کد خبر: 642073
تاریخ انتشار :

گزارش پایگاه خارجی درباره قدرت دریایی ایران

قدرت دریایی ایران و تعجب و ترس پایگاه آمریکایی

در حالیکه نیروی دریایی سپاه بر جنگ های نامتقارن متمرکز است، نیروی دریایی ارتش عملیات های دریایی وسیع در آب های بزرگ را بر عهده دارد.

قدرت دریایی ایران و تعجب و ترس پایگاه آمریکایی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قدرت نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران از ابتدای جنگ تحمیلی با ارتش بعث عراق تا کنون مورد توجه رسانه های مختلف خارجی بوده است. تا کنون صدها مقاله و گزارش در رابطه با قدرت نظامی نیروی دریایی سپاه و ارتش نگاشته شده و تحلیلگران مختلفی درباره استراتژی و ساختار نیروی دریایی سپاه و ارتش صحبت کرده اند.

پایگاه    Defense News در تحلیل اخیرش به قلم اگنس هلوو (Agnes Helou) به قدرت نیروی دریایی ایران پرداخته است.

 قدرت دریایی ایران در حال افزایش است

پایگاه نظامی - تحلیلی فوق الذکر با تیتر "ایران با اولویت دادن به جنگ نامتقارن به دنبال افزایش قدرت دریایی است" گزارش‌ خود را آغاز می کند.

تحلیلگر Defense News در ابتدا می نویسد: "تنها در سال 2021 نیروی دریایی (ارتش) جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران ناوشکن الوند، چهار فروند زیردریایی السابحات و 110 فروند قایق تندرو رزمی را به ناوگان دریایی ایران اضافه کرده اند. با این حال، یک مقام ارشد می گوید که پیشرفت های بیشتری در راه است. دریادار رستگاری، مدیرعامل سابق سازمان صنایع دریایی نیرو‌های مسلح، در ماه آوریل به خبرگزاری مهر گفت: ایران برنامه های بلندپروازانه ای برای ساخت یک ناوشکن ۶ هزار تنی و زیردریایی های غول پیکر دارد."

دریادار سرداری ادامه داد:  سال ۱۳۷۶ در کارخانه‌های نیروی دریایی راهبردی ارتش نمایشگاهی بر پا شد که فرمانده معظم کل قوا از آن نمایشگاه بازدید داشتند. ایشان در پایان بازدید فرمودند: بروید یک ناوشکن بسازید. نیروی دریایی ما در آن زمان در حد سامانه و سیستم بود و ساخت این ناوچه کار آسانی نبود و این بیان نشان داد که مقام معظم رهبری به دنبال چشم‌انداز دوردست برای نیروی دریایی هستند. خطاب فرمانده به سرباز نشانگر انتظار فرمانده است پس با همه سختی‌ها فرمان را آغاز کردیم. در آن زمان تجهیزات ما همه غربی بود و آن زمان راهبری و تعمیرات را انجام می‌دادیم، اما همه تجهیزات وارداتی بود.

در ادامه    Defense news بر این امر تاکید دارد که نیروی دریایی دهه‌ها است به علت تحریم ها تحت نوسازی قرار نگرفته اما اکنون، این کشور برنامه های بومی خود را برای ارتقای ناوهای دریایی خود آغاز کرده است.

 دو نیروی دریایی، دو استراتژی، دو سلاح!

این پایگاه در ادامه بر استراتژی دوگانه نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران تمرکز می کند و می نویسد: "به طور غیر متعارفی، ایران دارای دو نیروی دریایی است: نیروی دریایی عادی (ارتش) خود و نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی. با این حال، آنها مأموریت ها و دامنه عملیات متفاوتی دارند... نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش ایران دو ساختار فرماندهی مجزا دارند. و در حالی که برخی از مسئولیت های آنها همپوشانی دارند، تفاوت اصلی در روش ها و استراتژی های عملیات آنان است... در حالی که تمرکز سپاه بر تاکتیک‌های ضربه و اجرا (hit-and-run) و عملیات نامتقارن (asymmetric operations)  با استفاده از قایق‌های تندرو است، نیروی دریایی سنتی ایران متشکل از ناوچه‌ها، زیردریایی‌ها و ناوها است (و بیشتر در عملیات های نظامی در آب های وسیع شرکت می کند)."

محمد الکنانی، استراتژیست مصری معتقد است که یکی دیگر از تفاوت‌ های این دو نیروی دریایی، مناطق عملیاتی متفاوت آنها است. الکنانی معتقد است: "نیروی دریایی سپاه پاسداران مأموریت‌ های رزمی به ویژه در منطقه خلیج فارس را بر عهده دارد، در حالی که نیروی دریایی ارتش عمدتاً در دریای عرب و خلیج عمان فعالیت می‌کند و در تلاش است تا حوزه فعالیت خود را تا دریای سرخ گسترش دهد."

این تحلیلگر عرب بر تفاوت سلاح های دو قوه دریایی نیز تاکید دارد و معتقد است همین تفاوت تسلیحات نشان می دهد حوزه عمل و فعالیت این دو نیرو چه تفاوتی با هم دارد. محمد الکنانی معتقد است نیروهای دریایی متعارف وابسته به ارتش،  شامل ناوچه‌ها و ناوهایی است که در دهه 1970 از ایالات متحده آمریکا، بریتانیا و فرانسه خریداری شده، اما تسلیحات دریایی سپاه پاسداران که بر عملیات های جنگ نامتقارن  سپاه متکی هستند، شامل قایق های تندرو، قایق های موشکی، شناورهای مجهز به اژدر و کشتی های کنترل از راه دور می شود.

 قدرت ایران در حال بیشتر شدن است

این تحلیلگر در ادامه تاکید دارد که کارایی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس به دلیل دکترین و راهبردی که از آن استفاده می‌کند، بسیار بالاست و حوزه فعالیت نیروی دریایی ارتش هم در حال افزایش است ( و به دریای سرخ کشیده می شود).

گزارش های رسانه های خارجی، صرفا جهت اطلاع رسانی ترجمه می شوند و لزوما مورد تایید خبر فوری و نامه نیوز نیستند.

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها