کد خبر: 623381
تاریخ انتشار :

دولت جدید وام ماهانه می‌دهد؟ / کارت اعتباری معیشت خانوار چیست؟

ابراهیم رئیسی وعده داده که به پنج دهک جامعه از آذر امسال کارت اعتباری معیشت خانوار می‌دهد که برای یک خانوار پنج نفره بین ۷۵۰ هزار تومان و یک میلیون تومان است.

دولت جدید وام ماهانه می‌دهد؟ / کارت اعتباری معیشت خانوار چیست؟
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

یکی از وعده‌های رئیس‌جمهور سیزدهم اعطای کارت اعتباری معیشت خانوار است.

ابراهیم رئیسی گفته که به خانوارهای پنج دهک اول کارت اعتباری معیشت داده‌ می‌شود. آنطور که در برنامه اقتصادی او برای معیشت خانوارها آمده، به ازای هر یک از اعضای خانوار در سه دهک اول ۲۰۰ هزار تومان و دو دهک بعدی ۱۵۰ هزار تومان اعتبار ماهانه قرض‌الحسنه با کارمزد دو درصد تخصیص یابد.

همچنین به خانوارهایی که توانایی بازپرداخت اقساط را نداشته باشند یارانه بازپرداخت اقساط تعلق می‌گیرد.

به عبارت دیگر یک خانواده پنج نفره اگر در سه دهک اول باید ماهانه یک میلیون تومان و اگر در دهک‌های چهارم و پنجم باشد ماهانه ۷۵۰ هزار تومان دریافت می‌کند.

ابراهیم رئیسی گفته که این کارت اعتباری برای خانوارها به صورت ماهانه شارژ می‌شود، اما نگفته که تا مردم تا چند ماه این پول را دریافت می‌کنند و بازپرداخت آن به چه شکلی است؟

این چه نوع وامی است؟

مهم‌ترین ایرادی که مردم به طرح کارت اعتباری معیشت خانوار ابراهیم رئیسی گرفته‌اند این است که بازپرداخت این یارانه چه معنی دارد؟

«این چه نوع وامیه؟ وام دویست هزاریم ندیدیم داریم میبینیم»

«پولی که بایدبازپرداخت شودچه بهترکه اجرایی نشود»

«شما چرا بجای کمک به مردم قوز بالا قوز می کنید وام چیه قسط چیه بابا بسه دیگه همیشه مردم بدهکار نه یارانه میخاییم نه گرونی فکری به حال مردم کنید»

«چطور باید بدیم که وقتی توانایی پرداخت نداریم می خواهید مردم را بدهکار کنید؟»

«اخه منی که نان شب ندارم با یه بچه کرایه نشین هستم از کجا قسط بدم بعد این یک تومان کجای من بدبخت می گیره تازه می خواید همه چیزم حتمن گرانتر بکنید»

چگونه 2 برابر سپرده بانکی کوتاه مدت سود بگیریم؟

چگونه 2 برابر سپرده بانکی کوتاه مدت سود بگیریم؟

زیاد کردن یارانه‌ها به‌جای کارت اعتباری

گروهی از مردم نیز می‌گویند به جای این که کارت اعتباری داده شود، بهتر است که از طریق دیگری به خانوارها کم‌درآمد کمک شود. آنها می‌خواهند که دولت بعدی با زیاد کردن یارانه‌های نقدی کمک کند یا قیمت کالاها را پایین بیاورد.

«میخان یارانه بدن بعد قیمتها رو ببرن بالا.  یارانه واسه خودشون»

«بجای کارت اعتبار خرید خوراک به کم درامد و مستاجرها، ماهانه مبلغی یارانه نقدی بدید»

«این به چه درد مردم میخوره یارنه بیشتر کنن خیلیا به این یارانه محتاجن وام که روحانی هم میداد اما قول داد یارانه رو زیاد کنه که نکرد حداقل اقای رییسی یارانه رو زیاتر کنه قیمتها هم مخصوصا خوردو خوراک را بیاره پایین مثل قیمت گوشت ومرغ …»

یارانه و کارت اعتباری یعنی تورم

اما گروهی از مردم از چارچوب دیگری به این موضوع نگاه کرده‌اند، آنها می‌گویند که این نوع سیاست‌های حمایتی یعنی یارانه و کارت اعتباری و وام نه تنها دردی را از اقتصاد جامعه دوا نمی‌کند بلکه اوضاع را وخیم‌تر می‌کند.

به اعتقاد این گروه از مخاطبان تجارت‌نیوز، این سیاست‌های یارانه‌ای یک مُسَکن موقتی است و در نهایت موجب افزایش قیمت و بالا رفتن تورم می‌شود.

«الان دیگه همه میدونن تزریق پول نقد یعنی افزایش تورم. بجاش اقتصاد مملکت رو رونق بدید. بجای پول نقد هم کالا بدون واسطه بدین مردم بخورن.»

«به جای اینکه این همه سرمایه روعین گوشت تقسیم کنیدبجاش کار ایجاد کنید تا جوانها شاغل بشن و با عزت و کمال زندگی کنند»

«اقا‌ ب‌‌ه جای‌ یارانه‌ ب‌ه فکر‌ ارزش‌ پول‌ ملی‌ و اشتغال‌ جوانان‌ باشید‌‌ تا‌ سوداگری‌ برچیده‌ شود‌.»

«با این حرفا فقط باعث تورم بیشتر خواهید شد»

«شما تحریم داخلی را بردار و کار و امنیت شغلی درست کن تا همه چیز خود به خود ارزان بشه با این کارت‌ها واین فکرها هیچی درست نمیشه مگر این که واسه کسب کار و امنیت شغلی تلاش شود.»

منبع: تجارت‌نیوز

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها