کد خبر: 626111
تاریخ انتشار :

آخرین وضعیت از ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی

​ایرنا: مدیرکل غله و خدمات بازرگانی با بیان اینکه ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی شرکت بازرگانی دولتی ایران در شرایط ایده آل قرار دارد، گفت: در صورت نیاز مردم در کوتاه ترین زمان اقلام اساسی به بازار تزریق خواهد شد.

آخرین وضعیت از ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

کالاهایی مانند برنج، روغن، شکر و نان از جمله محصولاتی محسوب می‌شود که به طور روزانه مورد مصرف مردم قرار دارند و به همین دلیل برای توزیع مناسب و جلوگیری از هرگونه مشکل در تامین ذخایر استراتژیک به وجود آمده است.

طی ماه های گذشته به دلیل برخی شرایط، التهاباتی در بازار کالاهایی مانند روغن و شکر به وجود آمد که با تدابیر شرکت بازرگانی دولتی و توزیع مداوم در بازار، کمبود این اقلام جبران شد.

اکنون اما آنگونه که «عباس ارشدی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشته، کالاهای ذخیره شده در شرکت بازرگانی دولتی ایران با تصمیم کارگروه ملی تنظیم بازار بین استان ها توزیع می شود و تاکنون نیز این روند با مشکلی مواجه نشده است.

وی با بیان اینکه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را به خوبی پشت سر گذاشته ایم، تاکید کرد: برنامه ریزی های لازم برای ماه های محرم و صفر که به دلیل نذورات مردمی، تقاضای کالاهای اساسی افزایش پیدا می کند، انجام شده تا این روند دچار خلل نشود.

ارشدی با اشاره به التهابات ماه های گذشته در بازار شکر، تصریح کرد: مشکلاتی پیش آمده در بازار شکر به دلیل دو نرخی شدن قیمت این کالا بود که بعد از اعلام نرخ رسمی از سوی ستاد تنظیم بازار و توزیع حواله های استانی، بازار تامین و آرام شد.

وی با بیان اینکه تولید شکر در کنار ذخایر استراتژیک در شرایط مناسبی قرار دارد، خاطرنشان کرد: فقط ذخایر این کالا در تهران حدود ۳۰ هزار تن برای توزیع در بخش خانوار و صنعت آماده توزیع است.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی با بیان اینکه در مراکز ذخیره سازی برنج به میزان کافی موجود است، تصریح کرد: ۲۰۰ هزار تن برنج در تهران از نوع هندی، تایلندی، پاکستانی و باسماتی ذخیره شده است که با توجه به نیاز جامعه و استان توزیع خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تدابیر لازم برای تامین بازار کالاهای اساسی اندیشیده شده و کمبودی در این زمینه وجود ندارد، اظهار داشت: در صورت نیاز مردم در کوتاه ترین زمان اقلام اساسی به بازار تزریق خواهد شد.

به گفته ارشدی، از ابتدای سال تاکنون ۲۷ هزار و ۲۶۳ تن برنج و ۱۸ هزار و ۱۰۰ تن شکر در بازار توزیع شده است.

وی در خصوص خرید تضمینی گندم نیز گفت: سال جاری در ۱۱ مرکز مبادرت به خرید ۱۰۰ هزار تن گندم زیرکشت استان تهران کرده و ذخیره سازی انجام تا در زمان نیاز برای تبدیل به آرد و نان در اختیار مراکز مربوطه قرار بگیرد.

مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان تهران تاکید کرد: با توجه به بارندگی ضعیف در فصل بهار و دیمی بودن بخش کشاورزی کشور میزان خرید گندم تحت تاثیر قرار گرفت و کاهش چشمگیری را شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه امکان دارد در زمینه گندم در شرایط مطلوبی قرار نداشته باشیم، گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران به عنوان متولی تامین کالاهای اساسی در کشور که باید نیازهای کشور را در صورت کاهش تولید از طریق واردات تامین کند، تدابیری در این زمینه اندیشیده است.

ارشدی خاطرنشان کرد: کشتی های واردکننده گندم در بنادر شهید رجایی، امام خمینی (ره) و چابهار در حال تخلیه هستند و شرایط تامین این کالا در کشور رو به بهبود قرار دارد.

به گزارش ایرنا، پیش از این حسن روحانی رییس جمهوری دولت دوازدهم با بیان اینکه کارنامه این دولت کارنامه قابل قبولی است که به مردم ارائه می شود، تصریح کرد که در زمینه برنج، شکر، روغن، گندم و آبزیان محصولات ما قابل ملاحظه است و در مقایسه با هشت سال گذشته متوجه تلاش همه کشاورزان برای امنیت غذایی کشور می شویم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها