کد خبر: 634381
تاریخ انتشار :

پیشتازی پایداری‌ها در حمله به ظریف

در حالی، پایداری ها و همسنگران احمدی نژادی آنها سخن از محاکمه و عذرخواهی ظریف از ملت به میان می آوررند که دولت متبوع آنها (احمدی نژاد) هیچ گاه بابت تحمیل شش قطعنامه تحریمی شورای امنیت به ایران و کاغذ پاره خواندن آن نه عذرخواهی کرده و نه پاسخگو بوده است.

پیشتازی پایداری‌ها در حمله به ظریف
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه نیوز، بیان کلمه «اشتباه» از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان در گفت و گویی کلاب هاوسی کافی بود تا  تندروها به ویژه پایداری چی ها به او حمله کنند و اتهامات بی اساس و تکراری شان مبنی بر نخواندن برجام توسط ظریف را مجددا مطرح کنند و تا محاکمه او  هم پیش بروند.

اما ماجرا از چه قرار بود؟

۱۴ مهرماه بود که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان، در گفت و گویی کلاب هاوسی در نشستی با عنوان «هاشمی بدون سانسور از قطعنامه ۵۹۸ تا برجام» در خصوص متن برجام و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend در متن برجام گفت: من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. در ضمائم کتاب «راز سر به مهر» همه قسمت‌هایی که نشان می‌دهد من نه تنها برجام را خوانده‌ام بلکه آن را نوشته‌ام، وجود دارد. واقعیت این است که ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را بر می‌داریم و لغو و lift می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend  در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود. آنجا من سوال کردم و به من اطلاع دادند و در این مورد برخی گفتند ظریف برجام را نخوانده که هم ظلم بزرگی به کشور و هم ظلم بزرگی به واقعیت بود که حتما دروغ بود که اگر از غربی‌ها هم بپرسید می‌گویند این حرف درستی نیست.»

کاسه داغ تر از آش شدن پایداری ها و احمدی نژادی ها در حمله به ظریف

اما این سخنان ظریف در خصوص متن برجام در حالی با عنوان اعتراف ظریف به عدم مطالعه متن توافق هسته‌ای از سوی مخالفان و تندروها و در رأس آنها پایداری چی ها تفسیر شد که او در توضیحاتی کامل و شفاف نه تنها بار دیگر بر نگارش متن برجام توسط خود تاکید کرد بلکه پاسخ سوال را به ضمائم متن برجام ارجاع داد.

دست برتر پایداری ها در حمله به ظریف

حتی تاکید ظریف بر وجود پاسخ سوالات در ضمائم و نه در خود برجام، نه تنها نتوانست صدای تندروها را خاموش کند بلکه به تعبیری آتش های زیر خاکستر دوباره شعله ور شدند و حمله به ظریف را مجددا در دستور کار قرار داده اند؛ دلواپسانی که تا دیروز محاکمه روحانی را مطرح کردند و حالا امروز اسم رمز حمله شان، ادعای تکراری نخواندن برجام و اشتباه ظریف است.

کاسه داغ تر از آش شدن پایداری ها و احمدی نژادی ها در حمله به ظریف

در این میان، برخی، ظریف را متهم به «دروغگویی» کردند، برخی نیز ادعای قدیمی نخواندن برجام از سوی او را مطرح کردند در آخر هم عده ای گفتند ظریف باید محاکمه شود.

محمود نبویان از پایداری های مجلس به ویژه مجلس نهم که در زمان تصویب برجام نیز حضور داشته و از این بابت سبقه طولانی در حمله به ظریف و دروغگو خواندن و اتهام زنی های رنگارنگ به او دارد، جزو اولین کسانی است که به اظهارات ظریف واکنش نشان داده و ضمن تکرار اظهارات و ادعاهای قبلی اش درباره ظریف و برجام، در گفت و گویی خطاب به ظریف می گوید: آقای ظریف! لااقل الان که فرصت دارید یک بار برجام و ضمائم آن را بخوانید، مهم‌ترین بخش برجام ضمائم آن است که معترفید آن را نخوانده‌اید و از آن بی‌اطلاع هستید.​»

اسم رمز حمله پایداری ها و احمدی نژادی ها، از دروغگویی و غرب زده تا اعتراف ظریف و محاکمه تیم مذاکره کننده

علاوه بر نبویان، سایر مخالفان برجام و از  هم گعده ای های او نیز در این میان بیکار نماندند و اظهارات نبویان را تکرار کردند و حتی تا محاکمه ظریف پیش رفتند.

محمدحسن آصفری نایب رییس کمیسیون امور داخلی و شوراها که از همسنگران نبویان به ویژه مخالفان برجام و ظریف در مجلس نهم بوده و در این دوره از مجلس هم اظهارنظرات آتشینی درباره محاکمه روحانی داشته، گوی سبقت را از هم کیشان پایداری اش ربوده و سخن از محاکمه ظریف و تیم مذاکره کننده به میان آورده است. او درباره اظهارات ظریف که توسط رسانه های دلواپس، تقطیع شده ، گفته است:« تیم مذاکره‌کننده به ویژه ظریف و روحانی باید به دلیل خسارات برجام و اعتراف به عدم دقت در متن آن مورد مؤاخذه و محاکمه قرار گیرند چرا که افکار عمومی انتظار دارد ابعاد مختلف آن شفاف شده و پشت پرده‌ها روشن شود.»

علاوه بر آصفری و نبویان که از پیروان و باقی مانده های دلواپس مجلس نهم هستند، احمدی نژادی ها و یاران وی نیز بیکار نمانده و فرصت حمله به ظریف و روحانی را غنیمت شمردند و به میدان آمدند.

محمود عباس زاده مشکینی که زمانی از یاران رسانه ای ستاد انتخاباتی احمدی نژاد و استاندار دولت معجزه هزاره سوم بوده و حالا در ردای نمایندگی ظاهر شده، خواستار عذرخواهی و محاکمه ظریف و روحانی است، این در حالی است که به باور بسیاری، اصولگرایان و حامیان رییس دولت نهم و دهم، هیچ گاه به دلیل تحمیل شش قطعنامه تحریمی  شورای امنیت ( کاغذ پاره به تعبیر احمدی نژاد) به ملت به لطف احمدی نژاد که خسارات بسیاری را برای مردم به بار آورد و آثارش نیز همچنان ادامه دارد نه تنها عذرخواهی نکرده اند بلکه پاسخگو هم نبوده اند. در نتیجه هم هیچ برخوردی نیز با احمدی نژاد صورت نگرفت.

زهره الهیان از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز که زمانی به عنوان گزینه تصدی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی دولت احمدی نژاد معرفی شده بود، حالا با اعتراف خواندن اظهارات ظریف، پای منافع ملی را به میان می‌کشد و اشاره می کند که «اعتراف اخیر محمدجواد ظریف که ۸ سال وزیر خارجه جمهوری اسلامی بوده و هشت سال وقت و توان کشور را معطل برجام کرد نشان از ناکارآمدی و اهمال در منافع ملی و حقوق ملت ایران دارد.»

او با تاکید بر اینکه باید با خاطیان این موضوع برخورد کرد، اضافه کرد: «باید عدم اطلاع آقای ظریف از متن برجام به صورت دقیق پیگیری و با افراد خاطی برخورد شود زیرا ابعاد و سطح موضوع بسیار وسیع است چراکه برجام تاثیرات بالایی در داخل و بین‌الملل داشته و تبعاتی مانند معطل کردن کشور و اقتصاد کشور داشته است.»

نمایندگان مجلس جانشین ملت در جایگاه قضاوت!

در حالی که تمام تلاش تندروها و مخالفان برجام و ظریف، بر این بود که او را از چهره ای محبوب ملت به چهره ای خائن تبدیل کنند، حالا پا را فراتر از این گذاشته و اکنون به جای ملت، خواستار محاکمه ظریف شده اند. نبویان، آصفری، عباس زاده ‌و الهیان و امثال اینها، حالا از زبان افکار عمومی، خواستار محاکمه دولت روحانی و ظریف و تیم مذاکره کننده شده اند و برجام به عنوان توافقنامه ای بین المللی را که با اذن رهبری امضا شده بود را به قراردادهای ترکمنچای و گلستان تشبیه می کنند و به تعبیری کاسه داغ تر از آش شده اند.


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها