کد خبر: 633426
تاریخ انتشار :

حاشیه‌های تشییع پیکر علامه حسن‌زاده در آمل

تشییع باشکوه و تاریخی پیکر پاک عالم ربانی و جلیل‌القدر، علامه حسن حسن‌زاده آملی در شهر آمل با حاشیه‌هایی جذاب و ماندنی همراه بود.

حاشیه‌های تشییع پیکر علامه حسن‌زاده در آمل
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

حضور مردم مومن و ولایتمدار مازندران به همراه شمار زیادی از مردم استان‌های همجوار در تشییع پیکر علامه حسن زاده آملی جلوه‌هایی بی بدیل از ارادت به این شخصیت فرهیخته در میدان ۱۷ شهریور آمل رقم زد.  
حضور ده ها هزار نفری و پرشور مردم مازندران در مراسم باشکوه وداع با پیکر علامه حسن زاده آملی بی سابقه و بی مانند بود.
 چشمان اشک بار و محزون، قلب های شکسته مردم و خواندن دعا و زیارت عاشورا از سوی داغ دیدگان و تشییع کنندگان از دیگر جلوه‌های تشییع پیکر علامه حسن زاده آملی بود.
از نخستین ساعات صبح روز دوشنبه همزمان با اربعین حسینی تعدادی زیادی از جوانان مازندرانی با لباس های مشکی و با چسباندن پوسترهایی مزّین به نام و تصویر علامه حسن زاده آملی بر روی شیشه خودروهای شخصی، خود را به آمل رساندند تا توفیق وداع حزن‌انگیز و حضور در مراسم تشییع باشکوه این عالم جلیل القدر را بیابند.
 جمعیت متحد و یک دست سیاه پوش ده ها هزاری نفری تشییع کنندگان به قدری خیره کننده و باعظمت بود که لنز دوربین‌های خبرنگاران و رسانه‌های گروهی تنها قادر بود گوشه‌هایی از این حضور را به تصویر بکشد.
طبق برنامه قرار بود مراسم تشییع علامه حسن زاده آملی ساعت ۱۰ صبح از میدان ۱۷ شهریور آمل شروع و تا میدان قائم این شهر  ادامه یابد اما کنترل و هدایت جمعیت با وجود تلاش های زیاد نیروهای انتظامی و امنیتی به سختی انجام شد و این آیین در ساعت ۱۱ صبح آغاز شد.
پیکر مطهر علامه حسن زاده آملی پس از خواندن نماز میت توسط رهبر معظم انقلاب در هنگام نماز مغرب و عشاء روز گذشته، بامداد امروز وارد شهر آمل شد و در همان دقایق اولیه جمع زیادی از مردم در اطراف خیابان های اصلی این شهر اجتماع کردند به گونه ای که عبور کاروان پیکر این عالم ربانی به سختی انجام شد.
سراسر مسیر مراسم تشییع ، مزین به تصاویر علامه حسن زاده آملی، بیرق های سیاه، پرچم‌های مزّین به نام امام حسین (ع) بود ضمن آن که مشایعت کنندگان که بسیاری از آنان  جامه عزا به تن کرده بودند پلاکاردهایی از عکس نوشته های مربوط به علامه حسن زاده آملی را در دست داشتند.
 پرواز مکرر یک فروند بالگرد حامل تصاویربرداران شبکه های تلویزیونی و عکاسان در طول مسیر حرکت تشییع کنندگان جلب نظر می‌کرد.
مداحان اهل بیت (ع) در جایگاه اطراف میدان ۱۷ شهریور آمل که نقطه شروع حرکت تشییع پیکر علامه بود با نواهای حزن انگیز قلوب مردم را از افتخارت دینی و علمی علامه حسن زاده آملی و اربعین حسینی هنرمندانه پیوند می زدند.
پیکر مطهر علامه پس عبور از میدان ۱۷ شهریور برای دقایقی متوقف شد و سپس خودرو حامل پیکر این عالم ربانی به سختی به سمت میدان قائم (عج) هدایت شد تا به وسیله بالگرد، پیکر به روستای ایرا منتقل شود.  
علی لاریجانی، رییس سابق مجلس شورای اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ساری، احمد حسین زادگان، استاندار مازندران و آیت الله معلمی، نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری در آیین تشییع حضور داشتند و  شخصیت‌های سیاسی و علمی و نظامی و حوزی هم با صدور اطلاعیه ها و بیانیه‌های جداگانه ارتحال علامه حسن زاده آملی را تسلیت گفتند.
همچنین پیام تسلیت آیت الله جوادی آملی از سوی فرزندش در جمع باشکوه تشییع کنندگان قرائت شد.
پیکر این عالم ربانی و سالک توحیدی به وسیله بالگرد به روستای «ایرا» در بخش لاریجان که زادگاه علامه است، منتقل شد.
طبق اعلام نماینده خانواده علامه حسن زاده ، قرار است پیکر این عالم ربانی امشب مهمان مردم ایرا باشد تا بتوانند مراسم وداع را برگزار کنند. طبق این برنامه مراسم خاکسپاری به صبح روز سه شنبه موکول شده است.

گزارش خبرنگاران ایرنا حاکی است که ورودی روستای ایرا از شب گذشته به روی غیربومیان بسته شده است تا ازدحام جمعیت هنگام خاکسپاری باعث اختلال نشود.
فرماندار آمل که سخنگوی ستاد ارتحال علامه را بر عهده دارد پیش از این در گفت و گو با خبرنگار ایرنا از تشییع کنندگان پیکر علامه در شهر آمل خواسته بود به هیچ وجه به سمت روستای ایرا حرکت نکنند.
علیرضا شریعت گفت که در آیین خاکسپاری علامه تنها اعضای خانواده، اهالی روستای ایرا و مسئولان و دست اندرکاران مراسم اجازه حضور دارند.

علامه حسن زاده آملی در سن ۹۳ سالگی و پس از یک دوره سخت بیماری شنبه سوم مهر ماه ۱۴۰۰ دیده از جهان فروبست. علت فوت علامه از سوی مسئولان درمانی عارضه قلبی ناشی از کهولت سن اعلام شده است.
حسن‌زاده آملی در اواخر سال ۱۳۰۷ هجری خورشیدی در روستای «ایرا» بخش لاریجان از توابع شهرستان آمل متولد شد. او در ۶ سالگی خواندن و نوشتن را در مکتب‌خانه آموخت و در سال ۱۳۲۳ دروس حوزوی را آغاز کرد

علامه در سال ۱۳۴۲ش از تهران به قم رفت و به مدت ۱۷ سال در دروس علامه طباطبایی، برادر علامه و سید محمدحسن الهی حاضر شد. این فیلسوف بزرگ ایرانی پس از سکونت در قم، ۱۴ دوره شرح منظومه، چهار دوره اشارات، یک دوره اسفار اربعه و چهار دوره شرح فصوص قیصری را تدریس کرد. شرح تمهید و مصباح الانس نیز از جمله تدریس‌های اوست. او همچنین حدود ۱۷ سال دروس ریاضیات، هیات، وقت و قبله را درس داده که کتاب دروس «معرفة الوقت و القبلة» محصول آن درس‌هاست.
علامه حسن زاده آملی، کتاب‌هایی چون نهج‌البلاغه، اسفار اربعه، کشف المراد، کلیله و دمنه و گلستان سعدی را تصحیح کرده و دیوان اشعاری نیز به چاپ رساند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها