کد خبر: 626518
تاریخ انتشار :

آقای قالیباف! مراقب باش

آفتاب یزد: امروز قرار است که نمایندگان مجلس طرح جنجالی و چالش برانگیزشان یعنی صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی و ساماندهی پیام رسان‌های اجتماعی را مورد بررسی قرار دهند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

در واقع قرار است نصیرایی سخنگوی کمیسیون فرهنگی و مسعود فیاضی معاون مطالعات فرهنگی مرکز پژوهش‌ها در نشستی خبری، توضیحاتی را پیرامون طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی به خبرنگاران رسانه‌ها ارائه دهند. اما این طرح از زمان مطرح شدنش تا به الان با انتقادهای زیادی روبه رو بوده است چرا که هدف این طرح، محدود کردن پیام رسان‌های خارجی و جرم انگاری فعالیت افراد و سازمان‌ها در پیام رسان‌ها است از همین رو در صورت اجرای آن، بی‌شک محدودیت‌هایی برای اینترنت در نظر گرفته می‌شود. حتی این موضوع مطرح است که با این طرح قرار است کلیه سرویس‌هایی مثل اینستاگرام و واتس اپ و گوگل پس از تصویب این طرح، مسدود شوند. این یعنی یک اقدام غیرمردمی. بدان جهت که اکثریت جامعه در پیام رسان‌های مختلف عضو هستند و این عضو بودن فقط به دلیل سرگرمی نیست و خیلی‌ها از طریق فضای مجازی کسب و کارهای اینترنتی راه انداخته‌اند که قطعا در صورت تصویب این طرح، بزرگترین آسیب را خواهند دید.

البته نمایندگان مطرح‌کننده صیانت از حقوق کاربران می‌گویند به اشتباه به مردم القا شده است که با این طرح پیام رسان‌های خارجی مسدود خواهد شد. در واقع قرار است که این فضا به خاطر مردم مدیریت شود.

> مدیریت فضای مجازی به معنای فیلترینگ نیست

در این خصوص علی اصفهانی دادستان اصفهان می‌گوید: «هیچ کس منکر این نیست که همه باید از فضای مجازی استفاده کنند ولی آیا نباید مدیریت شود؟ البته مدیریت به معنای فیلترینگ نیست بلکه باید طوری برنامه ریزی و مدیریت شود که به جوانان و نوجوان آسیب وارد نشود.». علی اصفهانی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه آیا قوه مقننه پیگیر فیلترینگ تلگرام و یا اینستاگرام است، بیان کرد: «با دید فرصت به شبکه‌های اجتماعی نگاه کردیم نه تهدید، مخالف فیلترینگ هستم.» وی با بیان اینکه من از شبکه‌های واتس‌اپ، تلگرام و گاهی مواقع از اینستاگرام هم استفاده می‌کنم، گفت: «من نظر شخصی خود را بیان می‌کنم که همه اینها ظرفیت است و ما باید از این ظرفیت با مدیریت استفاده کنیم.» به هر حال طبق سلسله گزارش‌های آفتاب یزد در خصوص این طرح، آنچه که مشخص است اینکه روح حاکم بر طرح مجلس محدود کردن فضای مجازی است اما خب مجلس اصرار بر اجرای آن دارد حال باید دید امروز نمایندگان چگونه از پس این طرح جنجالی برخواهند آمد.

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

yektanet-logo-typeپیشنهاد توسط

آبانتتر | بهترین صرافی آنلاین

حرفه ای ترین پکیج آموزش طراحی سایت

کاملترین پکیج آموزش طراحی سایت

آبانتتر | بهترین صرافی آنلاین

آبانتتر | بهترین صرافی آنلاین

حرفه ای ترین پکیج آموزش طراحی سایت

حرفه ای ترین پکیج آموزش طراحی سایت

کاملترین پکیج آموزش طراحی سایت

کاملترین پکیج آموزش طراحی سایت

آبانتتر | بهترین صرافی آنلاین

حرفه ای ترین پکیج آموزش طراحی سایت

کاملترین پکیج آموزش طراحی سایت

 

> واکنش کاربران

همانطورکه عنوان شد این طرح با مخالفت‌های مردمی روبه‌رو است این موضوع را می‌توان از واکنش‌های آن‌ها در شبکه‌های اجتماعی دید.

یکی از کاربران در این مورد نوشته است: «طرح صیانت از اینترنت اگر اجرایی بشه، من و افرادی که کسب و کارشون به نوعی وابسته به بستر اینترنته، مثل کسی میشیم که الان گاومیش‌ها و زمین کشاورزی‌اش رو از دست داده».

کاربر دیگری گفته است: «اینجا هر روز در رشته «زندگی با مانع» در حال دویدن هستیم و موانع هم روز به روز بلندتر می‌شوند».

دیگری نوشت: «آمارها نشان می‌دهد که اکنون حدود یک میلیون صفحه فارسی از طریق اینستاگرام کسب درآمد حداقلی دارند. همچنین حداقل ۲۰۰ هزار کسب‌وکار کوچک و متوسط و حدود ۵۰۰ هزار کسب‌وکار استانی و بومی در اینستاگرام صفحه فعال دارند اونوقت با اجرای طرح صیانت چه بلایی سرشون میاد».

یکی دیگر از کاربران اینطور می‌نویسد: «اینترنت تمام زندگی ما است. نه تنها کسب درآمد و تعاملات روزمره ما به آن گره‌خورده، بلکه آزادی ما کاملاً به آن وابسته است. حالا طرح صیانت وجود و مفهوم اینترنت را هدف گرفته».

کاربران دیگر نوشته اند: «طرح صیانت یعنی تکرار تجربه‌های اشتباه گذشته، این بار مصمم‌تر از قبل»، «خوب این طرح قرار نیست که دردی از مردم دوا کنه یا چیزی رو درست کنه که بخوان از تجربه‌های قبلی درس بگیرن. هدفش فقط و فقط کنترل کامل دسترسی ملت و قابلیت شل و سفت کردن راحت‌تر فیلترینگه»، «مطمئنا پای پول‌های هنگفت و منافع عده‌ای در میان هست که با وجود نارضایتی جامعه همچنان پیگیر هستند و مصمم در اجرای اون»، «کاش مجلس به جای طرح صیانت، دنبال تصویب طرح انسانیت و طرح مودت بود. جامعه متلاطم ایران به همدلی و انسانیت و حقوق برابر نیاز داره تا بتونه در مقابل فشار مشکلاتِ خواسته و ناخواسته، کمر راست کنه»، «با این طرح صیانت از حقوق فکر کنم این آخرین توئیتامون باشه»، «اگر بپذیریم که گرانی بنزین در اوج فشار اقتصادی، مهمترین اشتباه روحانی بود، محدودسازی اینترنت درپیک نارضایتی عمومی، می‌تواند مهمترین اشتباه قالیباف باشد. رئیس مجلس به دغدغه مردم توجه کرده واز اختیار خود برای خارج کردن طرح نامناسب صیانت از دستورکار مجلس و اصلاح آن

استفاده کند».

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها