کد خبر: 639058
تاریخ انتشار :

نامه مهم عباسی نژاد به سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افزایش حقوق ها

دکتر حسین عباسی نژاد استاد اقتصاد دانشگاه تهران در اعتراض به نحوه افزایش حقوق ها برای سال 1401 نامه ای به ریاست سازمان برنامه و بودجه ارسال کردند

نامه مهم عباسی نژاد به سازمان برنامه و بودجه در رابطه با افزایش حقوق ها
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

ریاست محترم سازمان برنامه و بودجه کشور

جناب آقای دکتر میر کاظمی

ضمن عرض سلام و احترام

در خبرها آمده بود که جنابعالی اعلام کرده اید درسال آینده حقوق ها پلکانی افزا یش می یابد مثلا پایین ترین بازه حقوقی (5/3-99/4) 60  درصد و بالاترین بازه 17 -20 میلیون 10 درصد و بالای 20 میلیون افزایش ممنوع است.

به استحضار شما میرسانم این گونه تصمیات صرفا پوپولیستی است و نه تنها مشکلی ازاقتصاد کشورحل نمیکند، بلکه معضلاتی نیز به آن می افزاید و توقع طبقه فرودست حقوق بگیر را بالا میبرد وطبقات متخصص وکا رآمد را از کسب تحصیلات بالا تر که با هدف کسب درآمد بیشتردراین مسیر گام نهاده اند، نا امید میکند.

بنده به عنوان یک استاد تمام اقتصاد، که ده ها دکتروصدها کارشناس ارشد و قریب هزارنفررا درمقطع کارشناسی اقتصاد دانشگاه تهران آموزش وبه جامعه تحویل داده ام، عرض میکنم، این گونه تصمیمات منطق اقتصادی ندارد. بنده درهمه مقاطع اشاره شده همواره تاکید کرده ام که موثرترین عامل تعیین درآمد افراد به شرط ثابت بودن سایرعوامل، تحصیل است. تصمیم شما این اصل مهم اقتصادی را زیرسوال میبرد، نظریه ای که 100ها سال است کارمیکند، چون بدون شک هدف افراد از انتخاب تحصیلات بالاتر کسب درآمد بیشتراست، وایجاد مانعی به زبان قانون، خسارت های جبران ناپذیری را برای کشوردرپی خوا هد داشت.

علیهذا، پیشنهاد بنده این است که، در شرایط کنونی حداقل برای یک سال هم که شده، همه قیمت ها را ازجمله حقوق و دستمزد ها را فریز کنید. بنده در هرمحفلی حاضر به دفاع از این تصمیم هستم. 

وقتی برنامه های 5 ساله توسعه، به عنوان سند بالا دستی ، دولت را موظف به افزایشی هم وزن نرخ تورم موظف کرده است،  لذا هرنوع تغییری در این زمینه و به منظورجلب رضایت یک طبقه ، تصمیمی غیر عقلایی است ،نمیگویم غیر قانونی است. اما تصویب آن نسل جوان مشتاق تحصیل را متضرر و یاد آوری می نماید که درایران هیچ قانون بالا دستی عمرمفید ندارد. به ویژه افزایش حقوق و مزایای پلکانی که هیچ منطق اقتصادی، اجتماعی وحتی سیاسی ندارد و کاملا غیرعادلانه است.

هنرتصمیم سازان اقتصادی، افزایش رفاه کل جامعه است، نه اینکه طبقه ای را که با جان کندن و توانمند نمودن خود به مهارت و تخصص های گوناگون دست یافته و دارای رفاه نسبی شده اند را به زیر بکشد وهم ردیف به اصطلاح نیروهای غیرماهرنماید.   

مگر مقام معظم رهبری نفرمودند: کسانی که به نخبگان توصیه به خروج از کشورمیکنند، خائن هستند، چه توصیه ای بهتراز این که سازمان برنامه وبودجه کشور تصمیمی اتخاذ کند تا نیروهای نخبه را فراری دهد و با نادیده گرفتن نیروهای متخصص، بخوانید نخبگان، ثابت کند برنامه ای برای جذب نخبگان ندارد.

نکته آخراینکه ، بنده و جنابعالی میدانیم افزایش حقوق و دستمزد ها آثار تورمی قطعی خواهد داشت . مثلا اگر به طور کلی به میزان 15 درصد افزایش داشته باشیم، اثر تورمی اش حداقل 15 درصد خواهد بود و شاید کمی بیشتر، اما درروش پلکانی پیشنهادی شما این عدد حد اقل 60 درصد است که تولید کنندگان و توزیع کنندگان کالا و خدمات را  برای افزایش قیمت هشیار میکند.

دکتر حسین عباسی نژاد استاد اقتصاد دانشگاه تهران 14 آذر ماه1400

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها