کد خبر: 622317
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفتگوی نامه‌نیوز با غلامعلی دهقان؛

آرای رئیسی به زیر 50درصد افت کرده، غافلگیری در پیش است

فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: تمام دوستان اصلاح طلب، اعتدالی و مستقل باید بپذیرند همتی در روزهای گذشته یک تنه به خط زده است و اگر آرای وی در نظرسنجی های معتبر به 20 درصد رسیده، بیشتر حاصل کار انفرادی او است. از این به بعد برای اینکه امید غیراصولگرایان همچنان برای بازی در عرصه سیاسی کشور حفظ شود و باز هم بتوانند در سنوات و سال های آینده یک بازیگر عمده باشند این است که حال همه دست به دست هم دهند و یاری گر آقای همتی باشند.

آرای رئیسی به زیر 50درصد افت کرده، غافلگیری در پیش است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز: هرچند نگاهی به نظرسنجی ها نشان می دهد همچنان رئیسی پیشتاز است اما اگر نتایج نظرسنجی ها در یک دوره 20 روزه مدنظر قرار گیرد، نتیجه از تغییری معنی دار در سبد آرای نامزدها حکایت می کند.

غلامعلی دهقان در گفتگو با نامه نیوز درباره تحلیل فضای و آرایش صحنه انتخابات ریاست جمهوری گفت: بررسی ادوار گذشته انتخابات ریاست جمهوری نشان می دهد که پتانسیل شکل گیری دوقطبی در جامعه ایران وجود دارد. با نگاهی به فعل و انفعالات 18 روز گذشته، این طور به نظر می رسد که آن پتانسیل در حال تبدیل شدن به یک واقعیت بالفعل است و شاید تا روز جمعه 28 خرداد این دو قطبی به نهایت خود برسد.

وی افزود: در یک سو اصولگرایان انقلابی با 5 نامزد و در سوی دیگر غیراصولگرایان با دو نامزد هستند. بعد از مناظرات سه گانه نامزدها، نتایج نظرسنجی های عصر روز یکشنبه 23 خرداد حکایت از آن می کند که رأی گزینه اصلی اصولگرایان یعنی آقای رئیسی به زیر 50 درصد و حتی 40درصد کاهش یافته است؛ حال آنکه در برآوردهای اولیه نظرسنجی ها، آرای ایشان حدود 70 درصد تخمین زده می شد.

این فعال سیاسی اعتدالگرا اظهار کرد: نظرسنجی صداوسیما در 20 روز پیش نشان می داد که آرای آقای رئیسی نزدیک به 70 درصد است اما نگاهی به نتیجه نظرسنجی صداوسیما در عصر روز یکشنبه 23 خرداد نشان می دهد که آرای آقای رئیسی با افت قابل توجهی مواجه شده و به زیر 50 درصد رسیده است. علاوه بر این نظرسنجی یک وزارتخانه نیز حکایت از این می کند که امروز آرای آقای رئیسی به زیر 40درصد سقوط کرده است. البته جبهه اصلاحات نیز در 12 استان نظرسنجی مستقلی انجام داد که آرای آقای رئیسی در آن نظرسنجی 47 درصد بود.

وی افزود: برعکس آرای آقای رئیسی، آرای آقای همتی و محسن رضایی رشد داشته است. از آنجا بسیاری از مردم دقیقه 90 تصمیم می گیرند در انتخابات شرکت کنند و هرچه مشارکت بیشتر شود شانس اصولگرایان برای رسیدن به مقصود کمتر می شود چون یک سبد رأی معینی دارند، می توان نتیجه گرفت یک غافلگیری در پیش است.

این استاد دانشگاه یادآور شد: آقای رئیسی در سال 96 در یک دوقطبی شدید حدود 16 میلیون رأی به دست آورد که این سبد می تواند کف 12 میلیون رأی را داشته باشد. براساس برخی نظرسنجی ها هم اکنون سطح مشارکت 47درصد پیش بینی می شود و امکان دارد این عدد تا روز 28 خرداد به 50 درصد برسد. با این اوصاف احتمال آنکه رقابت انتخاباتی بین آقای همتی و رئیسی به مرحله دوم برود زیاد است. اگر روند مشارکت ظرف چند روز آینده به 60 درصد یعنی 36 میلیون شرکت کننده در انتخابات برسد شاید بار دیگر حماسه های خرداد ادامه پیدا کند و غافلگیری همه را تا مدتی به شوک ببرد.

وی درباره تأثیر انصراف نامزدهای اصولگرا به نفع سیدابراهیم رئیسی گفت: به نظر می رسد آقای رضایی قصد جدی برای ماندن در صحنه انتخابات دارد و البته پایگاه رأی او اصلا صرف اصولگرایی نیست. تمام اتکا آقای رضایی به کار تشکیلاتی خودش و تیم همراهش در چند ماه گذشته و آرای مردم زاگرس نشین و غرب کشور است.

دهقان تأکید کرد: طبق نظرسنجی ها آرای آقایان جلیلی، قاضی زاده و زاکانی نیز روی هم زیر 8 درصد رأی دهندگان یعنی حدود 2.5میلیون نفر برآورد می شود. شاید به همین دلیل آقایان حسین شریعتمداری و حدادعادل تأکید می کنند این سه نفر به نفع آقای رئیسی کنار بروند.البته اگر قرار بود این 2.5 میلیون نفر به آقای رئیسی رأی دهند، نام آقای رئیسی را اعلام می کردند بنابراین حتی درصورت انصراف آقایان زاکانی، جلیلی، قاضی زاده و رضایی به نظر نمی رسد آرای آنها به سبد آقای رئیسی منتقل شود. اتفاقی در سال 84 افتاد و آرای آقایان معین، مهرعلیزاده و کروبی بیشتر به سمت آقای احمدی نژاد رفت.

وی افزود: آنچه می تواند اتفاق بیفتد خروجی عدم احراز صلاحیت برخی شخصیت ها، لجاجت بخشی از مردم، صداقت در گفتار و تخصص آقای همتی و مظلومیت او در جریان مناظرات است که همه این عوامل می تواند انتخابات را تا به امروز به مرحله دوم بکشاند. البته انتخابات است و نمی توان قاطعانه سخن گفت، چه نتیجه ای رقم می خورد اما به نظر می رسد مردم در حال این هستند که انتخابات را مهندسی کنند.

فعال سیاسی اعتدالگرا گفت: تمام دوستان اصلاح طلب، اعتدالی و مستقل باید بپذیرند همتی در روزهای گذشته یک تنه به خط زده است و اگر آرای وی در نظرسنجی های معتبر به 20 درصد رسیده، بیشتر حاصل کار انفرادی او است. از این به بعد برای اینکه امید غیراصولگرایان همچنان برای بازی در عرصه سیاسی کشور حفظ شود و باز هم بتوانند در سنوات و سال های آینده یک بازیگر عمده باشند این است که حال همه دست به دست هم دهند و یاری گر آقای همتی باشند. در این صورت می تواند آن غافلگیری بزرگ بار دیگر رقم بخورد اما اگر غیر این اتفاق بیفتد همه دوستان باید بدانند که شاید فردا دیر باشد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها