کد خبر: 636148
تاریخ انتشار :

حرف‌های جدید گروسی درباره مذاکرات هسته ای ایران

ایسنا/ رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که برای دیدار با انریکو مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ کننده نشست‌های احیای برجام به بروکسل سفر کرده می‌گوید: «هیچ راهی جز دیپلماسی برای حل چالش‌های ناشی از برنامه هسته‌ای ایران متصور نیست.»

حرف‌های جدید گروسی درباره مذاکرات هسته ای ایران
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش ایسنا، به نقل از یورو نیوز، وی با بیان اینکه آژانس طرف مذاکره نیست گفت که با این وجود نتیجه مذاکره برای این نهاد بین المللی «اهمیت زیادی دارد.»
گروسی همچنین تاکید که آژانس بین المللی انرژی اتمی «ضامن اجرای تعهدات هر توافق جدیدی» خواهد بود.
گروسی در پاسخ به این سوال همان‌طور که می‌دانید پیش از دیدار شما با آقای مورا، مقام‌های ایرانی با ایشان در بروکسل درباره روند ادامه مذاکرات احیای برجام گفتگو کردند. آیا اخبار جدیدی از محتوا و نتایج این مذاکرات دارید؟ در این باره چه می‌توانید به ما بگویید؟ در حالی که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده نیز گفته که «پنجره دیپلماسی» در حال بسته شدن است، آیا فکر می‌کنید همچنان راهی برای نجات برجام باقی مانده است؟ گفت: من فکر می‌کنم آغاز دوباره مذاکرات احیای برجام بسیار مهم است؛ مذاکراتی که پیشتر شش دور از آن برگزار شده و طبیعتا مذاکرات تازه نیز ادامه همان روند خواهد بود. از این نظر، ما از انجام این مذاکرات استقبال می‌کنیم. البته مسائل زیادی وجود دارد که باید بین طرفین حل شود، با این حال، فکر می‌کنیم که از سرگیری سریع این مذاکرات مهم است.
او با اشاره به مواضع اروپا در این باره گفت: همان‌طور که می‌دانید، آقای مورا از سوی همه طرف‌ها، از جمله ایران، به عنوان هماهنگ کننده این مذاکرات پذیرفته شده است. بنابراین، اتحادیه اروپا، البته، نقش مهمی، جدای از تک تک کشورها و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در زمینه حل بحران هسته‌ای ایران دارد. اگر چه ما طرف مذاکره نیستیم، اما نتیجه مذاکرات (برای ما) اهمیت زیادی دارد. ما ضامن اجرای تعهدات هر توافق جدیدی خواهیم بود. بنابراین، آژانس همواره از نزدیک روند مذاکرات برجامی را دنبال می‌کند. همچنین درباره مسائل فنی به تمام کشورهای امضا کننده برجام مشورت می‌دهیم.

گروسی در پاسخ به این سوال که با توجه به آن چه که درباره «اعتماد متقابل» می‌دانیم، هم اکنون در کجا قرار داریم؟ آیا به دولت جدید ایران در زمینه اعطای اجازه بازرسی‌های اعتماد دارید؟ گفت: فکر می‌کنم که ما باید اعتماد و اطمینان متقابل داشته باشیم. رابطه ما با ایران یک رابطه دائمی است، زیرا به برجام یا چیزهای دیگر بستگی ندارد. این یک رابطه دائمی است که بر اساس عضویت کشورها در معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای شکل می‌گیرد. این معاهده همه کشورهای عضو را ملزم می‌کند که به کارکنان آژانس اجازه بازرسی بدهند. البته مانند هر رابطه‌ای فراز و نشیب‌هایی وجود دارد و ما سعی و تمام تلاش خود را می‌کنیم تا آن را در سطح خوبی نگه داریم. این پیام همیشگی من است.
گروسی درباره اینکه آیا با رئیس جمهور ایران دیدار داشته یا خیر هم گفت: متأسفانه نه، البته بهتر است بگویم، هنوز نه. امیدوارم که بتوانم. من قبلاً با رئیس جمهوری و وزیر خارجه سابق در تماس بودم. اما هنوز این فرصت را نداشته‌ایم که زمینه این گفتگوی سیاسی بسیار ضروری با رئیس جمهوری جدید را برقرار کنیم، زیرا جدا از جنبه‌های فنی که به بازرسی‌ها مربوط می‌شود، باید جلب اعتماد صورت گیرد.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوال مجری یورونیوز که پرسید "شما درخواست بازرسی اضطراری آژانس را به مقام‌های ایرانی ارائه کرده‌اید. آیا به شما مجوز این بازرسی‌ها داده شده است؟" گفت: خُب، ما در این مورد در حال گفتگو هستیم. تاکنون نتوانسته‌ایم دوباره از این مرکز(سایت کرج) بازدید کنیم که مجبوریم برخی از تجهیزات نظارتی خود را تعویض کنیم. بازرسی از این سایت برای ما یک چالش است. بنابراین به طور واضح این را با مقامات ایرانی در میان گذاشته‌ایم و صمیمانه امیدوارم که در اسرع وقت مجوز صادر شود چرا که این موضوع به نفع ایران است.

رافائل گروسی درباره سخنان سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران که گفته بود "انتشار اطلاعات محرمانه و در اختیار همه گذاشتن آن، در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به یک رویه تبدیل شده که باید هر چه زودتر متوقف شود" گفت: با توجه به اهمیت این موضوع، برنامه هسته‌ای ایران، ما به شنیدن و دیدن این نوع پیام‌ها عادت کرده‌ایم، گاهی با فشارها، گاهی اوقات هم با انتقادهایی از این دست مواجه می‌شویم. البته که این یک موضوع بسیار حساس است. اما ما فقط می‌خواهیم به گفتگوها ادامه بدهیم.
مدیر کل آژانس در پاسخ به این سوال که اگر در جریان بررسی پرونده هسته‌ای ایران، دیپلماسی شکست بخورد، باید منتظر چه رخدادهایی باشیم؟ تصریح کرد: نمی‌خواهم به آن فکر کنم. دیپلماسی نمی تواند شکست بخورد. ما حتما باید از هر امکانی در این زمینه بهره ببریم. ایران می‌تواند برنامه هسته‌ای خود را البته با محدودیت‌های جدی ادامه دهد. در عین حال ایران باید تمام تضمین‌های لازم را به جامعه بین‌المللی بدهد و نشان دهد که هیچ چیز نادرستی در این برنامه وجود ندارد. البته برای روشن شدن این موضوع، نقش بازرسان مهم است.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها