کد خبر: 631251
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با داریوش قنبری

حمایت از فرودستان با افزایش ارزش پول ملی میسر می‌شود

داریوش قنبری گفت: آقای رئیسی برخلاف دولت‌های قبل که هر کدام یک طبقه را مورد خطاب خود قرار می‌دادند، باید همه طبقات را مدنظر داشته باشد.

حمایت از فرودستان با افزایش ارزش پول ملی میسر می‌شود
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: یکی از پدیده‌های منفی اجتماعی که متعاقب وضعیت اقصادی به وجود آمد، گسترش طبقه فرودستان و فقیرشدن بخش عظیمی از طبقه متوسط بود. این شرایط باعث شد که تقسیم‌بندی طبقاتی مانند سابق نباشد. حالا باید دید که دولت رئیسی برای احیای اعتماد عمومی به دولت بر چه طبقه‌ای تمرکز خواهد کرد؟ و چه برای این منظور چه ابزارهایی در اختیار دارد؟

داریوش قنبری، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «همه قبول داریم که امروز دولت با کاهش اعتماد عمومی مواجه است و همان‌طور که از عنوان این موضوع برمی‌آید اعتماد عموم مردم کاهش یافته و مسئله مربوط به یک طبقه خاص نمی‌شود. در این مسیر عوامل متعددی از جمله تحریم‌ها، فشارهای اقتصادی و... مؤثر بودند؛ به نحوی که امروز بخش عظیمی از طبقه متوسط به طبقه فقیر تبدیل شده‌ است و حالا با طبقه فرودستی بسیار وسیع‌تر از گذشته روبه‌رو هستیم. با این اوصاف دولت آقای رئیسی نباید یک‌جانبه نگاه کند و مثلا فقط تمرکزش بر طبقه فرودست باشد».

او در پاسخ به این پرسش که دولت رئیسی با چه ابزارهایی می‌تواند رضایت همه طبقات را تأمین کند، بیان کرد: «حتما حل مشکلات اقتصادی می‌تواند رضایت عمومی را به همراه داشته باشد. امروز معیشت مردم در خطر است و رفع این خطر میسر نیست مگر با بهبود اوضاع کلی اقتصادی. مشخصا حمایت از طبقه فرودست با افزایش ارزش پول ملی میسر می‌شود اما این مسیر راحتی نیست زیرا زمانی پول ملی به جایگاه اصلی خود بازمی‌گردد که کشور درآمد داشته باشد و ارز وارد کشور شود که هنوز چنین شرایطی میسر نیست».

این فعال سیاسی ادامه داد: «اکنون کسری بودجه شدیدی در کشور وجود دارد و تا زمانی که این کسری بودجه جبران نشود، تورم هم کنترل نمی‌شود و کسری بودجه هم درآمد ملی می‌خواهد. حالا شاید برخی بگویند می‌شود با چاپ اسکناس برای کوتاه‌مدت وضعیت مردم را بهتر کرد اما این راه هم تورم شدیدی به وجود می‌آورد که باز هم بارش بر دوش مردم خواهد افتاد».

قنبری در پایان گفت: «واقعیت این است که در شرایط کنونی همه مردم ایران متضرر شده‌اند و حالا دیگر طبقه‌ای نمانده است که ضرر نکرده باشد. پس آقای رئیسی برخلاف دولت‌های قبل که هر کدام یک طبقه را مورد خطاب خود قرار می‌دادند، باید همه طبقات را مدنظر داشته باشد».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها