کد خبر: 639365
تاریخ انتشار :

ظرفیت تولید تراشه ایالات‌متحده افزایش می‌یابد

توانایی آمریکا برای رفع کمبود تراشه محدود و ظرفیت داخلی تولید تراشه برای چندین دهه در حال کاهش بوده است. سایر کشورها همچنان به تولید تراشه در جاهای دیگر غیر از آمریکا ادامه می‌دهند به همین دلیل امنیت اقتصادی این کشور به دسترسی قابل‌ اعتماد به نیمه هادی‌ها بستگی دارد، دسترسی که مستلزم سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت در ظرفیت و توانایی ایالات‌متحده برای تولید تراشه‌های بیشتر است.

ظرفیت تولید تراشه ایالات‌متحده افزایش می‌یابد
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

به گزارش نامه‌نیوز، به نقل از سی‌ان‌ان، حدود یک سال است که شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان آمریکایی مجبور به رفع کمبود تراشه جهانی هستند. حتی در میان اختلالات ناشی از بیماری کووید-۱۹، این کمبود به‌طور منحصربه‌فردی تاثیرگذار بوده است زیرا نیمه‌رساناها بخش مهمی از هر دستگاه دیجیتالی محسوب می‌شوند که تلفن‌ها، اتومبیل‌ها، بیمارستان‌ها و کارخانه‌های ما را تغذیه می‌کنند.

حمایت فدرال زمینه تولید بیشتر را فراهم می‌کند و ده‌ها میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خصوصی ایجاد خواهد کرد. کنگره باید قانون تراشه (CHIPS) برای آمریکا را در نظر داشته باشد به همین دلیل ۵۲ میلیارد دلار در ظرفیت و قابلیت نیمه‌ هادی داخلی سرمایه‌گذاری خواهد کرد. این لایحه میلیاردها بودجه را برای تولید و کمک‌های مالی تحقیق و توسعه، سرمایه‌گذاری هنگفت در تولید پیشرفته و تحقیقات نیمه هادی، ایجاد مشارکت‌های دولتی و خصوصی با تمرکز بر توسعه میکروالکترونیک پیشرفته و زنجیره تامین ایمن ایجاد می‌کند.

تامین مالی قانون تراشه برای آمریکا مستلزم اقدام کنگره است.  با قانون تراشه برای آمریکا، شرکت‌های نیمه هادی تشویق می‌شوند تا سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای در اقتصاد و مشاغل ایالات‌متحده انجام دهند .سرمایه‌گذاری ترکیبی بخش دولتی و خصوصی، تولید تراشه‌های ایالات‌متحده را به‌طور قابل ملاحظه‌ای گسترش می‌دهد و مسیر را برای هزاران شغل در ساخت‌وساز، تولید، تحقیق و توسعه باز می‌کند.  ساختن یک سایت بزرگ تولید نیمه‌هادی شبیه به ساختن یک شهر کوچک است که جامعه‌ای پر جنب‌وجوش از خدمات و تامین‌کنندگان پشتیبانی را به وجود می‌آورد اما این نوع سرمایه‌گذاری برای موفقیت، باید رقابتی باشد.

امروزه، برای بسیاری از شرکت‌های آمریکایی، تولید نیمه هادی‌ها در داخل کشور از نظر مالی رقابتی نیست و سازندگان تراشه هنگام ساخت نیمه هادی‌ها در ایالات‌متحده به جای آسیا با بیش از ۳۰ درصد ضرر هزینه مواجه می‌شوند. این موضوع باعث کاهش پیوسته سهم آمریکا در تولید جهانی نیمه هادی شده است که از ۳۷ درصد در سال ۱۹۹۰ به ۱۲ درصد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. سهم اروپا در همین بازه زمانی از ۴۴ درصد به ۹ درصد کاهش یافته است.

رئیس کمیسیون اروپا در ماه سپتامبر، قانون تراشه‌های اروپایی را تصویب کرد و به این طریق برنامه‌هایی برای سرمایه‌گذاری در ظرفیت تحقیقات و تولید اروپا ارائه شد. ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا فرصتی برای متعادل‌ کردن ظرفیت سیلیکون در سطح جهانی دارند اما سرمایه‌گذاری فدرال برای رقابتی‌ ماندن تراشه‌سازان ایالات‌متحده و رقابتی‌ ماندن آنها ضروری است. سایر کشورها سال‌هاست که به‌طور فعال برای تولیدکنندگان تراشه‌های خود سرمایه‌گذاری کرده‌اند و در نتیجه، آسیا ۷۵ درصد از کل ظرفیت تولید نیمه‌هادی‌های جهان را تشکیل می‌دهد و چین به تنهایی ۱۵۰ میلیارد دلار در سال‌های آینده در نیمه هادی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کند.

حمایت فدرال ممکن است کمبودهای فعلی تراشه در ایالات‌متحده را از بین نبرد اما برای جلوگیری از آنها در آینده ضروری است. بدون سرمایه‌گذاری ایالات‌متحده برای رقابتی‌ ساختن تراشه‌های داخلی با سایر کشورها، آمریکا دسترسی پایدار به تراشه‌هایی که اقتصاد و دفاع ملی آن را تقویت می‌کند نخواهد داشت.

همان‌طور که کمبود جهانی نشان داده است، عرضه تراشه آسیب‌پذیر و تولید داخلی آن محدود است و کنگره باید همین الان اقدام کند تا مطمئن شود که ایالات‌متحده بیشتر از این عقب نماند.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها