کد خبر: 634526
تاریخ انتشار :

پیش‌نویس سند جامع همکاری بلندمدت ایران و روسیه

خبر مهم | اجرای توافق لغو روادید روسیه برای ایرانیان؛ به‌زودی

ایسنا/ دستیار وزیر امور خارجه کشورمان اظهار کرد: تهیه و تدوین سند جامع همکاری های بلندمدت بین ایران و روسیه در دست پیگیری است و در حال حاضر مراحل تهیه پیش‌نویس و هماهنگی با مراکز و دستگاه‌های ذیربط داخل کشور را طی می‌کند.

خبر مهم | اجرای توافق لغو روادید روسیه برای ایرانیان؛ به‌زودی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

علیرضا حقیقیان مدیرکل اوراسیا وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ایسنا در مورد سفر اخیر وزیر امور خارجه کشورمان به روسیه و دیدار وی با سرگئی لاوروف، همتای روس خود گفت: در سفر آقای امیرعبداللهیان به مسکو که به دعوت آقای لاوروف وزیر خارجه روسیه انجام شد طیف وسیعی از موضوعات مورد علاقه طرفین در سطوح دوجانبه، منطقه ای و بین المللی مورد بررسی و تبادل نظر قرار گرفت و بر ضرورت تقویت همکاری های دو کشور در بخش های مختلف تأکید شد.

وی افزود: در بخش مربوط به روابط دوجانبه، روند جاری همکاری ها در حوزه های سیاسی، اقتصادی، بانکی، تجاری، گردشگری، کنسولی، فرهنگی و همچنین همکاری در مقابله با بیماری کرونا و راه های گسترش همکاری ها مورد بررسی طرفین قرار گرفت و بر لزوم تسریع در رفع برخی موانع به ویژه در بخش صدور روادید برای بازرگانان ایرانی تأکید شد.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: در این دیدار آقای امیرعبداللهیان با اشاره به اولویت سیاست همسایگی دولت سیزدهم، لزوم ایجاد جهش در همکاری ها به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری را مورد تأکید قرار داد و طرف روس نیز ضمن استقبال و اعلام آمادگی برای توسعه، تعمیق و تحکیم همکاری های دوجانبه، تقویت همکاری های منطقه ای و لزوم استفاده از ظرفیت های موجود در سازمان شانگهای را مورد توجه قرار دادند.

وی با بیان اینکه در بخش مربوط به همکاری های منطقه ای، تحولات جاری در افغانستان، قفقاز جنوبی (ارمنستان و آذربایجان) سوریه و اوضاع یمن مورد گفت وگو و تبادل نظر قرار گرفت، افزود: همچنین در مورد نحوه آغاز مذاکرات وین همکاری های ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی دو طرف بحث و گفت‌وگو و رایزنی کردند.

مدیرکل اوراسیا وزارت خارجه با تأکید بر اینکه روسیه به عنوان یک کشور قدرتمند در سطح جهانی و واقع شده در همسایگی ما، جای مهمی در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران دارد، گفت: این کشور با جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای، در بسیاری از موضوعات منطقه ای و بین المللی دارای دیدگاه ها، علائق و منافع مشترک است و دو کشور برای همکاری های متقابل در همه حوزه ها به ویژه سیاسی، اقتصادی، تجاری، دفاعی و علمی و فناوری دارای ظرفیت های فراوانی هستند ضمن اینکه توسعه و تحکیم همکاری بین دو کشور مورد توجه و حمایت قاطع رهبران و مقامات عالی دو کشور قرار دارد و خوشبختانه روند همکاری ها بین دو کشور رو به گسترش است.

حقیقیان در ادامه گفت وگوی خود با ایسنا در مورد همکاری های دو کشور در حوزه های اقتصادی نیز گفت: در حال حاضر حجم مبادلات تجاری بین ایران و روسیه حدود دو میلیارد دلار است که از این مبلغ حدود ۷۰۰ میلیون دلار سهم صادرات ایران بوده است.

وی همچنین اظهار کرد: در دیدار اخیر وزرای خارجه دو کشور آخرین وضعیت اجرایی پروژه ها و طرح های مشترک دو کشور شامل ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی سیریک در استان هرمزگان، خط آهن گرمسار، اینچه برون، توسعه نیروگاه گتوند مورد بررسی قرار گرفت و طرفین بر لزوم تسریع در اجرا و تکمیل این پروژه ها تأکید کردند.

حقیقیان همچنین تصریح کرد: راه های گسترش همکاری های تجاری و بانکی، رفع موانع صدور روادید برای بازرگانان ایرانی (به دلیل شیوع بیماری کرونا) از جمله مواردی بود که در دیدار وزرای خارجه دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد که روند صدور روادید تجاری و همچنین بازگشت دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در سوریه تسهیل شود.

دستیار وزیر امور خارجه همچنین در ارتباط با همکاری های دو کشور در ارتباط با موضوع گردشگری نیز گفت: در رابطه با گردشگری موافقت نامه لغو روادید میان اتباع دو کشور وجود دارد ولی به دلیل شیوع کرونا و عدم مکانیسم اجرایی برای آن متوقف بود. اخیرا برنامه اقدام مشترک برای اجرایی شدن این موافقت نامه بین مسئولان ذیربط دو طرف به امضا رسید و مقرر شد در آینده نزدیک و پس از عادی شدن شرایط کرونا وارد مراحل اجرا شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در مورد برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور نیز اظهار کرد: همان طور که می دانید از دیگر مکانیسم های مهم در توسعه روابط بین دو کشور، کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری بین ایران و روسیه است که تاکنون ۱۵ دور از این کمیسیون در دو کشور برگزار شده است و قرار بود شانزدهمین نشست این کمیسیون سال گذشته در روسیه برگزار شود که با توجه به تشدید کرونا به تعویق افتاد.

وی اعلام کرد: در سفر جای وزیر خارجه کشورمان به مسکو توافق شد در اولین فرصت پس از عادی شدن شرایط کرونا این کمیسیون در روسیه برگزار شود.

مدیرکل اوراسیای وزارت خارجه همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایسنا در رابطه با همکاری مشترک دو کشور ایران و روسیه تصریح کرد: در سفر چندی پیش آقای لاوروف موافقت نامه های همکاری های فرهنگی بین دو کشور به امضا رسید که این موافقت نامه مراحل تشریفات قانونی خود را برای تصویب در مجلس شورای اسلامی طی می کند.

حقیقیان همچنین با تأکید بر اینکه همکاری های پارلمانی از جمله بخش های مهم روابط دو جانبه ایران و روسیه محسوب می شود که نقش مهمی در تقویت مناسبات دو کشور ایفا می کند، افزود: در این راستا طی سال های اخیر ایجاد کمیسیون مشترک عالی پارلمانی به ریاست روسای پارلمان های دو کشور و مشارکت کمیسیون های تخصصی و ذیربط مجلس تشکیل شد که تاکنون دو دور از نشست های این کمیسیون در دو کشور برگزار شده است و قرار است دو بعدی آن در روسیه برگزار شود.

این دیپلمات ارشد کشورمان همچنین در پاسخ به سوال دیگری در مورد آخرین وضعیت سند راهبردی بین دو کشور و آخرین مذاکرات انجام شده در این زمینه گفت: در حال حاضر سند معاهده اساسی روابط متقابل و اصول همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه وجود دارد و همکاری ها براساس این سند در جریان است.

حقیقیان با اشاره به اینکه این سند حدود ۲۰ سال پیش به امضای طرفین رسید و سپس توسط مجالس دو کشور نیز به تصویب رسید، گفت: براساس مفاد مندرج در این سند، تاریخ اعتبار این سند ۱۰ ساله است و در صورت عدم مخالفت هر یک از طرفین هر پنج سال یک بار به صورت خودکار تمدید می شود.

وی در عین حال خاطر نشان کرد: علیرغم وجود این سند، با توجه به شرایط حاکم بر روابط دو کشور و ضرورت گسترش این روابط و همچنین تحولات جاری در سطح منطقه و جهان بر لزوم به روز رسانی سند مذکور و نیز خواست و اراده رهبران دو کشور، تهیه و تدوین سند جامع همکاری ها بین دو کشور در دست پیگیری است و در حال حاضر مراحل تهیه پیش نویس و هماهنگی با مراکز و دستگاه های ذیربط داخل کشور را طی می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها