کد خبر: 633264
تاریخ انتشار :

نماینده مجلس: محدودیت دسترسی به فضای مجازی منطقی است

تسنیم/ نماینده قزوین، آبیک و البرز در مجلس گفت: با توجه به آسیب‌های جدی دسترسی به محتواهای نامناسب در فضای مجازی باید سطح دسترسی دانش‌آموزان در این فضا محدود شود.

نماینده مجلس: محدودیت دسترسی به فضای مجازی منطقی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

لطف‌الله سیاهکالی ظهر امروز در آیین نمادین بازگشایی مدارس استان قزوین که در دبیرستان دخترانه صدیقه کبری شهر قزوین برگزار شد، اظهار داشت: با وجود اینکه امروز شرایط کرونایی ما را مجبور کرده که به آموزش را در فضای مجازی انجام دهیم، اما باید متوجه باشیم که کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده و از ممیزی سر در نمی‌آورند، نباید به همه محتواهای فضای مجازی دسترسی داشته باشند.

وی با بیان اینکه در همه کشورهای پیشرفته ورود کودکان به فضای مجازی محدود و تابع قوانین ویژه‌ای است، اضافه کرد: با این حال وقتی در کشور ما بحث تصویب قانونی مطرح می‌شود تا کودکان را در مقابل خطرات فضای مجازی ایمن کند، ناگهان بلوا درست می‌شود؛ در صورتی که در آمریکا که خودش فضای مجازی را اختراع کرده، نهادهای خاصی بر نوع محتواهای اینترنتی و سطح دسترسی نظارت می‌کنند و محتوای نامناسب در اختیار کودکان و بچه‌ها قرار نمی‌گیرد.

سیاهکلی ادامه داد: محدودیت دسترسی به فضای مجازی یک موضوع منطقی در کل جهان است؛ اما در کشور ما به اشتباه به «فیلترینگ» معروف شده است و تعاریف ما در این حوزه اشتباه است. بنابراین تعیین سطح دسترسی برای اقشار مختلف که در کشورهای مانند آمریکا و انگلیس اعمال می‌شود، نامش فیلترینگ نیست.

وی یادآور شد: در کشور ما به دلیل بحران کرونا و لزوم تحصیل مجازی دانش‌آموزان کل فضای وب و اینترنت در اختیار محصلان قرار گرفت که این اتفاق در سایر کشورها نیفتاد.

لزوم آموزش قوانین و مقررات به کودکان و نوجوانان
نایب‌رئیس فراکسیون رسانه و فضای مجازی مجلس در بخش دیگری از سخنانش با تاکید بر ضرورت آموزش قوانین و مقررات به کودکان و نوجوانان گفت: دانش‌‌آموزان کلا‌س‌اولی برای نخستین بار در مدرسه با قانون و مقررات آشنا می‌شوند که البته این قوانین و مقررات باید به شکل جذابی به آنها آموزش داده شود تا فرزندانمان قانون‌گریز نشوند.

سیاهکلی افزود: ریشه برخی بزهکاری‌ها به بی‌سوادی در حوزه قانون و مقررات برمی‌گردد و امروز فرزندان ما نیازمند آموختن قوانین هستند و با توجه به اینکه کلاس‌اولی‌ها آمادگی خوبی برای فراگیری قوانین دارند، بنابراین معلمان در کنار یاد دادن معارف دینی و مذهبی باید آنها را با قانون هم آشنا کنند و آموزش قوانین و مقررات باید جزو برنامه‌های مدارس شود.

وی همچنین با اشاره به فرارسیدن روزهای هفته دفاع مقدس ادامه داد: در روزهای ابتدای جنگ نوجوانان و جوانان ما برای دفاع از کشور به جبهه‌های حق علیه باطل سرازیر شدند که نشان می‌دهد در دوره کودکی آموزش درستی به آنها داده شده بود.

110 هنرستان قزوین امروز بازگشایی شدند
معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان قزوین هم در این مراسم با اشاره به نقش مهم آموزش مجازی در توسعه کیفیت و عمق آموزش گفت: با وجود تهدیدهایی که در حوزه فضای مجازی متوجه کودکان و نوجوانان است، اما در 2 سال اخیر تجربه بزرگی در حوزه ایجاد محتواهای دیجیتال آموزشی در کشور و استان قزوین رقم خورد.

یوسف محمدحسینی اضافه کرد: به لطف بحران همه‌گیری کرونا بسیاری از جزوات درسی معلمان و مدرسان ما به ویژه در مقاطع تحصیلی متوسطه اول و دوم به حالت فایل‌های پی‌دی‌اف و سایر فایل قابل ردوبدل در فضای مجازی درآمدند که همین موضوع کار را برای معلمان و دانش‌آموزان ما بسیار آسان‌تر از قبل کرده است.
وی ادامه داد: معضل اصلی ما در 2 سال اخیر آموزش دروس کارگاهی و عملی در شاخه کارودانش و فنی‌وحرفه‌ای بود و به همین خاطر از امروز 110 هنرستان ما همزمان با سایر مدارس دیگر برای آموزش حضوری بازگشایی می‌شوند و فرآیند تحصیلی خود را از سر می‌گیرند.

لزوم تکمیل اردوگاه دانش‌آموزی یانس‌آباد
معاون پرورشی آموزش و پرورش استان قزوین هم در بخش دیگری از این مراسم با اشاره به لزوم ایجاد فضای اردوگاهی برای محصلان در شرایط پساکرونایی گفت: امروز اردوگاه دانش‌آموزی ما در روستای «یانس‌آباد» یک ظرفیت بزرگ برای پرورش مهارت‌های زندگی در دانش‌آموزان است که امیدواریم در دولت جدید برای تکمیل آن کارهای بزرگی انجام شود.

حسن رحیم‌خانی افزود: افزایش سرانه حضور دانش‌آموزان در اردوهای فصلی می‌تواند سواد رابطه اجتماعی محصلان ما را بالا ببرد و در قالب همین اردوها انسجام اجتماعی و روحیه همکاری و مشارکت‌پذیری دانش‌آموزان تقویت شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها