کد خبر: 671096
تاریخ انتشار :

بازی جدید مدیرکل آژانس برای ایران

تروئیکای اروپایی و آمریکا با صدور بیانیه ای مشترک از گزارش ادعایی و تحریک آمیز آژانس حمایت کردند. اسلامی گفت: موضع گیری آژانس مایه تاسف است

بازی جدید مدیرکل آژانس برای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

روزنامه خراسان نوشت: در حالی که در هفته های اخیر بحث هایی درباره سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مطرح شده و رافائل گروسی هم موضوع سفر به ایران در ماه فوریه را مطرح کرده بود، با این حال به نظر می رسد رفتار عملی مدیرکل و آژانس خلاف این موضوع را نشان می دهد و هر چند روز یک خبرسازی جدید را از وین شاهد هستیم. در جدیدترین بازی سیاسی آژانس که برخلاف قواعد فنی و حرفه ای این نهاد بین المللی از جمله محرمانه بودن بازرسی ها و گزارش هاست، آژانس  مدعی شده ایران در مرکز فردو اقدام به  ایجاد یک تغییر اعلام نشده در اتصال بین ۲ آبشار سانتریفیوژهای IR-6 کرده است. این آبشارها اورانیوم را با خلوص ۶۰ درصدی غنی‌سازی می‌کنند.  آژانس مدعی شده در یک بازرسی اعلام‌ نشده در روز ۲۱ ژانویه از کارخانه غنی‌سازی سوخت فردو متوجه این تغییر شده است.  در این گزارش آمده است: «مدیر کل (آژانس اتمی) نگران است که ایران بدون اطلاع‌رسانی قبلی به ایجاد تغییرات محسوس در اطلاعات طراحی مرکز غنی‌سازی سوخت فردو برای تولید اورانیوم غنی‌شده با خلوص بالا اقدام کرده است.»آژانس توضیح نداده اتصال بین این دو آبشار سانتریفیوژی چگونه تغییر داده شده است. در گزارش آژانس تنها تصریح شده که این آبشارها «به گونه‌ای متصل شده‌اند که با نحوه فعالیت اعلام‌شده از سوی ایران تفاوت چشمگیری داشت.» 

واکنش صریح ایران به ادعای آژانس 

این ادعای آژانس با واکنش صریح مقامات سازمان انرژی اتمی ایران روبه رو شد. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی در مراسم افتتاح نمایشگاه دستاوردهای صنعت هسته ای در پاسخ به سوال خراسان درباره گزارش ادعایی آژانس تصریح کرد: موضع گیری آژانس باعث تاسف است؛ اولا گزارش‌ها درباره هیچ کشوری جز ایران بلافاصله رسانه‌ای نمی‌شود؛ برداشت بازرس آژانس از بازدیدش از فردو نادرست بود اما آن را بلافاصله به آژانس گزارش کرد؛ ما بلافاصله توضیحات را ارائه کردیم که فیلم آن موجود و قابل ارائه است؛ این توضیحات همان روز مکاتبه شد؛ بازرس آژانس هم متوجه اشتباه خود شد.سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز از ارسال پاسخ ایران به آژانس درباره نحوه بهره‌برداری از سایت غنی سازی فردو خبر داد. بهروز کمالوندی گفت: اگر این مطلب را آقای گروسی گفته باشد احتمال می‌دهم اطلاعات او به روز شده نباشد. یکی از بازرسان آژانس سهوی گزارش کرده بود که ایران در سایت غنی سازی دکتر علیمحمدی(فردو) تغییراتی در رویه بهره برداری انجام داده که پیشتر آن را اعلام نکرده است.وی ادامه داد: بازرسان قبلی در محل حضور یافتند و پس از توضیحاتی که به آن ها داده شد بازرس مذکور به سهو خود پی برد و پس از هماهنگی آن ها با دبیرخانه آژانس موضوع عملا حل شد؛ ضمن این‌که امروز هم نامه‌ای از جانب دفتر پادمان سازمان انرژی اتمی ایران در پاسخ به نامه قبلی آژانس در این خصوص ارسال شده است.از سوی دیگر با وجود توضیحات مقامات ایرانی، آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک به گزارش اخیر آژانس اتمی درخصوص مغایرت در پیکربندی دو آبشار سانتریفیوژ در نیروگاه فردو با آن چه ایران پیشتر اعلام کرده بود، واکنش نشان دادند. در بیانیه مشترک آمریکا و تروئیکای اروپایی آمده است: همان طور که آژانس اظهار کرده است، اعمال تغییرات با تعهدات ایران ذیل توافق پادمانی لازم در خصوص اشاعه نیافتن هسته‌ای مغایر نیست.   اما در حوزه مذاکرات هسته ای نیز روز گذشته علی باقری معاون وزیر خارجه و مذاکره کننده ارشد کشورمان در حوزه هسته ای در یک برنامه تلویزیونی با بیان این که ایران در معادله برجام مدعی است و بارها اعلام کرده که در چارچوب توافق گذشته حاضر به انجام مذاکرات است، اظهار کرد: ایران تعاملات خود را با طرف‌های مقابل به طرق مختلف ادامه می‌دهد. امیدوارم روند تلاش‌ها در مسیر مذاکرات، به نتایج مثبتی نیز ختم شود.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها