کد خبر: 633157
تاریخ انتشار :

آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰

رئیسی: هیچکس نباید به خاطر فقر از تحصیل جا بماند

رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید با بیان اینکه توسعه کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و مهارت‎ها در کشور است و هیچ کس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش باز بماند، گفت: آموزش امسال ترکیب حضوری و مجازی خواهد بود. تا چند روز آینده واکسیناسیون عمومی بالای 70 درصد افراد جامعه کامل می شود و با اتمام واکسیناسیون معلمان، دانش آموزان و افرادی که با دانش آموزان ارتباط دارند، آموزش حضوری در مدارس آغاز می شود.

رئیسی: هیچکس نباید به خاطر فقر از تحصیل جا بماند
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

سال تحصیلی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ مدارس کشور صبح روز شنبه به طور رسمی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با نواخته شدن زنگ مدرسه فولادفر صالح آباد توسط فرزند شهید هادی نریمانی در حضور آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، آغاز شد.

مهمترین بخش اظهارات رئیس جمهور به شرح زیر است:

* تعلیم و تربیت هدف اساسی آمدن انبیا و معلمان بشر است.

* دو نهاد خانه و مدرسه مکمل یکدیگرند. 

* سرمایه‌گذاری در آموزش و پرورش هزینه محسوب نمی‌شود.

*  توسعه کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و مهارت‎ها در کشور است.

* هیچ کس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش باز بماند.

* صیانت از جان دانش آموزان و معلمان وظیفه ی ما است.

* افت تحصیلی برای آینده کشور بسیار مضر است.

* آموزش امسال ترکیب حضوری و مجازی خواهد بود.

* نشاط و هیاهوی در مدرسه باید به گوش شنیده شود.

* تا چند روز آینده واکسیناسیون عمومی بالای 70 درصد افراد جامعه کامل می شود.

* با اتمام واکسیناسیون معلمان، دانش آموزان و افرادی که با دانش آموزان ارتباط دارند، آموزش حضوری در مدارس آغاز می شود.

پرسش مهر رئیس جمهور از دانش آموزان

* ایران قوی دارای چه ویژگی هایی است؟

* نقش شما دانش آموزان در شکل گیری ایران قوی چیست؟

مشروح اظهارات رئیس جمهور به نقل از ایرنا به شرح زیر است:

آیت الله سید ابراهیم رییسی روز شنبه در آیین آغاز سال تحصیلی جدید برای ۱۶ میلیون دانش‌آموز در جمع دانش‌آموزان، و کادر تعلیم و تربیت مدرسه شهید فولادفر صالح‌آباد شهر ری با تسلیت ایام اربعین حسینی و گرامیداشت هفته دفاع مقدس و یاد شهدای عالیقدر به ویژه شهدای فرهنگی و ۴۰ هزار شهید معلم و دانش آموز ابراز امیدواری کرد روحیه بسیجی و جهادی در مردم و مسئولان همواره گره‌گشای مشکلات کشور باشد.

رییس جمهوری بازگشایی مدارس و آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۰ _ ۱۴۰۱  را به فال نیک گرفت و اظهار کرد: امیدوارم با تلاش مدیران مربیان دانش آموزان و اولیا سال تحصیلی جدید سال مبارکی برای معلم دانش آموز و مجموعه عظیم آموزش و پرورش و همه خانواده ها باشد.

دانش آموز ایذه‌ای نشان داد دانش آموخته مکتب ایثار و از خودگذشتگی است

رییسی با گرامیداشت یاد دانش آموزی که با مسئولیت پذیری و خطر کردن جان دو نفر را نجات داد و جان خود رابه خطر انداخت گفت: آقای علی لندی دانش آموز ایذه ای نشان داد دانش آموخته مکتب دفاع مقدس، از خود گذشتگی و ایثار است امیدوارم روحش با روح شهید فهمیده و همه معلمان دانش آموزان شهید محشور شود.

 رییس دولت سیزدهم هدف از آفرینش انسان را تعالی، رشد،کمال، بندگی  قرب به خداوند دانست و گفت: هدف از آفرینش انسان این است که انسان تربیت شود و یاد بگیرد تعلیم و تربیت هدف اساسی آمدن انبیا و معلمان بشر است. آوردن کتب آسمانی هم برای این است که مسیر تعلیم و تربیت را بپیماید.

وی با اشاره به جایگاه ویژه آموزش و پرورش در زندگی بشر ادامه داد: خانواده و مدرسه دو نهاد مکمل یکدیگرند. مدرسه جایگاه بسیار مقدسی است، شرافت دارد و با دیگر نهادها سازمان ها متفاوت است. هیچ جا مدرسه نمی‌شود مدرسه فقط آموزشگاه نیست همانطور که خانه فقط خوابگاه نیست.

رییسی یادآور شد: خانه محل استراحت هست اما اساس خانه محل رشد و کمال انسان است همانطور که مدرسه محل اندیشه ورزی است، مدرسه تقدس دارد.

رییس جمهوری خطاب به دانش آموزان گفت: اگر دوران دبستان تمام شد، دوران دبیرستان و دانشگاه آغاز شد هر وقت از هر کوی و برزن به مدرسه ابتدایی خود بر می‌خورید با تقدس به آن نگاه می‌کنید و می‌گویید من در اینجا پرورش یافتم تا استاد دانشگاه و مهندس زبردست و فرد اثر گذار در جامعه شده‌ام پس باید قداست مدرسه را همیشه حفظ کرد.

وی تاکید کرد: مدرسه مکمل و مقوم نهاد خانواده است پس باید به مدرسه اندیشید. هم به مدرسه فردا و هم به فردای مدرسه اندیشید.

رییس جمهوری با بیان اینکه محور آموزش و پرورش معلم است، تصریح کرد: امروز شان و منزلت معلم باید حفظ شود و معیشت معلم باید مورد توجه قرار بگیرد هویت معلم به عنوان جایگاه تعلیم و تربیت باید مورد توجه قرار بگیرد و سخن از طبقه بندی ناظر به همه اینهاست.

رییس دولت سیزدهم افزود: یکی از بحث‌های طبقه بندی ارتقاء جایگاه معلمان و توجه به شان و منزلت معلمان وکیفیت یافتن کار تعلیم و تربیت مورد توجه است. مدرسه ستون همبستگی و نظم اجتماعی است و جایگاه مهمی دارد.

وی در ادامه با بیان این که در ایام کرونایی قدر مدرسه را دانستیم، گفت: دانستیم که مدرسه چه محل خوبی برای همبستگی و ارتباط بین معلم و دانش آموز، مدرسه و خانه، بین خانه و مدرسه و همه لایه‌های اجتماعی است. من اینجا باید صمیمانه از زنان و دختران این کشور به صورت خاص تشکر کنم که نقش معلم را در خانه داشتد و به شبکه شاد کمک کردند. 

رییس جمهوری تاکید کرد: در این دوران کرونایی باید از همه معلمان و دانش آموزان و به ویژه مادران و  خواهرانی که در خانه نقش معلمی داشتند و ایفای نقش کردند باید تقدیر کرد.

 همه دستگاه‌ها به‌ آموزش و پرورش کمک کنند/ نباید چرتکه انداخت چه چقدر برای آموزش و پرورش هزینه کردیم

آیت الله رییسی گفت: لازم است با توجه به محوریت مدرسه و آموزش و پرورش در کشور، همه دستگاه‌ها و نهادها به آموزش و پرورش کمک کنند. نهاد رسانه ، اقتصاد و فرهنگ و همه نهادها و همه دستگاه ها به آموزش و پرورش برای این که آموزش دهد و پرورش را در جامعه اجرایی کند، کمک کنند. همه دستگاه‌ها موظف‌اند در خدمت آموزش و پرورش باشند.

وی خطاب به دانش آموزان، معلمان و مدیران مدارس افزود: هزینه کردن در آموزش و پرورش بزرگترین سرمایه گذاری در کشور است چرا که هزینه محسوب نمی‌شود. نباید چرتکه انداخت که چه مقدار برای آموزش و پرورش هزینه کردیم. این یک سرمایه گذاری بزرگ برای آینده کشور است. 

رییس جمهور ادامه داد: توسعه کشور در گرو توسعه آموزش و پرورش و در پرتو توسعه مهارت ها در کشور است. 

 هیچ کس نباید به خاطر فقر از تحصیل باز بماند

آیت الله رییسی با تاکید بر این که عدالت آموزشی نقش مهمی در کشور دارد گفت: هیچ کس نباید به خاطر فقر از تحصیل و آموزش بازبماند. دولت باید امکانات را در اختیار بگذارد به نحوی که تمام افراد در جامعه بتوانند از آموزش، علم افزایی و معرفت افزایی بهره مند شوند.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها