کد خبر: 634888
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه‌نیوز» با جلال جلالی‌زاده

وضعیت روحانی با خاتمی و احمدی‌نژاد تفاوت دارد

جلال جلالی‌زاده گفت: آقای روحانی بین اصلاح‌طلبان هیچ جایگاهی ندارد. او در تمام سال‌های دولتش اصلاح‌طلبان را به بازی نگرفت و حتی باعث آسیب‌دیدن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان شد. حتما اصلاح‌طلبان او را محل رجوع خود نمی‌دانند و نخواهند دانست.

وضعیت روحانی با خاتمی و احمدی‌نژاد تفاوت دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه‌نیوز: توئیت‌های اخیر حسن روحانی این پیش‌بینی را به وجود آورده است که او قرار است بازهم به عرصه سیاسی بازگردد و حالا به شکلی جدید و در قامت یک لیدر سیاسی برای جریان‌های منتقد دولت و در شمایل منتقد وضع موجود مانند آنچه در سرنوشت سیاسی رؤسای جمهور پیشین مانند محمود احمدی‌نژاد و سید محمد خاتمی دیده می‌شود؟

جلال جلالی‌زاده، فعال و تحلیلگر سیاسی درباره این موضوع به «نامه‌نیوز» گفت: «وضعیت آقای روحانی با آقایان خاتمی و احمدی‌نژاد فرق دارد. آنها هر کدام یک جناح یا به نوعی گروه سیاسی را هدایت می‌کنند و دارای پایگاه مردمی هستند و بخش‌هایی از جامعه به هر یک از آنها اقبال نشان می‌دهند. آقای خاتمی با تفکر اصلاح‌گرایانه مورد اقبال روشنفکران، طبقه متوسط و فرهیختگان است و آقای احمدی‌نژاد هم با سبک خاص خود و مطرح‌کردن موضوعاتی از جنس عدالت‌طلبی در بین بخش‌هایی از توده مردم مورد توجه است اما آقای روحانی به دلیل شکل شخصیتی‌اش و البته عملکرد دولتش از سوی هیچ طیفی حمایت نمی‌شود؛ بنابراین نمی‌تواند هدایتگر بخشی از جامعه باشد».

او درباره اینکه آیا بعد از این روحانی نقش اپوزیسیون داخل نظام را ایفا می‌کند یا خیر، بیان کرد: «آقای روحانی در طول هشت‌سال فعالیتش در دولت نتوانست به شعارهایش عمل کند. او بیش از چهاردهه در نظام کار کرده است و هیچ وقت انتقاد ویژه‌ای نسبت به هیچ چیزی نداشته است. او با هیچ فرضی نمی‌تواند منتقد وضع موجود باشد زیرا شخصیت او انتقادی نیست».

این فعال سیاسی در پاسخ به این پرسش که آیا روحانی می‌تواند نقش لیدری دو جریان اصلاح‌طلب و اعتدالی را ایفا کند یا نه، اظهار کرد: «آقای روحانی بین اصلاح‌طلبان هیچ جایگاهی ندارد. او در تمام سال‌های دولتش اصلاح‌طلبان را به بازی نگرفت و حتی باعث آسیب‌دیدن سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان شد. حتما اصلاح‌طلبان او را محل رجوع خود نمی‌دانند و نخواهند دانست. آقای روحانی در بین اصولگرایان ولو اصولگرایان معتدل هم جایگاهی ندارد. درباره اعتدالیون وضعیت شاید فرق داشته باشد زیرا آنها تا آخرین لحظه از دولت روحانی حمایت کردند اما معلوم نیست حالا که دیگر روحانی در قدرت نیست همان‌هایی که روزگاری طرفداران سفت و سختش بودند، پای بایستند یا خیر».

او همچنین درخصوص این پیش‌بینی که شاید روحانی بتواند نقشی مشابه آنچه هاشمی در سال‌های پایانی عمرش در عرصه سیاسی کشور ایفا کرد را بازی کند، تصریح کرد: «آقای هاشمی بخش مهمی از نظام محسوب می‌شد، با رهبری ارتباط نزدیکی داشت، در دستگاه‌های مختلف حرفش شنیده می‌شد و بین جریان‌های سیاسی نفوذ کلام داشت. آقای روحانی هیچ‌یک از این ویژگی‌ها را ندارد و قیاس آقای روحانی با آقای هاشمی از اساس غلط است».

جلالی‌زاده در پایان گفت: «آقای روحانی بعد از این نمی‌تواند هیچ نقش مهمی در عالم سیاست ایران داشته باشد، مگر آنکه در مسئولیتی منصوب شود و جز این خاصه در مناصب انتخاباتی هیچ جایگاهی نخواهد داشت».

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها