کد خبر: 634920
تاریخ انتشار :

آیا شیر خشک برای کودک شما مفید است؟

شیر خشک امروزه جایگزین محبوبی برای شیر گاو است. بسیاری از افراد به دلایل گوناگون مانند دلایل محیطی این ماده را ترجیح می‌دهند زیرا بر این باور هستند که این ماده کولیک را کاهش داده و از بروز حساسیت جلوگیری می‌کند و همچنین از بروز یکسری از بیماری‌ها در آینده جلوگیری می‌شود. اگرچه که این ترکیب همیشه برای همة کودکان ایمن و مناسب نیست.

پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 تمام شیر خشک‌ها برای کودکان نیازمند هستند تا پاسخگوی این دسته‌بندی‌ها مانند تازگی ترکیبشان و مواد مغذی باشد. این روال به طور مرتب کمک می‌کند که مطمئن شوند که تمام کودکان دانه‌های مغذی را دریافت کرده‌اند بدون درنظرگرفتن اینکه آن‌ها از چه موادی تشکیل شده‌اند.

شیر خشک شامل میزان یکسانی از کالری و مواد مغذی مهم همانند انواع دیگر فرمول کودکان هستند؛ بنابراین آن‌ها توانایی یکسانی در رشد کودک و تکامل موردنیاز دارند.

آیا شیر خشک فواید سلامتی دارد یا نه؟

برخی از والدینی که شیر خشک را ترجیح می‌دهند بر این باور هستند که این انتخاب سالم‌ترین انتخاب برای کودکشان است و برای سلامت آیندة او مناسب است. این باور ممکن است به این ربط داشته باشد که رژیم غذایی غنی از سویا خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی در بزرگسالی کاهش می‌دهد.

اگرچه که تحقیقات اخیر مدارک کافی و کارآمد را در دسترس ندارند که ثابت کند شیر خشک در این دوران باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در بزرگسالی می‌شود. هیچ‌گونه مدرکی وجود ندارد که اثبات کند که شیر خشک باعث کاهش مشکلات هضم مانند کولیک یا نشان‌دادن بیش از حد عکس‌العمل شود. بل از یک نتیجه‌گیری بزرگ به تحقیقات بیشتری نیاز است.

به‌عبارت‌دیگر محققان بر این باورند که یکی از بهترین انتخاب‌ها برای خوراک کامل کودکانی که دو نوع نقص بدنی دارند که در این شرایط بدنشان از شکستن قند موجود در شیر گاو جلوگیری می‌کند. شیر خشک یک انتخاب عالی برای کسانی است که گیاه‌خوار هستند. اگرچه که ویتامین د 3 موجود در بیشتر شیر سویا‌ها از لانولین گوسفند به دست می‌آید.

نوزاد

آیا ایزوفلاون سویا برای کودکان مضر است؟

شیر خشک طبیعتاً غنی از ایزوفلاون است ترکیبی گیاهی است با ساختاری شبیه به هورمون استروژن ماده‌ای است که عمدتاً مسئول تکامل جنسی زنانه است. کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند طبیعتاً میزان بیشتری ایزوفلاون در بدن آن‌ها است نسبت به کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند و یا با شیر گاو تغذیه می‌کنند.

 آن‌ها همچنین نسبت به بزرگسالانی که رژیم مغایر این دارند هم بیشتر ایزوفلاون دریافت می‌کنند. سپس برخی‌ها از این نگرانی دارند که شیر خشک تأثیراتی مانند استروژن دارند درحالی‌که میزان استروژن پایین است.

اگرچه که توجه به این نکته خیلی مهم است که استروژن به‌مراتب قوی‌تر از ایزوفلاون سویا است و متابولیسم ایزوفلاون سویا در حیوانات متفاوت از انسان‌ها است. این می‌تواند توضیح دهد که به همین علت است که انسان‌ها معمولاً هیچ‌گونه عوارض طولانی‌مدت مشاهده نمی‌کنند مانند هیچ‌گونه تغییری در تکامل جنسی کودک یا مغز تیروئید و یا عملکرد سیستم ایمنی ایجاد نمی‌شود.

دیگری نگرانی‌های مربوط به این ماده

استفاده از شیرخشک باعث افزایش یکسری از نگرانی‌ها شده‌است.

میزان بالاتر آلومینیوم و فیتات

شیر خشک شامل میزان بیشتری از آلومینیوم نسبت به شیر مادر و همچنین شیر گاو است. میزان بالای آلومینیوم تأثیرات بدی بر روی تکامل مغز و استخوان کودک دارد. کودکانی که زودتر از موعد به دنیا می‌آیند و یا اینکه موقع تولد وزن آن‌ها زیر 1.8کیلوگرم است این‌ها بیشتر از بقیه کودکان در معرض این بیماری‌ها قرار می‌گیرند.

سویا همچنین ذاتاً غنی از فیتات است و شامل ترکیباتی است که در بدن کودک مانع جذب مواد مغذی از غذا می‌شوند. این فرضیه بدین معناست که زمانی که شیر خشک استفاده می‌شود کودک میزان کمتری مواد مغذی دریافت می‌کند اگرچه که هنوز تحقیقات دقیقی این موضوع را تأیید نکرده است.

به‌مرور باعث می‌شود که فرد دوران قاعدگی طولانی‌تر سخت‌تر و دردناک‌تر داشته باشد. برخی از تحقیقات نشان داده است که دخترانی که در هنگام کودکی شیر خشک استفاده می‌کنند معمولاً در هنگام بزرگسالی دوران قاعدگی طولانی‌تر سخت‌تر و دردناک‌تر را تجربه می‌کنند. یک مطالعه بین مصرف شیر خشک و بیماری اندوتریوز ارتباط پیدا کرده است.

اگرچه که این تأثیر می‌تواند حداقل باشد برای مثال یک تحقیق مشخص کرد که تغییر چرخه قاعدگی ممکن است 5 ماه زودتر باشد و یا میزان طولانی شدن آن به طور متوسط می‌تواند 9 ساعت باشد.

 یک تحقیق که اخیراً انجام شده است نشان داده است که شیر خشک از هنگام تولد تا ماه 9 باعث بروز یکسری تغییرات می‌شود مثلاً تغییر فعالیت ژنی و یا تغییر در سلول‌های واژنی در مقایسه با کودکی که از شیر گاو تغذیه می‌شود. هنوز هم تحقیقات بیشتری نیاز است تا مشخص شود که آیا این ماده باعث بروز تغییرات می‌شود و یا عوارض طولانی‌مدت ایجاد می‌کند یا خیر.

چه کسی باید شیر خشک را انتخاب کند؟

شیر خشک ماده‌ای غذایی است که در طول صدسال سالم و مغذی با میزان کمی بروز ایجاد مشکلات سلامتی به نظر رسیده است. اگرچه که این ماده می‌تواند به‌عنوان ماده‌ای مناسب برای تغذیه بیشتر کودکان انتخاب شود.

اگرچه سازمان بهداشت مصرف گستردة آن را اصلاً توصیه نمی‌کند بیان شده است که این ماده میزان مادة مغذی‌اش اندکی بیشتر از شیر گاو است؛ بنابراین مصرف شیر خشک فقط برای خانواده‌هایی که گیاه‌خوار هستند و یا کودکانی دارند با بیماری‌هایی مانند گالاتوسمیا و یا کمبود لاکتوز توصیه می‌شود.

 گفته می‌شود که خانواده‌هایی که گیاه‌خوار هستند برای مصرف شیر خشک برای کودک خود حتماً باید با پزشک صحبت کنند تا ببینند که آیا این بهترین انتخاب است یا خیر.

چه زمانی باید از مصرف شیر خشک اجتناب کرد

شیر خشک انتخاب مناسبی برای همه کودکان نیست. اگرچه که گزینه‌ای سالم برای کودکان سالم است اما میزان بالای آلومینیوم آن باعث می‌شود که کودک استخوان‌های ضعیف‌تری داشته باشد مخصوصاً در کودکانی که زودتر به دنیا می‌آیند و یا هنگام تولد وزنشان زیر 1 کیلوگرم است.

به‌علاوه شیر خشک گزینه خوبی برای کودکان با حساسیت مخصوصاً حساسیت به شیر گاو نیست به این دلیل معمولاً این کودکان با دریافت پروتئین از این نوع شیر حساسیت آن‌ها پیشرفته می‌شود.

نوع هیدرولیز آن می‌تواند گزینه بهتری باشد.

مقامات مربوط به‌سلامت مخصوصاً بر این نکته تأیید کرده‌اند که شیر خشک می‌تواند به تکامل و رشد کودک کمک کند و این ماده اساساً سود بیشتر از شیر گاو منتقل نمی‌کند. به همین علت است که می‌گویند کودکانی که از خانواده گیاه‌خواران نیستند و یا نقص‌های ذکر شده را ندارند بهتر است که از شیر گاو استفاده کنند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها