کد خبر: 635662
تاریخ انتشار :

سخنگوی جماعت اسلامی هند:

هدف وحدت اسلامی ساختن جامعه براساس مباحث اخلاقی است

سخنگوی جماعت اسلامی هند گفت: لازمه پایبندی به وحدت اسلامی، پیروی از اصول اخلاقی و آموزه‌های دینی است و باید آن را در خود ایجاد کرد و هدف وحدت اسلامی ساختن جامعه بشری براساس مباحث اخلاقی است.

هدف وحدت اسلامی ساختن جامعه براساس مباحث اخلاقی است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

 

به گزارش نامه‌نیوز به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، مولانا الیاس فلاحی روز جمعه و در دوازدهمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی به موضوع لزوم اخوت اسلامی و اتحاد اسلامی برای تداوم و بقای امت مسلمان اشاره کرد و اظهار داشت: امت مسلمان بر اساس پایه‌های فرقه‌ای، زبانی یا مرزهای جغرافیایی برپا نشده است. بلکه این گروه، سخنگوی خدا بر روی زمین و نائب و جانشین خدا بر روی زمین است. خداوند در قرآن کریم در بیان هدف ایجاد امت اسلامی فرمودند کُنتُم خَیرَ أُمَّةٍ أُخرِجَت لِلنّاسِ «شما یک امت خوب هستید؛ امتی که وجودش، سرچشمه و خوبی است و دلیل وجود شما این است که به انسانها خدمت کنید». به همین دلیل قرآن در شرح مقام و شأنیت حضرت رسول اینچنین می‌فرماید: مَا أَرْسَلْنَاکَ إِلا رَحْمَةً لِلْعَالَمِینَ «ای پیغمبر ما تو را برای تمام جهان رحمت قرار داده و فرستادیم». این سخن نشان می‌دهد هر امتی که رسول و رهبرش، نشان رحمت باشد آن امت نیز برای جهان بشری رحمت است.

او با بیان اینکه امت مسلمان زمانی می‌تواند به اهداف خیر خودش برای جامعه بشری دست یابد که متحد باشد، افزود: اگر امت مسلمان متحد نباشد نمی‌تواند به هیچ کدام از اهداف خودش، نه در سطح جهان و نه در سطح منطقه دست پیدا کند. دلیل نزول قرآن هم ایجاد اخوت در امت مسلمانان بوده است. خدای متعال در قرآن فرموده است: کُنتُمْ عَلَیٰ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ «شما در جنب و نزدیکی آتش عداوت و دشمنی قرار داشتید». یکی از معانی این آیه این است که شما در کنار آتش دوزخ ایستاده بودید؛ بعضی از مفسرین تفسیر نموده‌اند که منظور از آتش، آتش عداوت است و این آتش عداوت و دشمنی، شما را می‌سوزاند و نابود می‌شدید ولی قرآن، از نابودی شما در آن آتش جلوگیری کرد.

پیامبر اکرم (ص) الگوی رفتار فردی و اجتماعی 

حجت‌الاسلام و المسلمین محمد جمعه اسدی، امام جمعه و رئیس حوزه علمیه جامعه امام صادق (ع) به مناسبت میلاد با سعادت پیامبر به تشریح آداب اختلاف در سیرۀ پیامبر اعظم و اهل بیت (ع) و اصحاب و علمای اسلام پرداخت.

وی در این رابطه به آیاتی از قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید «اگر ما می‌خواهیم از پیامبر اکرم اسلام پیروی کنیم و راه آن حضرت را ادامه بدهیم، باید به دستورات و راهنمایی‌های قرآنی عمل کنیم.» قرآن همچنین می‌فرماید «رسول خدا برای شما اسوۀ حسنه است.»

اسدی در ادامه با بیان اینکه ما باید از همه جهات و در هر زمینه از جمله رفتار فردی و اجتماعی پیامبر اسلام (ص) را الگو و نمونه قرار دهیم تصریح کرد: پیامبر اکرم برای همه انسان‌ها و کل بشریت الگو است. خداوند او را به عنوان هادی و راهنما برای همه انسان‌ها منتخب کرده است. کل زندگی ما باید مطابق به سنت و فرمایشات پیامبر اکرم باشد.

رئیس حوزه علمیه جامعه امام صادق علیه السلام با اشاره به اینکه ما باید پس از پیامبر اسلام از ائمه اطهار و اصحاب کرامت پیروی کنیم، ادامه داد: اینها شخصیت‌هایی هستند که از محضر مبارک پیامیر اکرم مستقیما بهره برده‌اند از این رو توجه ما باید به رفتار و گفتار ائمه اطهار و از اصحاب کرام باشد.

وحدت ضرورتی فطری و رمز اقتدار اسلام است

ناهید همتی عضو هیات علمی و استاد دانشگاه سنندج نیز گفت: نامگذاری این هفته به نام وحدت گامی مهم در همبستگی و وحدت بین مسلمانان است و با گفتمان سازی علمی و اسلامی حلقه مفقوده همبستگی بین مسلمانان را با درایت دریافت و راهبردی‌ترین نیاز جهان اسلام را به ملل جهان معرفی نمود که یقینا این مهم نباید هیچگاه به فراموشی سپرده نشود. در این راستا رهبر معظم انقلاب نیز وحدت را به عنوان یک اصل اسلامی معرفی کردند.

وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی طلیعه‌ای روشن برای تحقق امت واحده اسلامی شد، افزود: روشنفکران دغدغه‌مند راه نجات ملت‌های مسلمان را در گرو وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی و همگرایی و پایداری آنان دانسته و می‌دانند که در کنار هم بودن مسلمانان سبب ناامیدی دشمنان شده و مشت محکمی بر دهان تفرقه افکنان خواهد بود. در سال‌های اخیر هم به لطف خداوند سبحان و ابتکار حضرت امام (ره) و ادامه راهش توسط مقام معظم رهبری توطئه‌های دشمنان و استکبار جهانی نقش بر آب شده است و جمهوری اسلامی به عنوان منادی وحدت بین مسلمین توانسته است از دست اندازهای فراوان عبور کرده و با ایجاد همگرایی در جهان اسلام زمینه تحقق تمدن نوین اسلامی را فراهم آورد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها