کد خبر: 635560
تاریخ انتشار :

پیچیدگی‌های مذاکرات آمریکای دموکرات و ایران اصولگرا

ایران با توجه به حفظ تحریم‌ها از سوی آمریکا، هنوز آماده نیست به مذاکرات احیای برجام بازگردد. در این بین اروپایی‌ها می‌کوشند واسطه‌گری کنند. ایران هم به این میانجی‌گری روی خوش نشان داده است.

پیچیدگی‌های مذاکرات آمریکای دموکرات و ایران اصولگرا
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

نوذر شفیعی استاد روابط بین‌الملل دانشگاه و نماینده پیشین مجلس در گفت و گو با خبر فوری در خصوص اثرگذاری مذاکرات بروکسل بین ایران و اروپا گفت: شاید ساختار مذاکره اهمیت چندانی نداشته و محتوای آن بیشتر مورد توجه باشد، به این معنی که در ساختار مذاکره سطح افراد مذاکره کننده و محل مذاکرات در نظر گرفته می شود اما محتوای مذاکرات آن چیزی است که دیدگاه طرفین است؛ یعنی این دیدگاه ها تا چه اندازه مرضی الطرفین و با ملاحظات منافع ملی کشورها سازگار باشد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود ایران همان روند مذاکرات وین را پیش می‌گرفت و وارد مذاکره تازه‌ای نمی‌شد، تاکید کرد: چندان مهم‌نیست که مذاکرات در بروکسل باشد یا وین؛ و حتی شاید مهم آنچیزی است که قرار است از دل مذاکرات بیرون آید.

شفیعی با بیان اینکه آنچه مذاکرات را متوقف کرده، دیدگاه کشورها است گفت: اگر قرار است مذاکره ای با شرایط جدید یعنی آمریکای دموکرات و ایران اصولگرا برگزار شود باید خروجی آن چیزی به جز دوران ترامپ باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: باید نه تنها تحریم ها لغو شده بلکه هر گونه تحریم جدید علیه جمهوری اسلامی نیز لغو و سپس راستی آزمایی شود.

شفیعی در ادامه با بیان اینکه حضور اروپا در مذاکرات را باید از دو جهت مورد توجه قرار داد گفت: اول اینکه اتحادیه اروپا راجع به موضوعات مهم بعنوان قطب قدرت نظر دارد و از سوی دیگر به دلیل اینکه به لحاظ سنتی بین ایران و آمریکا ارتباط به سختی صورت می گیرد در نتیجه اروپا نقش تسهیل گری را هم ایفا می‌کند.

وی در عین حال ادامه داد: اروپا در رفتارهای قبلی خود توانسته هم بعنوان اروپای مستقل برنامه های خود را پیش ببرد و هم اینکه موفق شده بعنوان تسهیل گر اقدامات درستی انجام دهد، که این خود بحث دیگری است. چرا که مجموعه غرب کل واحد است و بین خودشان تقسیم کار صورت می‌گیرد؛ همان حکایت پلیس خوب و بد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر در شرایط فعلی موضوعات برجامی به قسمت حساسی رسیده است از جمله اینکه درصد غنی سازی ایران رو به افزایش است همچنین آمریکا به مسیرهای غیر از برجام فکر می کند بنابراین در این شرایط اروپا تلاش می کند دو محور ایران و آمریکا را که هر روز در حال دور شدن از هم هستند را با ابتکار عمل بهم نزدیک کند.

منبع: خبر فوری

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها