رنگ‌های غیر قابل شستشو و اسپری، بسیار دشوار است و ممکن است به تنهایی از بین برود. اگر فرش یا مبل شما از لکه‌های رنگ پر شده‌اند، شاید وقت آن رسیده که به متخصصان و قالیشویی‌هایی که تخصص پاک کردن رنگ‌های مختلف را دارند اجازه دهید آن را مدیریت کنند. با این روش بدون سختی و آسیب فرش کاملا تمیز و نو خواهد شد. البته اگر لکه‌های عمر چنیدین و چند ساله نداشته باشند.

بهترین روش پاک کردن سریع است. تا جایی که می‌توانید سریع عمل کنید و برای پاک کردن لکه هایی مانند لاک هرگز از لاک پاک کن استفاده نکنید. این محصول ممکن است تما رنگ فرش شما را از بین ببرد. می‌توانید آن را با قند و به آرامی بسابید تا مشکلی پیش نیاید.

منبع: انتخاب

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها