کد خبر: 626167
تاریخ انتشار :

روحانی وعده داد

وضعیت واکسیناسیون این هفته بهتر می‌شود

رئیس جمهور در آئین افتتاح خط انتقال نفت گوره به جاسک، گفت: در چهارماه اول امسال تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی ما ارز تامین کرده برای دارو و کالاهای اساسی و با ارزی که در هفته های آینده تامین می شود ۶ میلیارد دلار دیگر برای کالاهای اساسی و دارو تامین می شود.

وضعیت واکسیناسیون این هفته بهتر می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، حسن روحانی در پایان آیین افتتاح طرح‌های وزارت نفت در استان‌های بوشهر، فارس و هرمزگان طی سخنانی ضمن تبریک روز عرفه و عید قربان و عید سعید غدیر و درخواست از خداوند برای نزول شفاها و عنایات و برکات برای مردم ایران، منطقه و جهان، طی سخنانی گفت: افتتاح امروز یک افتتاح بسیار حائز اهمیت است شاید بگوییم مهمترین افتتاح دولت یازدهم و دوازدهم است. این افتتاح یک پاسخ بسیار قوی در برابر توطئه گران و آمریکا و نسبت به همه آن هایی است که نسبت به آینده ایران به عنوان اینکه آینده پایدار نیست فکر می‌کنند، بود.

وی ادامه داد: دشمن وقتی خواست با ما وارد جنگ شود در دو زمینه نفت و صادرات نفت و بانک و نقل و انتقال پول وارد جنگ شد. البته تحریم‌ها زیاد و گسترده بود اما این دو نمونه بسیار تاثیرگذار بود و آن‌ها هم روی آن حساب کرده بودند که با مسدود کردن شریان نقل و انتقال مالی و مختل کردن صادرات نفت، احساس می کردند که ایران امکان ندارد که بتواند از ارزی برای تامین نیازمندی های خود استفاده کند.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات صورت گرفته در ماه‌های نخست امسال، اظهار کرد: ما در همین مدت چهارماه اول امسال تاکنون بیش از ۵ میلیارد دلار بانک مرکزی ما ارز تامین کرده برای دارو و کالاهای اساسی و با ارزی که در هفته های آینده تامین می شود ۶ میلیارد دلار دیگر برای کالاهای اساسی و دارو تامین می شود. خب اگر کشور ارز نداشته باشد چطور می تواند کالاهای اساسی، نهاده‌های دامی، با توجه به خشکسالی گندم، دارو و حتی واکسن را وارد کند.

وی تصریح کرد: ما ۵۰۰ میلیون دلار پول اختصاص دادیم به خرید واکسن که الحمدلله واکسن ها وارد می‌شود و واکسن داخلی هم به بازار آمده و ما می‌توانیم بگوییم که در هفته پیش رو شرایط بهتری مشاهده خواهد شد. همچنین تاکنون بیش از ۹ میلیون نفر واکسن زده اند و روزانه ۳۰۰-۴۰۰ هزار نفر واکسیناسیون در حال انجام است. لذا ما می‌توانیم بگوییم به قول خودمان در مساله واکسیناسیون عمل کردیم.

روحانی در ادامه گفت: ما دو قول به مردم دادیم یکی در زمینه کرونا و دیگری در زمینه تحریم، که دولت در هر دو زمینه به مسئولیت خودش عمل کرده است. در زمینه کرونا با تزریق واکسن به همه افراد بالای ۶۵ سال و دارای بیماری زمینه‌ای، طی هفته‌های آتی به طور چشمگیری شاهد کاهش مرگ و میر و حتی ابتلا خواهیم بود. همچنین در حوزه تحریم هم ما کارهای لازم را انجام دادیم و این ها در گزارش وزیر امور خارجه به مجلس درج شده است.

روحانی با بیان اینکه کار بزرگ دیگری که ما از آبان سال ۹۹ انجام دادیم، یعنی چه سالی جهش تولید و چه سال پشتیبانی از تولید و مانع زدایی‌ها، نشان می‌دهد که علیرغم تحریم و فشار ما تنها به فکر تأمین مواد خوراکی و نیازهای ضروری مردم نبودیم و طرح‌های بزرگ و مهم توسعه را نیز ادامه خواهیم داد تا به نتیجه برسیم، گفت: طرح امروز که طرح ۲ میلیارد دلاری افتتاح شده است به دنیا اعلام می‌کند ما توان این کار را داریم. هم به لحاظ سرمایه گذاری که ۲ میلیارد آن اختصاص داده‌ایم و هم در زمینه صنعت نفت که برای ما و کشور بسیار مهم است و هم اینکه پایانه نفتی را متنوع کرده‌ایم و از تک پایانه‌ای خارج شده‌ایم.

وی ادامه داد:‌ ما یک پایانه داشتیم، اگر مشکلی پیش می‌آمد صادرات نفت متوقف می‌شد؛ در آبان سال ۱۳۶۴ که اسکله تی ما در خارک بمباران شد، صادرات نفت به مدت دو هفته قطع شد. امروز ما اسکله جدیدی به وجود آوردیم که اتکاء به تک اسکله را از بین برد و بعد نیازمندی به خلیج فارس را نیز در صادرات نفت از بین بردیم و ایران می تواند نفت خودش را از دریای عمان نیز صادر کند و این برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. خلیج فارس امتیازات و محدودیت‌ها و مسائل خودش را دارد و دریای عمان به اقیانوس و آب‌های آزاد مرتبط است. شرایط خیلی متفاوت است و همانطور که وزیر محترم نفت گفتند اگر یک کشتی بخواهد از پایانه جاست نفت بگیرد یا بخواهد از خارک نفت بگیرد این مسیر طولانی هزار کیلومتری باعث می‌شود ۱۰ روز زمان جابجا شود و زمان برای ما اهمیت دارد.

وی با تاکید بر اینکه مسائل ملی و راهبردی برای ما اهمیت دارد، گفت: در سال‌های آخر دولت یازدهم به مقام معظم رهبری گفتم ‌می‌خواهیم خط لوله را جاسک ببریم و نفت از دریای عمان صادر کنیم (که البته عملاً اجرای آن به سال ۹۷ موکول شد) ایشان همان زمان به ما گفتند که این استراتژیک‌ترین طرحی است که در دولت شما عمل می‌شود و این طرح راهبردی‌ترین طرح طرح جمهوری اسلامی ایران است که افتخار آن نصیب دولت دوازدهم و شرکت ملی نفت و وزارت نفت شده است. اینکه در تاریخ ایران که امروز روز آخر تیرماه ۱۴۰۰ ثبت می‌شود که نفت ایران از دریای عمان صادر شد و این مسئله بسیار مهمی است.

ادامه دارد...

 

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها