کد خبر: 638333
تاریخ انتشار :

قیمت دلار به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسد/ منتظر سخت‌ترین پاییز و زمستان مالی باشید

دلار باز هم رکورد زد. همزمان با سقوط لیر در ترکیه، ریال هم با سقوط دوباره همراه شد و نرخ دلار به بالای ۲۹ هزارتومان رسید. اکنون اقتصاد رکودی و تحریم شده ایران با دلار نزدیک به ۳۰ هزارتومان باید دست و پنجه نرم کند. آینده دلار در ایران چیست و آیا به نرخ‌های بالاتر هم می‌رسد؟

قیمت دلار به بالای ۳۰ هزار تومان می‌رسد/ منتظر سخت‌ترین پاییز و زمستان مالی باشید
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت دلار مرز ۲۸ هزار تومان را شکست و وارد کانال ۲۹ هزار تومان شد. این نرخ برای اولین بار در یک سال اخیر اتفاق افتاده و کم‌سابقه است. کارشناسان معتقدند در هفته آینده هم این رشد ادامه خواهد داشت و قیمت دلار در چند روز آینده به ۳۰ هزار تومان می‌رسد. این در حالی است که دولت ابراهیم رییسی از زمان روی کار آمدن تاکنون به طور مداوم وعده پایین آمدن نرخ ارز را داده، اما طی ماه‌های ابتدایی دولت سیزدهم نرخ ارز نه تنها پایین نیامده بلکه به به طور میانگین حدود ۳۰ درصد با رشد قیمت مواجه بوده است.

بهای یورو، پول ۱۹ کشور اروپایی هم به ۳۲ هزار و ۶۴۵ تومان رسید و قیمت سکه طلا هم به دنبال افزایش نرخ ارز ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان معامله شد. افزایش قیمت ارز‌های خارجی و طلا در حالی اتفاق افتاده که چند هفته است دولت رییسی از نزدیک شدن به رفع تحریم‌ها صحبت می‌کند و نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و برگزاری دور تازه‌ای از مذاکرات احیای برجام از هفته آینده در وین رخ می‌دهد؛ بنابراین حتی صحبت از رفع تحریم‌ها هم نتوانست ترمز افزایش نرخ ارز را بکشد و اصطلاحا فنر تورم ارز از جا در رفته است.

به گفته کارشناسان یکی از دلایل افزایش دوباره نرخ ارز دخالت‌های رییس جمهور در بازار‌های اقتصادی طی چند روز گذشته است. یکی از مهم‌ترین مداخلات که تاثیر خیلی زیادی بر نرخ ارز داشت، توزیع سهمیه ۲۲۰۰ دلاری از سوی دولت بود که صف‌های طولانی را جلوی صرافی‌ها شکل داده است. جالب اینجاست دولت دقیقا همزمان با تاکید و اصرار بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی واردات کالا‌های اساسی، توزیع رانت دلاری را در دستور کار قرار داده است.

چندین روز است به موافقت و دستور دولت هر ایرانی می‌تواند ۲۲۰۰ دلار از صرافی ملی خرید داشته باشد. اختلاف قیمت دلار بازار آزاد با صرافی ملی در چند روز گذشته حدودا دو هزار تومان شده و همین موضوع هم عده زیادی از افراد را به سمت میدان فردوسی برای خرید ۲۲۰۰ دلار سهمیه‌ای سالانه خود با کارت ملی کشانده است.

هر روز صبح تا ظهر از هر سمت راسته خیابان فردوسی حرکت کنید، صف طولانی افراد پشت در صرافی‌ها را می‌بینید که به هوای کسب سود به دنبال خرید سهمیه ارزی هستند. توزیع ارز برای هر کارت ملی در حالی از سوی دولت اتفاق افتاده که اقتصاد ایران و بازار ارز به شدت با کمبود عرضه ارز روبرو است.

با کمی گشت و گذار در راسته فردوسی متوجه می‌شویم اکثر خریداران ارز نه به دنبال رفع نیاز و نه به دنبال نگهداری این ارز‌ها هستند. عمده این افراد ارز سهمیه‌ای خود را خریده و بعد با اختلاف قیمت حدود ۴ میلیون تومان در مجموع به دلالان می‌فروشند و همین روند بازار سیاه ارز را قدرت مند‌تر از قبل کرده است؛ و معلوم نیست دولت اگر با کسری بودجه و کمبود درآمد‌های ارزی مواجه است چرا دست به چنین اقدامی زده و در حال توزیع ارز سهمیه‌ای است؟

نکته مهم دیگر چرخش سیگنالی است که بازار ارز در یک هفته اخیر تجربه کرده است. برخلاف ماه‌های گذشته که بازار ارز بلافاصله به اظهارات امید‌وار‌کننده در مورد برجام واکنش نشان می‌داد، حالا تجربه هفته اخیر بازار ارز نشان می‌دهد این بازار نسبت به سیگنال‌های مثبت بی‌اعتنا شده و با اینکه پس از شش ماه تعلل طرفین در بازگشت به وین، قرار شده هشتم آذر ماه دور هفتم مذاکرات از سرگرفته شود، اما قیمت دلار بدون توجه به این موضوع سیر صعودی پیش گرفته است.

در چنین شرایطی برخی کارشناسان معتقدند، روند صعودی بازار ارز و افزایش هیجانی دلار با شروع مذاکرات متوقف خواهد شد و اگر برخی از پول‌های بلوکه شده آزاد شود، کمی نوسان در بازار ارز کاهش پیدا خواهد کرد. اما در مقابل پیش بینی می‌شود اگر سیاست پولی دولت ابراهیم رییسی همچنان به همین منوال ادامه پیدا کند، در ادامه پاییز و زمستان امسال شاهد ادامه روند صعودی نرخ ارز خواهیم بود و ممکن است نرخ ارز حتی به نرخ‌های بالاتر از ۳۰ هزار تومان برسد.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها