کد خبر: 626588
تاریخ انتشار :

توصیه‌های تغذیه‌ای قبل و بعد از ترزیق واکسن کرونا

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان توصیه‌های تغذیه‌ای برای تزریق واکسن کرونا ارائه کرد و گفت: به هیچ وجه ناشتا برای تزریق واکسن کرونا نروید، به ویژه کسانی که ترس از آمپول دارند ممکن است دچار عوارض نامناسبی شوند.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

پروانه صانعی در گفت و گوی مجازی با خبرنگاران که ظهر امروز (دوشنبه_۴ مردادماه) برگزار شد، در مورد تغذیه در زمان تزریق واکسن کرونا، اظهار کرد: هیچ مکمل غذایی قبل از واکسن نیاز نیست، همچنین بهتر است افراد قبل از تزریق واکسن مسکن استفاده نکنند و اجازه دهند بدن با حداکثر کارایی سیستم ایمنی واکسن را دریافت کند.

وی با بیان اینکه بهتر است اگر افراد دارویی استفاده می کنند مثل داروی فشار خون یا کم کاری تیروئید حتما داروهایشان را مصرف کنند، افزود: بهتر است افراد شب قبل از واکسیناسیون و صبح، وعده غذایی سبک مصرف کنند اما به هیچ وجه ناشتا برای تزریق واکسن نروند، به ویژه کسانی که ترس از آمپول دارند ممکن است دچار عوارض نامناسبی شوند.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه بعد از تزریق واکسن بهتر است افراد غذاهای سنگین مصرف نکنند، گفت: غذاهای سنگین مثل دل و جگر، کله پاچه، فست فود و غذاهای سرخ شده در یکی دو روز بعد از واکسن مصرف نکنید و غذاهای سبک، سوپ و مرغ و مایعات فراوان مصرف کنید.

مصرف مایعات بعد از تزریق واکسن

وی مصرف مایعات را برای عملکرد درست سیستم ایمنی بسیار مهم دانست و افزود: آب را با چند قطره لیمو یا عسل آب بنوشید، حتما میوه مصرف کنید و پالوده میوه هایی مثل طالبی و سیب بسیار مفید است، اما چای و مواد ادرارآور زیاد مصرف نشود. سعی کنید کاهو را هم حتما در برنامه غذایی خود داشته باشید تا بهترین نتیجه را از تزریق واکسن داشته باشید.

صانعی با اشاره به اینکه سیستم ایمنی بدن ما تحت تاثیر تغذیه ای است که داریم و تا زمانی که تغذیه خوبی نداشته باشیم سیستم ایمنی نمی تواند به درستی عمل کند، تصریح کرد: اگر تغذیه خوبی داشته باشیم خود به خود سیستم ایمنی تقویت شده و می تواند به خوبی از پس بیماری برآید، اگرچه تغذیه خوب هیچ وقت جای رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و یا جای واکسیناسیون را نمی گیرد و هر کدام از اینها کار خودشان را در بدن ما انجام می دهند.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه در کنار واکسیناسیون و رعایت پروتکل های بهداشتی، تغذیه مناسب می تواند شرایط بدن ما را به سمتی پیش ببرد که سیستم ایمنی در بهترین حالت کارکرد خود قرار گیرد و در مبارزه با بیماری قوی تر عمل کند، افزود: افرادی که کمبود مواد غذایی در بدن خود دارند و حتی افرادی که چاق هستند سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و در مقابله با بیماری، کار سیستم ایمنی بدن آنها سخت تر است.

وی افزود: سیستم ایمنی ما پروتئین، ویتامین و مواد معدنی نیاز دارد و اگر این مواد فراهم باشد می تواند بهترین کارکرد خود را نشان دهد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در مورد اینکه چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا به کرونا هستند، اظهار کرد: کادر بهداشت و درمان بیشتر از سایر افراد در معرض ویروس هستند و این افراد باید پروتکل های بهداشتی را به خوبی رعایت کنند. دسته دیگر افرادی هستند که سیستم ایمنی ضعیفی دارند مثلا بیماری های خاصی دارند که به طور مرتب باید کورتن یا سرکوب کننده سیستم ایمنی مصرف کنند، همچنین مادران باردار و به مقدار کمتر مادران شیرده سیستم ایمنی ضعیف تری دارند، افراد سالمند هم سیستم ایمنی ضعیف تری نسبت به سایر افراد دارند.

وی با بیان اینکه دیابت، چربی خون، بیماری قلبی عروقی و پرفشاری خون به ویژه زمانی که کنترل نشده باشد فرد را مستعد ابتلا به کرونا می کند، گفت: به همین دلیل باید در مرحله اول بیماری زمینه ای را کنترل کرده و بعد از آن با تغذیه سالم، سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشند. آنچه می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند سوء تغذیه پروتئین، سوء تغذیه مواد مغذی به ویژه ویتامین ها و مواد معدنی است، همچنین سیستم ایمنی افراد چاق که التهاب در بدن آنها زیاد است نیز به خوبی عمل نمی کند.

لزوم رژیم غذایی متنوع و متعادل

صانعی با تاکید براینکه برای پیشگیری از ابتلا به کرونا افراد باید رژیم غذایی متنوع داشته باشند، گفت: هرچقدر تنوع بیشتری در برنامه غذایی داشته باشید به همان میزان مواد مغذی بیشتری به بدن می رسد. سعی کنید تنوع نسبتا زیادی در میوه ها و سبزیجات دریافتی و سایر مواد غذایی داشته باشید، اما موضوع مهم دیگر تعادل در دریافت مواد غذایی است.

وی ادامه داد: مصرف میوه خوب است اما نباید یک ظرف بزرگ میوه خورد چون اضافه دریافت هر ماده غذایی در بدن ما می تواند مشکل آفرین باشد، حتی نوشیدن زیاد آب مسمومیت در بدن ایجاد می کند، به همین دلیل رژیم های افراطی می تواند برای فرد مشکل ایجاد کند، پس تا جایی که ممکن است در مصرف مواد غذایی باید تعادل و توازن ایجاد کرد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه برخی مواد غذایی عملکرد بالایی در سیستم ایمنی بدن ما دارد مثل سیر، پیاز، کلم بروکلی، پنیر، جو، زیتون و روغن زیتون، غذاهای حاوی امگا ۳ و سبزیجات به خصوص خرفه که امگا ۳ بالایی دارد، گفت: اینکه چقدر برای برنامه غذایی هزینه می کنیم با اینکه چقدر مواد مغذی در برنامه داریم دو موضوع متفاوت است که به فرهنگ خانواده بستگی دارد، برخی خانواده ها هزینه زیادی می کنند و غذای بیرون مصرف می کنند اما مواد غذایی مفیدی به بدن آنها نمی رسد.

وی ادامه داد: اگر می خواهیم برنامه غذایی مفید و اقتصادی داشته باشیم باید لیست خرید داشته باشیم و مواد غذایی اصلی مثل لبنیات، تخم مرغ، پروتئین، میوه ها و سبزیجات حتی از نوع ارزان را باید در سبد خرید داشته باشیم.

باورهای غلط تغذیه‌ای

صانعی پیرامون باورهای غلط در زمینه تغذیه در دوران کرونا گفت: برخی مواد غذایی جنبه تجارت دارد، در عین حال که افراط و تفریط در هر موردی اشتباه است، اینکه غذایی نخوریم یا غذایی را بیش از اندازه استفاده کنیم هم اشتباه است، حتی اگر فردی بخواهد در دوران کرونا رژیم کاهش وزن بگیرد نباید رژیم اشتباه بگیرد چون با وجود هزینه بالا، باعث می شود بیماری در بدن این افراد راحت تر پیشرفت کند.

وی در مورد مکمل های غذایی نیز توضیح داد: از بین مکمل های دارویی، ویتامین دی اثبات شده است که باید در رژیم غذایی افراد باشد، چون ویتامین دی می تواند به عنوان یک عامل ضد التهابی و بهبود سیستم ایمنی عمل کند البته مسمومیت با ویتامین دی ممکن است اتفاق بیفتد پس افراد نباید سر خود ویتامین دی مصرف کنند چون علائم کمبود دریافت ویتامین دی در اضافه دریافت این ویتامین نیز اتفاق می افتد.

استاد گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه مصرف هیچ کدام از مکمل های ویتامین برای پیشگیری از ابتلا به کرونا توصیه نمی شود، تاکید کرد: باید منابع ویتامین ها را در برنامه غذایی خود داشته باشیم اما مصرف مکمل ها به صورت روتین برای کسی توصیه نمی شود.

مشکلات گوارشی کرونای دلتا

وی با اشاره به اینکه کرونای دلتا مشکلات گوارشی زیادی برای افراد ایجاد می کند، گفت: مشکلات گوارشی مثل تهوع و استفراغ به ویژه در کودکان زیر ۱۲ سال بیشتر دیده شده است، همچنین از هر پنج بیمار یک نفر اسهال  دارد، یبوست و دل درد و معده درد نیز در این بیماران دیده شده که هرکدام بسته به شرایطی که دارند باید مواردی را درنظر بگیرند.

صانعی به بیمارانی که اسهال دارند توصیه کرد: آب و مایعات و میوه هایی که به حالت پالوده درآمده مصرف کنند، برنج کته خیلی مفید است اما غذاهای سرخ شده و سنگین مصرف نکنند، از میوه ها، موز و آب انار و پالوده سیب و طالبی و گلاب و عسل مصرف کنند.

وی در مورد بیمارانی که یبوست دارند نیز گفت: این افراد بهتر است فیبر دریافتی را افزایش دهند، میوه و سبزیجات به صورت پخته و خام و حبوبات را در برنامه غذایی خود داشته باشند، نان سبوس دار مصرف کنند و عادت دفع صحیح داشته باشند، مصرف آب به میزان کافی، روغن زیتون، آلو و انجیر خیسانده شده، خاکشیر و اسفرزه به خصوص زمانی که همراه با آب جوش صبح ناشتا استفاده شود نیز اثرات بسیار خوبی دارد.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه بی اشتهایی باعث افت شرایط بدن می شود، تصریح کرد: در این شرایط بهتر است فرد بوی غذا و رایحه های نامناسب نشنود، غذا با دمای اتاق مصرف کند، بوی لیمو و اضافه کردن گلاب به آب هم مفید است. زنجبیل هم برای رفع بی اشتهایی و حالت تهوع بسیار مفید است.

وی خاطرنشان کرد: بیمارانی که مشکل ریه پیدا می کنند بهتر است غذاهای سنگین، فست فود، غذاهای سرخ شده مصرف نکنند و اگر مشکل رفلاکس نداشته باشند می توانند از عرق نعنا استفاده کنند، در عین حال که بهتر است غذاهای سبک و با فیبر کمتر مصرف کنند.

راهکارهایی برای بازگشت حس بویایی

صانعی در مورد برگشت حس بویایی مبتلایان به کرونا نیز تاکید کرد: حس بویایی با آرامش برگشت پیدا می کند اما دو کاری که توصیه می کنم شستشوی سیستم تنفسی با سرم فیزیولوژی سه بار در روز است و بو کردن عصاره نعنا هم می تواند به برگشت بویایی کمک کند.

وی با بیان اینکه برخی گیاهان دارویی می تواند به رفع مشکلات گوارشی بیماران مبتلا به کووید کمک کند، گفت: به یاد داشته باشیم مصرف افراطی هر ماده غذایی می تواند اثرات نامناسبی داشته باشد، بنابراین باید تعادل در مصرف همه گیاهان دارویی داشته باشیم، همچنین ترکیباتی که نمی دانیم چیست به هر اسمی که باشد مصرف نکنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها