کد خبر: 621214
تاریخ انتشار :

ریس جمهور بعدی با احیای برجام و مذاکرات با عربستان چه خواهد کرد؟

یک حقوقدان و کارشناس مسایل بین الملل گفت: از آنجایی که برجام و مذاکرات با عربستان در سطح نظام تصمیم گیری شده پیش بینی می شود که این دو مساله در دولت آینده دنبال شود اما معتقدم اولویت سیاست خارجی کشور باید مسایل منطقه و تنش زدایی از روابط و تعاملات با این کشورها باشد.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یوسف مولایی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اولویت‌های سیاست خارجی ایران در دولت آینده اظهار کرد: مثل همه کشورها اولویت ها در این بخش به خط و مشی و بینش سیاسی کسی که عهده دار دولت است بستگی دارد اما در ایران دستگاه سیاست خارجی تعیین کننده این خط و مشی نیست و در تعریف اولویت ها و ادامه آنها، تصمیم‌گیری ها در نهادهای دیگری اتخاذ می شود.

وی تصریح کرد: اما برای ما بیشتر تعامل با همه کشورهایی که به نوعی در عرصه جهانی ایفاگر نقش هستند، نیاز است هم چنین تعامل با کشورهای منطقه و همسایگان باید در اولویت باشد و ارتقا سطح مناسبات با کشورهایی که تعامل داریم نیز باید در دستور کار قرار گیرد. ممکن است با کشوری تنش نداشته باشیم، اما سطح مناسبات‌مان پایین است از این رو باید تلاش کرد که این مناسبات ارتقا یابد.

مولایی با بیان این که البته الان مذاکرات احیای برجام و نیز مذاکرات با عربستان در جریان است اظهار کرد: داریم برجام را دوباره فعال می کنیم و از طرفی مذاکرات با عربستان به عنوان کشور همسایه در جهتی دیگر در جریان است و اینها الزاماتی را به دولت آینده تحمیل می کند.

این حقوقدان ادامه داد: آن چیزی که در دنیا برای هر کشوری مهم است، دغدغه های امنیتی است و کشورها اولین انگیزه شان از برقراری مناسبات این است که امنیت خودشان را بالا ببرند و چون فعالیت هسته‌ای ایران با توجه به اتفاقاتی که برایش افتاده و به شورای امنیت این مساله ارجاع و قطعنامه‌های شورای امنیتی درباره آن صادر شده است، به عنوان یک موضوع امنیتی مطرح است بنا بر این بعید است بدون حل موضوع هسته‌ای، کشورها خیلی به توسعه همکاری هایشان در حوزه اقتصادی و فرهنگی و سیاسی با ایران تمایل نشان دهند.

وی در پاسخ به این مساله که آیا برجام را می توان از مساله توسعه همکاری ها با کشورهای همسایه و نیز مذاکرات با عربستان جدا کرد؟ گفت: برجام در رابطه با تنش میان ایران و عربستان نقش بازی می کند و پرونده هسته‌ای هم مساله امنیتی است. معتقدم تا در برجام به توافقی نرسیم و برای جامعه جهانی اطمینان لازم در این مورد ایجاد نکنیم نمی توانیم با عربستان به توافق برسیم و این نشدنی است.

مولایی خاطرنشان کرد: البته مذاکرات ایران و عربستان می تواند در حوزه هایی از جمله یمن دنبال شود و به نتایجی هم برسد اما اگر از این تعاملات و مذاکرات انتظار ارتقا سطح همکاری های دو جانبه و همکاری دو کشور در مناسبات بین المللی از جمله در حوزه نفت و انرژی را داریم نیاز است تا مساله هسته ای حل و فصل و برجام به نتیجه ای مشخص برسد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها