کد خبر: 672884
تاریخ انتشار :

درمان خانگی سرماخوردگی با چند روش ساده

ساده‌ترین روش خانگی برای درمان سرماخوردگی، غرغره کردن محلول‌های آب نمک و ترکیب عسل با آب یا سرکه سیب است. انجام این کار موجب نرم شدن گلو و تسکین علائم آنفولانزا می‌شود.

درمان خانگی سرماخوردگی با چند روش ساده
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از رایج‌ترین بیماری‌هایی که اغلب مردم آن را تجربه می‌کنند، سرماخوردگی، آنفولانزا یا سایر بیماری‌های دستگاه تنفسی است. سرماخوردگی جزو بیماری‌های واگیردار بوده و بخش‌های فوقانی دستگاه تنفس را درگیر می‌کند. این بیماری خود را با سردرد و عطسه بروز داده و فرد را دچار خستگی می‌کند. برای همین هم فرد در انجام فعالیت‌های روتین خود دچار مشکل شده و به دنبال روشی برای درمان سریع سرماخوردگی می‌گردد. با حضور یک فرد مبتلا به سرماخوردگی در یک جمع، زمینه برای گسترش این بیماری فراهم می‌شود. برای درمان سرماخوردگی روش‌های متفاوتی وجود دارد. هر چند که بهترین کار برای درمان چنین بیماری، استراحت و درمان سرماخوردگی در خانه است.

غرغره کردن چای برای درمان گلودرد پس از سرما خوردگی

ساده‌ترین روش خانگی برای درمان سرماخوردگی، غرغره کردن است. انجام این کار موجب نرم شدن گلو و تسکین علائم آنفولانزا می‌شود. محلول انتخابی باید آب نمک و ترکیب عسل با آب یا سرکه سیب باشد. البته انتخاب محلول بستگی به علائم فرد بیمار دارد. مثلا برای درمان سریع سوزش گلو، غرغره کردن چای حاوی تانین پیشنهاد می‌شود تا غشای دیواره مجاری سفت شود. در این روش باید نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب داغ حل کرده و اجازه دهید تا کمی سرد شود. سپس این محلول را روزانه چهار بار غرغره کنید.

دستگاه بخور مناسب سرماخوردگی

مجاری بینی در هنگام ابتلا به سرماخوردگی خشک می‌شود. قرار گرفتن فرد بیمار در یک محیط خشک درون خانه، می‌تواند مزید بر علت شده و میزان سوزش بینی را افزایش دهد و شدت سرماخوردگی را بیشتر کند، زیرا ویروس از محیط خشک برای گسترش بیشتر استفاده می‌کند. با استفاده از یک دستگاه بخور، می‌توانید فضای خانه را مرطوب کنید؛ به کار بردن این دستگاه بینی فرد بیمار و بافت داخلی آن را مرطوب نگه می‌دارد و از گرفتگی بینی جلوگیری می‌‍کند.

معجزه عسل برای درمان سرماخوردگی

عسل خاصیت ضد ویروسی و شفابخشی دارد. مصرف این ماده خوراکی در دوران سرماخوردگی، به درمان سوزش گلو در خانه کمک می‌کند. چون عسل حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به بدن برای به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌های عامل بیماری کمک می‌کند. در این روش درمانی باید یک قاشق غذاخوری عسل را در یک لیوان چای یا شیر گرم حل کنید. سپس محول درست شده را قبل از رفتن به رختخواب میل بفرمایید. دقت داشته باشید که مایعات گرم برای سرماخوردگی بسیار مفید هستند، اگر مایعات گرم با عسل ترکیب شوند، بسیار موثرتر هستند.

استراحت کردن و گرم نگهداشتن بدن

هنگام سرماخوردگی، بدن فرد بیمار ضعیف شده و توانایی لازم برای مقابله با ویروس را ندارد. در چنین شرایطی باید با گرم نگه داشتن بدن و استراحت کردن، به بدن اجازه تجدید قوا بدهید. چون بدن انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های روزانه را ندارد. پس باید این انرژی را بازیافته و از آن برای مبارزه با ویروس استفاده کند.

دوش آب گرم و حمام بخار

خشکی مجاری تنفسی، از علائم رایج در دوران سرماخوردگی است. پس در دوران سرماخوردگی باید از محیط‌های مرطوب همچون حمام استفاده کرد. چند دقیقه قبل از رفتن به حمام، شیر آب گرم را باز کنید تا فضای داخلی آن از بخار پر شود. برای چند دقیقه در میان این رطوبت قرار گرفته و سپس یک دوش آب گرم بگیرید. انجام این کار به آرامش بیمار و مرطوب شدن مجاری تنفسی آن کمک می‌کند.

آب پرتقال یا لیمو شیرین و لیمو ترش

بدن فرد مبتلا به سرماخوردگی، درگیر ویروس‌های عامل بیماری شده و ضعیف است. به همین دلیل باید از خوراکی‌هایی استفاده کرد که حاوی مواد مغذی و ویتامین باشد. آب لیمو شیرین و پرتقال، سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان است.

این آنتی اکسیدان‌ها موجب تقویت بدن شده و به مبارزه با ویروس‌های سرماخوردگی کمک می‌کند. استفاده از آب لیمو ترش در سالاد یا دم‌نوش‌های گیاهی برای درمان سرماخوردگی موثر است. چون ویتامین C بدن را تامین کرده و واکنش‌های ایمنی بدن در مقابل ویروس را تقویت می‌کند.

لیمو منبع خوبی از ویتامین C است. همانطور که می‌دانید در زمان سرماخوردگی خوردن ویتامین c بسیار مهم است. یک لیمو حدود ۳۱ میلی گرم ویتامین C را تأمین می‌کند، که ۵۱ درصد از میزان مورد نیاز مصرف روزانه مرجع (RDI) است. تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته را کاهش می‌دهد.

چای سبز

یکی دیگر از ساده‌ترین روش‌های درمان سرماخوردگی در خانه، مصرف چای سبز است. چای سبز حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به کاهش علائم سرماخوردگی همچون آبریزش بینی، خستگی و گلودرد کمک می‌کند. همچنین مصرف نوشیدنی‌های گرم، موجب کاهش ترشحات سینوسی در دوران بیماری می‌شود.

یک چای سبز کیسه‌ای را ۳ تا ۵ دقیقه در آب گرم قرار دهید تا دم بکشد. برای طعم دهی به این نوشیدنی نیز، مقداری عسل یا آب لیمو (بسته به ذائقه خود) را به آن اضافه کنید. فرد سرماخورده باید روزانه ۲ یا ۳ فنجان از این چای سبز را بنوشد.

ترکیب پیاز و عسل برای درمان عفونت و خلط بینی فرد سرماخورده

خارج شدن مخاط انباشته شده در قفسه سینه و مجاری بینی فرد سرما خورده، به درمان سرماخوردگی کمک می‌کند. برای انجام این کار به موادی نیاز داریم که خاصیت خلط آوری داشته باشد. پیاز علاوه بر داشتن این ویژگی، خاصیت ضد التهابی و ضد میکروبی هم دارد. پس به شل شدن این مخاط و خروج آن از بدن بیمار، سرعت می‌بخشد. همچنین درمان سرماخوردگی با عسل نیز به مراتب در روش‌های سنتی درمانی توصیه شده است.

برای درمان سرماخوردگی با پیاز باید پوست آن را کنده و برش بزنید. مقداری عسل را بر روی برش‌های پیاز بریزید تا کاملا سطح آن پوشانده شود. این ترکیب را یک شب تا صبح در جای خنک و داخل یک ظرف دردار قرار دهید. هر صبح یک تا ۲ تکه از پیاز‌های آغشته به عسل را میل کنید.

ماست

ماست یک خوراکی سالم است که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. پروبیوتیک موجود در ماست موجب کاهش علائم سرماخوردگی و التهاب درون بدن می‌شود. فرد سرماخورده باید روزانه یک تا دو فنجان از ماست را با وعده‌های غذایی و یا بین آن میل کند. این ساده‌ترین روش درمان خانگی سرماخوردگی و گلو درد است که برای افراد با سنین مختلف کاربرد دارد.

پروبیوتیک‌ها

پروبیوتیک‌ها، باکتری‌های زنده‌ایی هستند که برای سلامت روده مفید بوده و ممکن است به پیشگیری از سرماخوردگی و آنفولانزا نیز کمک کنند. تحقیقات نشان داده، پروبیوتیک‌ها می‌توانند از سلامت سیستم ایمنی در برابر ویروس آنفولانزا حفاظت کنند. طبق تحقیقات انجام شده، افرادی که از پروبیوتیک‌ها استفاده می‌کنند نسبت به دیگر افراد کمتر دچار سرما خوردگی می‌شوند. مکمل‌های پروبیوتیک را می‌توان از داروخانه‌ها تهیه کرد. این ماده در بسیاری از غذا‌ها از جمله موارد زیر وجود دارند:

۱. ماست‌های غنی شده با پروبیوتیک

۲. کلم‌ترش (یک نوع غذای آلمانی)

۳. میسو (غذای ژاپنی)

۴. تمپه (غذای اندوزی)

سوپ بهترین غذا برای سرماخوردگی

مصرف سوپ مرغ یا سبزیجات، از قدیمی‌ترین روش‌های درمان سرماخوردگی خانگی است. سوپ گرم بر عملکرد گلبول‌های سفید خون تاثیر گذاشته و علائم سرماخوردگی را کاهش می‌دهد. همچنین سوپ حاوی مواد مغذی بوده و بخارات گرم آن باعث شل شدن مخاط موجود در مجاری تنفسی می‌شود.  

سوپ مرغ دارای خواص غیر التهابی است و حرکت موکوس‌ها را بطور موقتی تسریع می‌کند. درنتیجه منجر به تسکین احتقاق (گرفتگی بینی) و کاهش زمان تماس ویروس با پوشش داخلی بینی می‌شود.

سوپ مرغ به عنوان یکی از بهترین غذا‌ها در درمان سرماخوردگی بزرگسالان و کودکان شناخته شده است و شهرت آن واقعا تایید شده است. در واقع برخی مواد تشکیل دهنده آن با تاثیر بر عملکرد سلول‌های سیستم ایمنی می‌توانند علائم بیماری راتسکین دهند. گرمای غذا هنگام میل کردن به مجرا‌های تنفسی می‌رسد و مخاط‌ها را حل می‌کند. تحقیق جالبی در این باره نشان می‌دهد که اگر سوپ با آب گرم پخته شود این تاثیر محسوس‌تر خواهد بود.

خاصیت ضد باکتریایی سیر برای سرماخوردگی

یکی دیگر از روش‌های طبیعی برای درمان سرما خوردگی، خوردن سیر است. سیر خاصیت ضدباکتریایی و ضدویروسی داشته و در درمان سریع سرماخوردگی بسیار موثر است. در واقع سیر سبب تقویت سیستم ایمنی شده و مجاری تنفسی را باز می‌کند.

پیشنهاد می‌کنیم سیر را به صورت خام میل کنید؛ زیرا آلیسین موجود در سیر با پخته شدن آن غیر فعال می‌شود. آلیسین خاصیت ضد ویروسی داشته و حتی برای درمان سرماخوردگی شدید نیز موثر است.

فلفل سیاه

همانطور که می‌دانید فلفل سیاه را پادشاه ادویه‌جات می‌دانند؛ زیرا برای سلامتی بدن از اهمیت زیادی برخوردار است. این ادویه خاصیت ضدمیکروبی و ضدسرطانی داشته و در درمان سرماخوردگی خانگی نیز بسیار کارآمد است. برای درمان سرما خوردگی خانگی می‌توانید یک قاشق فلفل سیاه را در یک فنجان آب حل کرده و میل کنید. علاوه بر آن اگر در هنگام سرماخوردگی دچار آبریزش بینی شدید، می‌توانید آن را همراه با غذا مصرف کنید.

دارو‌های بدون نسخه برای سرماخوردگی

همه ما می‌دانیم که سرماخوردگی علائم خاص خود را دارد و شما بدون مراجعه به پزشک نیز می‌توانید برای کاهش درد بدن دارو‌هایی را تهیه کنید. بهترین قرص برای درمان سرماخوردگی بزرگسالان دارو‌هایی مانند: آنتی هیستامین، استامینوفن، ایبوپروفن هستند. شربت‌ها و قرص‌های سرماخوردگی نیز برای کاهش تب و احتقان مناسب خواهند بود. درمان سرماخوردگی خانگی با گیاهان دارویی نیز پیشنهاد خوبی است.

زینک و ویتامین C

طبق تحقیقات انجام شده، زینک (روی) در تسریع بیماری سرماخوردگی بسیار کاربردی است. مصرف شربت برای سوزش گلو یا قرص‌های حاوی زینک، طول دوره سرماخوردگی را چند روز کاهش می‌دهد. علاوه بر این ویتامین C نیز برای کاهش علائم و مدت سرماخوردگی بسیار مناسب است.

طبق نتایج به‌دست آمده، مصرف منظم ویتامین C زمان ابتلا به سرماخوردگی در بزرگسالان را ۸ درصد و در کودکان ۱۴ درصد کاهش می‌دهد. پس برای درمان سرماخوردگی کودکان نیز می‌توانید از ویتامین سی استفاده کنید.

مایعات فراوان

در طول سرماخوردگی بدن آب زیادی از دست می‌دهد. برای جبران این کمبود و دفع سریع‌تر عفونت‌ها بهتر است آب زیادی مصرف کنید و از خوردن آب میوه و چای گرم غافل نشوید. در کنار آن خوردن غذای مفید برای سرماخوردگی را فراموش نکنید.

نخود و نخودچی

نخود که جزء خانواده حبوبات محسوب می‌شود دارای املاح، ویتامین و پروتئین‌های متعددی از جمله نشاسته، کلسیم، فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، روغن گیاهی، مس و ویتامین‌هایی مانند ویتامین A، B ۱، B ۲ است؛ بنابراین نخود دارای اسیدآمینه‌های مختلف، ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار مفیدی است.

در نخود مواد بسیار مفیدى از جمله ویتامین C و فایبر و کلروفیل یافت مىشود و این دانه را در ردیف دانههاى بسیار شفابخش درمانى قرار مىدهد. در نیم پیمانه نخود پخته در حدود ۴ گرم فایبر وجود دارد. نخود براى کاهش علامت‌ها و ناراحتىهاى سرماخوردگى بسیار مؤثر است. براى اینکه مواد مفید نخود در جریان پختن از بین نرود نباید آن را در غرقاب پخت، زیرا مواد آن در حرارت زیاد آب شسته و خارج می‌شود.

زنجبیل

مطالعات در طب سنتی نشان داده است که مصرف زنجبیل برای درمان گلو درد، مشکلات تنفسی، ضعف و بیحالی به دلیل سرماخوردگی موثر است. زنجبیل در درمان خانگی و طب سنتی بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری‌های گوارشی کاربرد دارد. اما باید توجه داشت که روزانه بیش از ۲ تا ۳ گرم زنجبیل بیشتر استفاده نشود. همچنین زنجبیل یک آنتی هیستامین قوی محسوب می‌شود.

بهترین دمنوش‌های سرماخوردگی

۱. دمنوش لیمو عمانی با نبات

۲. دمنوش بابونه

۳. دم نوش پونه+لیمو عمانی

۴. دم نوش اویشن

۵. دم نوش به و سیب

۶. دمنوش اویشن+شیرین بیان+عناب

اکیناسه (سرخارگل)

برخی از افراد از عصاره گیاه اکیناسه برای پیشگیری از سرما خوردگی و تسکین آبریزش و احتقان بینی استفاده می‌کنند. تحقیقات نشان داده که ترکیبات این گیاه بر روی سیستم ایمنی بدن تاثیرات مثبتی دارد. برخی از خواص موجود در این گیاه، دارای ویژگی‌های ضد ویروسی بوده و همچنین خاصیت آنتی آنفولانزایی آن‌ها در بهبود بیماری شما نقش بسزایی دارند.

منتول

مسدود شدن سیسنوس‌ها و احتقان راه‌های هوایی، از جمله نشانه‌های شایع سرما خوردگی ست که منتول می‌تواند به تسکین آن کمک کند. منتول از انواع مختلف نعناع‌ها به دست می‌آید و دارای تاثیرات ضدباکتریایی و مسکن درد می‌باشد. این ماده در ترکیب بسیاری از پماد‌های گیاهی یافت می‌شود. همچنین می‌توان منتول را در آب گرم ریخته و از آن به شیوه‌ی بخور استفاده کرد. دیگر تحقیقات نشان داده اند که پماد‌های حاوی منتول، اکالیپتوس و کامفور به طور چشمگیری در بهبود خواب کودکان و بزرگسالان سرماخورده تاثیر دارند.  

ویتامین D

ویتامین D می‌تواند مکمل مفیدی برای پیشگیری و یا کاهش شانس ابتلا به سرما خوردگی باشد. تحقیقات، به ارتباط چشم گیری بین مکمل D ۳ و کاهش میزان ابتلا به سرماخوردگی در میان دانشجویان پی برده‌اند. اگر در آب و هوای سرد زندگی می‌کنید بهتر است در طول زمستان، که پوست‌تان کمتر در معرض آفتاب قرار دارد، از مکمل ویتامین دی استفاده کنید.

روغن اورگانو

اورگانو حاوی تیمول و کارواکرول است که هر دوی این ماده‌ها تاثیرات ضدباکتریایی دارند. برخی از افراد با تکیه به روش‌های سنتی، برای تسکین سردرد، حالت تهوع و سرفه از اسانس گیاهانی که حاوی تیمول هستند، استفاده می‌کنند. برخی افراد باور دارند که با خوردن روغن اورگانو و یا مالش آن بر روی قفسه سینه به تسکین علائم سرما خوردگی کمک می‌کنند.

کاهش استرس و خواب خوب

استرس و کم خوابی، ممکن است خطر ابتلا به سرماخوردگی و آنفولانزا را تا حد زیادی افزایش دهد. مطالعات نشان داده، کاهش سطح استرس از طریق شیوه‌های مدیتیشن و یا ورزش، خطر ابتلا به این بیماری‌ها را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. افرادی که در این نوع مدیتیشن شرکت کرده و یا از یک برنامه ورزشی مشخص استفاده می‌کنند، نسبت به دیگر افراد، کمتر در معرض این نوع بیماری قرار می‌گیرند. طبق مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۵ انجام شد همچنین مشخص گردید، اگر ساعات کمتری را به خواب اختصاص دهید، امکان ابتلای شما به سرما خوردگی بیشتر خواهد بود.

جنسینگ

جنسینگ نیز به کاهش نشانه‌های سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند. گرچه مطالعات صورت‌گرفته نتایج مختلفی برای تاثیرات این گیاه ارائه داده‌اند. طبق تحقیقات به عمل آمده بر روی محصولات گیاهی از جمله جنسینگ آمریکای شمالی نشان داده این گیاه خطرات، مدت زمان و علائم سرما خوردگی و آنفولانزا را در افراد مسن‌تر تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

انواع توت

توت‌ها حاوی پلی‌فنول‌هایی هستند که خواص ضدویروسی دارند و به مقابله با ویروس آنفولانزا کمک می‌کنند. تحقیقات نشان داده آقطی سیاه می‌تواند علائم آنفولانزا را کاهش داده و یک نوشیدنی حاوی زغال اخته می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کند. مطالعات کشت سلولی نشان داده عصاره توت، در مقابله با آنفولانزا قابلیت‌های ویژه‌ای دارد. انواع توت‌فرنگی، بلوبری، توت سیاه و تمشک منابع خوبی از ویتامین سی هستند که برای سیستم ایمنی بدن مفید می‌باشند.  

کپسول روغن ماهی یا امگا ۳

مصرف مکمل‌های روغن ماهی توسط پزشکان برای مشکلات التهابی مختلف توصیه می‌شود. چنین تاثیری به این دلیل است که این روغن حاوی اسید‌های چرب امگا ۳ است که خواص ضد التهابی دارند. هنگامی که پای درمان سرماخوردگی به میان می‌آید، این مکمل مفید است چرا که مجاری تنفسی را باز می‌کند و تورم را در پوشش مجرای بینی کاهش می‌دهد. این مکمل جریان هوا را بهبود می‌بخشد و علائم مختلف عفونت‌های تنفسی ویروسی مانند سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

روغن‌های معطر

۴ تا ۵ قطره روغن نعناع فلفلی یا اورگانو (پونه‌ی کوهی) یا روغن اوکالیپتوس

یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل

دو تا از این روغن‌ها را با هم مخلوط کنید و روی سینه، گردن و پیشانی‌تان بمالید. اجازه بدهید ترکیب روغنی تا جایی که ممکن است بماند.

یکی دیگر از شیوه‌های استفاده از روغن‌های معطر، انتخاب یک حمام بخار همراه با یکی از روغن‌های معطر است. وان حمام را با آب گرم پر کنید. سپس چند قطره روغن معطر به آن اضافه کنید. در آب دراز بکشید و مزایای آن را به‌دست آورید.

شما همچنین می‌توانید یک دستگاه بخور را برای پخش کردن عطر روغن معطر در سراسر اتاق و خانه استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا باکتری یا ویروس موجود در هوا را از بین ببرید و در عین حال راه‌های تنفسی‌تان را باز می‌کند.

زیر بینی‌تان کمی پماد بزنید

برای باز شدن مجاری تنفسی و بهبود پوست ملتهب بینی می‌توانید مقدار کمی پماد منتول را زیر بینی‌تان بمالید. منتول، اوکالیپتوس، و کافور همگی دارای خاصیت بی‌حسی ملایمی هستند که می‌تواند سوزش ناشی از خشکی و التهاب پوست داخل بینی را آرام کند. البته دقت کنید، باید این پماد‌ها را به مقدار اندک و فقط خارج از بینی‌تان استفاده کنید و هرگز آن‌ها را داخل بینی‌تان نزنید.

گوجه فرنگی 

آب گوجه فرنگی نوشیدنی محبوبی است که طیف گسترده‌ای از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها را برای بدن تأمین می‌کند. آب گوجه فرنگی بسیار مغذی است و سرشار از بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی مهم است. به عنوان مثال، نوشیدن فقط ۱ لیوان (۲۴۰ میلی لیتر) آب گوجه فرنگی تقریباً نیاز روزانه شما به ویتامین C را تأمین می‌کند و ۲۲٪ از نیاز‌های ویتامین A شما را به صورت آلفا و بتاکاروتنوئید‌ها برآورده می‌کند. آب گوجه فرنگی و سایر محصولات گوجه فرنگی ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد.

بعضی از استخوان‌ها را بپزید و میل کنید

استخوان‌ها پر از مواد مغذی، از جمله ژلاتین، کلاژن و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی می‌باشند که به بازگشت فوری سلامت شما کمک خواهند کرد. مقداری سیر نیز به آن اضافه کنید. سیر به دلیل خواص ضد ویروسی، ضدباکتریایی و ضدعفونی، به عنوان یک ضد احتقان (گرفتگی بینی و سینه) طبیعی عمل می‌کند. زردچوبه، دارچین و یک تکه زنجبیل تازه نیز به آن اضافه کنید، تا به افزایش سرعت سوخت و ساز و بهبودتان کمک کنید.

برای دریافت ویتامین D بیرون بروید

در طول ماه‌های سردتر، بسیاری از مردم از کمبود ویتامین D رنج می‌برند. زمانی که با سرماخوردگی مبارزه می‌کنید، مصرف ویتامین D بسیار ضروری است و پاسخ ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

با قرار گرفتن در برابر نور خورشید، حداقل ۱۵ دقیقه در روز، از جذب ویتامین D کافی مطمئن شوید. برای کسانی که قادر به انجام این کار نیستند، مصرف مکمل ویتامین D ۳ نیز جایگزین خوبی می‌باشد.

خواب با یک بالش اضافه

برای کمک به تخلیه سینوس‌ها، با بالش اضافی زیر سر بخوابید. اگر دارای علائم سرماخوردگی و یا آنفلوانزا هستید و از التهاب و خلط بینی و گلو رنج میبرید، به احتمال زیاد صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شوید، مقادیر زیادی ترشحات انباشته شده در حلقتان در هنگام خواب شب، موجب آزارتان می‌شود. اضافه کردن یک بالش به زیر سر، شما را به تنفس بهتر حین خواب و به راحتی بیشتر پس از بیدار شدن، یاری می‌کند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها