کد خبر: 633138
تاریخ انتشار :

گفت‌وگوی مهم جانسون و ماکرون + جزئیات

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس و امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه روز جمعه با وجود اختلافات اخیر بر سر پیمان امنیتی آکوس، در تماس تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگوی مهم جانسون و ماکرون + جزئیات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز، از دفتر نخست وزیر انگلیس، دو طرف بر اهمیت روابط میان انگلیس و فرانسه تاکید و توافق کردند که به صورت دو جانبه و از طریق ناتو برای پیشبرد اهداف مشترک همکاری کنند.

در بیانیه دفتر نخست وزیری اشاره مستقیمی به گفت‌وگوی دو طرف در خصوص پیمان آکوس نشده است.

این درحالیست که هفته گذشته نخست وزیر استرالیا به همراه بوریس جانسون و رییس جمهوری ایالات متحده مشارکت سه جانبه اکوس را اعلام کردند که بر اساس آن لندن و واشنگتن متعهد شدند که نیروی دریایی استرالیا را به فناوری زیردریایی های هسته‌ای مجهز کنند.

استرالیا با پیوستن به همکاری نظامی با آمریکا و انگلیس، قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری خود با فرانسه را به نفع پیمان اکوس کنار گذاشت و این باعث خشم پاریس شد، که طبق آن قرار بود ۱۲ زیردریایی معمولی به استرالیا عرضه کند. وزیر امور خارجه فرانسه این پیمان را خنجر از پشت توصیف کرد و سفرای این کشور را از آمریکا و استرالیا فراخواند.

جوسب پورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم امضای این معاهده را که همزمان شد با برنامه اتحادیه برای اعلام استراتژی دفاعی خود در اقیانوس آرام و هند، ناامید کننده خواند. وی افزود که پیمان آکوس مغایر ادعای آمریکا در زمینه توسعه‌ همکاری‌ با اتحادیه اروپا در منطقه اقیانوس آرام و هند است.

به گزارش دفتر نخست وزیری انگلیس، مهاجرت غیر قانونی پناهجویان از فرانسه به انگلیس از دیگر موضوعاتی بود که رهبران دو کشور درباره آن رایزنی کردند.

آن ها توافق کردند که همکاری‌ها در این زمینه را افزایش و به گفت‌وگوها درباره سایر مسائل از جمله پروتکل ایرلند شمالی ادامه دهند.

انگلیس با روند فزاینده ورود مهاجران غیرقانونی از مسیر کانال مانش به این کشور هشدار داده که در صورت ادامه این وضع، میلیون‌ها پوند کمک مالی به فرانسه برای تقویت عملیات جلوگیری از عبور مهاجران از این گذرگاه خطرناک را قطع خواهد کرد.

این کشور سه ماه پیش (تیر)  توافق کرد که برای مهار مهاجرت غیر قانونی از گذرگاه خطرناک کانال مانش ۵۴ میلیون پوند به فرانسه کمک کند. بر اساس توافق صورت گرفته که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، فرانسوی‌ها موافقت کردند تا تعداد مأموران خود را در امتداد ساحل دریا دو برابر کرده و با خرید تجهیزات مناسب، منطقه تحت نظر خود را افزایش داده تا از تردد مهاجران به انگلیس جلوگیری کنند.

آن‌ها همچنین تعهد کردند که با استفاده از کمک مالی انگلیس پناهگاه‌های بیشتری را برای آوارگان در فرانسه ایجاد کنند تا از فکر مهاجرت به انگلیس منصرف شوند. این توافق میان جرالد دارمانین و پریتی پتل وزرای امور خارجه فرانسه و انگلیس منعقد شد.

بر اساس توافق صورت گرفته، بیشتر عملیات قرار بود در فرانسه متمرکز شود تا اقدام مهاجران در همان نطفه متوقف شود. فرانسه می‌گوید که از حرکت بالغ بر ۷ هزار و ۵۰۰ مهاجر به انگلیس جلوگیری کرده است اما انگلیس ادعا می‌کند که آمار مهاجرت به این کشور رو به افزایش است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها