کد خبر: 638124
تاریخ انتشار :

نگاه تحلیلگر/ گفت‌وگوی «نامه نیوز» با علی‌محمد نمازی:

حذف ارز 4200 نیاز به مقدمات دارد

نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از موافقان حذف ارز ترجیحی است اما معتقد است که اگر مقدمات این کار به دقت و درستی فراهم آورده نشود، برای دولت هزینه‌زا خواهد بود.

حذف ارز 4200 نیاز به مقدمات دارد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

گروه سیاست نامه نیوز – محمد مخبر اخیرا تاکید کرد که دولت ارز 4200 تومانی را برای کشور مفید نمی‌داند. این یعنی که دولت به رغم رای نیاوردن دو فوریت لایحه اصلاح ارز ترجیحی در مجلس به این کار اصرار دارد. این را از سخنان سایر اعضای دولت مثل معاون پارلمانی رئیس جمهور هم می‌توان دریافت. 

اما با توجه به هشدارهایی که اقتصاددانان از آثار تورمی این اقدام و به نارضایتی اجتماعی که در پی دارند، می‌دهند این سوال به ذهن می‌رسد که آیا منفعت اقتصادی این اقدام برای دولت به قدری هست که ریسک افزایش نارضایتی را به جان بخرد؟

علی محمد نمازی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب از جمله موافقان حذف ارز ترجیحی است. او در گفت‌وگو با «نامه‌نیوز» گفت: «ما باید طی سی و دو سال گذشته یعنی بعد از دهه اول که به جنگ گذشت، قیمت‌ها را واقعی می‌کردیم و دولت پای خود را از اقتصاد بیرون می‌کشید، بخش خصوصی و تعاونی تقویت می‌شدند و رقابت حرف اول را در اقتصاد ایران می‌زد. اما در کنار آن باید برای اقشار آسیب پذیر برنامه های ویژه دیگری در نظر می گرفتیم تا قدرت خرید آنها جبران شود.»

وی افزود: «این کاری که الان صحبت از آن است یعنی حذف ارز 4200 تومانی به نظر من اقدام درستی است اما اگر درست اجرا نشود و ملت هم درست توجیه نشده باشند و با نگاه همه جانبه به موضوع نگریسته نشود، قطعا تبعات سیاسی خواهد داشت و یک کار درست با شکست مواجه خواهد شد.»

نمازی ادامه داد: «بالاخره این کار هم یک قدم به سوی واقعی کردن قیمت ها و جمع کردن رانت حاصل از چند قیمتی و انحصار است اما باید با نگاه همه جانبه، تهیه برنامه دقیق و اطلاع رسانی کامل و اجرای درست باشد. در این راستا نیاز است که از نظر همه صاحب نظران صرف نظر از نگاه سیاسی و موضع جناحی استفاده شود.»

وی در پاسخ به اینکه اطلاع رسانی چقدر می‌تواند آثار تورمی این اقدام که به نظر می‌رسد مردم تحمل آن را نداشته باشند، رفع کند؟ آیا بهتر نیست که این رویه با یک شیب ملایم و به صورت تدریجی در پیش گرفته شود؟ گفت: «اگر مبلغ قابل توجهی از درآمد حاصل از این تفاوت قیمت را با استفاده از سیستم یارانه، به صورت پیشاپیش و مثلا یک ماه زودتر به حساب مردم بریزیم، مردم خواهند توانست که تورم را تحمل کنند و احساس خواهند کرد که این کار به نفع طبقات محروم است. ضمن اینکه این کار مصرف را معتدل کرده و انحصار و قاچاق کالا را تا حدی کنترل می‌کند».


 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها