کد خبر: 642741
تاریخ انتشار :

«اعدام سیاسی» نتانیاهو!

نتانیاهو با آگاهی از خطرات احتمالی موجود در این مسیر، قصد دارد با مندلبلیت دادستان کل فعلی به توافق برسد. پذیرش بند اخلاقی که به گفته تحلیلگران عمل یا رفتاری است که احساسات یا معیار‌های پذیرفته شده جامعه را به شدت نقض می‌کنند و به مثابه دریافت حکم «اعدام سیاسی» است.

«اعدام سیاسی» نتانیاهو!
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

طولانی‌ترین نخست وزیر اسرائیل با وزارت دادگستری آن کشور برای توافقی که ممکن است او را از زندان نجات دهد، مذاکره می‌کند. با این وجود، اصلی‌ترین شرط نهاد قضایی اسرائیل منع نتانیاهو از حضور دوباره او در سیاست است.

بر اساس گزارش ها، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر جنجالی سابق اسرائیل در حال حرکت به سوی دستیابی به توافقی با «آویچای مندلبلیت» دادستان کل اسرائیل است که در پایان ماه جاری از سمت خود کناره گیری خواهد کرد.

نتانیاهو مدت هاست که اتهامات فساد مالی وارد شده از سوی مندلبلیت علیه خود را رد کرده است اتهاماتی که نخست وزیر پیشین اسرائیل در سال ۲۰۱۹ به ارتکاب سه فقره آن متهم شده بود. با این وجود، اکنون به نظر می‌رسد نتانیاهو با تلاش برای حصول توافق با دادستانی کل به نوعی اقرار به ارتکاب اتهامات کرده و پذیرفته که گناهکار بوده و مرتکب فساد شده است.

هم چنین، ممکن است این پذیرش جرم بدان معنا باشد که او برای همیشه از سیاست کناره گیری کند، زیرا یکی از بند‌های توافق احتمالی «بند اخلاقی» است که طبق آن نتانیاهو موظف است دست کم به مدت هفت سال در سیاست اسرائیل حضور نداشته باشد. برای سیاستمداری، چون نتانیاهو ۷۲ ساله رهبر حزب اپوزیسیون لیکود این مدت زمان زیادی برای محرومیت از سیاست خواهد بود.

برای نتانیاهو که مدعی بود نه تنها از منافع اسرائیل بلکه از منافع یهودیان در سراسر جهان دفاع می‌کند پذیرش بند اخلاقی که به گفته تحلیلگران عمل یا رفتاری است که احساسات یا معیار‌های پذیرفته شده جامعه را به شدت نقض می‌کنند و به مثابه دریافت حکم «اعدام سیاسی» است.

با این وجود، او گزینه‌های بهتری پیش روی خود ندارد و اگر به رد همه اتهامات وارد شده علیه خود در دادگاه ادامه دهد ممکن است اوضاع برایش بدتر شود. حتی اثبات یکی از سه اتهامی که علیه او مطرح شده کافی است تا بتوان وی را به ده سال حبس محکوم کرد.

یک منبع نزدیک به نتانیاهو می‌گوید: «او تصمیم گرفته با دادستانی توافق کند و نتیجه رای دادستان کل را بپذیرد». به نظر می‌رسد که هدف مندلبلیت بند شرافت اخلاقی و پذیرش آن از سوی نتانیاهو است. «یواز بن زور» وکیل نتانیاهو نیز معتقد است که او در توافق باید این بند را بپذیرد و چاره دیگری ندارد.

این توافق می‌تواند راه حلی مورد رضایت دو طرف یعنی نتانیاهو و دولت فعلی اسرائیل باشد. با مجازات شدید نشدن نتانیاهو و به زندان نیفتادن او، دولت اسرائیل ممکن است یک پیام سیاسی رمزگذاری شده را به وی انتقال دهد: اگر در بازی سیاسی به طور مستقیم مداخله نکند تا حدودی مورد احترام قرار خواهد گرفت. هم چنین، پیام دیگری وجود دارد مبنی بر آن که اسرائیل قادر است مهره‌ای از مهره‌های خود را مجازات کند.

با این وجود، در حالی که ظاهرا به نظر می‌رسد توافق برای نتانیاهو منطقی‌ترین گزینه باشد چه چیزی باعث می‌شود تا نتانیاهو در مورد پذیرش توافق نامه مردد باشد؟

عقربه‌های ساعت به حرکت در می‌آیند

مشکل اصلی نتانیاهو می‌تواند زمان باشد. او برای مدت زمانی طولانی قصد داشت تا حد امکان رسیدگی به پرونده اش را به تعویق بیندازد و بر روی این امید و آرزو سرمایه گذاری کرد که بتواند به نحوی در قدرت بماند و از پیگرد قضایی اش جلوگیری شود.

با این وجود، پس از برگزاری چهار انتخابات بی سابقه و بی نتیجه او از قدرت کنار گذاشته شد و دشمنان اش دولت پیچیده‌ای را تشکیل دادند. این بدان معناست که ائتلاف حاکم ضد نتانیاهو صلاحیت انتخاب دادستان کل بعدی را دارد که به طور بالقوه می‌تواند اتهامات بیش تری را علیه نتانیاهو وارد سازد. دوره مندلبلیت در ۳۱ ژانویه به پایان خواهد رسید.

این چشم انداز باعث می‌شود که مندلبلیت که یک یهودی ارتدکس است و انتصاب اش توسط نتانیاهو تایید شده بود برای نخست وزیر پیشین آن کشور شر کم تری محسوب شود علیرغم آن که خانواده نتانیاهو تا حد زیادی از او نفرت دارند.

به گفته تحلیلگران اسرائیلی نتانیاهو با آگاهی از خطرات احتمالی موجود در این مسیر، قصد دارد با مندلبلیت دادستان کل فعلی به توافق برسد، زیرا معتقد است که علیرغم اتهاماتی که مندلبلیت علیه اعضای خانواده نتانیاهو نیز مطرح کرده تنها اوست که می‌تواند شخص نخست وزیر پیشین را از زندانی شدن اش نجات دهد.

با این وجود، زمان رو به اتمام است و بسیاری از مقام‌های ارشد در دفتر دادستانی کل معتقدند که زمان کافی برای دستیابی به توافق تحت ریاست مندلبلیت وجود ندارد، زیرا مذاکرات فشرده بین دو طرف ادامه دارد.

هم چنین، این زمان محدود برای دادستان کل و سایر دادستان مشکل جدی ایجاد می‌کند، زیرا آنان باید به موازات بررسی و طرح دادخواست در کم‌تر از دو هفته اتهامات وارد ساخته پیشین خود علیه نتانیاهو را اصلاح کنند.

قاضی پرونده نیز ممکن است پس از بررسی‌های طولانی مدت تغییرات دادستان در اتهامات را مشکل ساز قلمداد کند و مجازات سنگین تری را علیه نتانیاهو را در نظر گیرد و یا نتیجه بررسی دادستانی را از دستور کار خارج سازد. نتانیاهو علاوه بر مسائل زمانی با مشکلات دیگری مانند اختلافات خانوادگی نیز مواجه است.

مخالفت خانواده

رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده اند که طی مذاکرات طولانی، تیم حقوقی نتانیاهو و مقام‌های دادستانی کل سناریو‌های حقوقی احتمالی را نه تنها با شخص او بلکه با همسر و سایر اعضای خانواده اش نیز در میان گذاشته و با آنان در این باره بحث و گفتگو داشته اند.

بر اساس این توافق، نتانیاهو دست کم باید با خدمت به خدمات اجتماعی موافقت کند که برای هر سیاستمداری باعث تحقیر و شرمساری و پذیرش ارتکاب خطای اخلاقی است. این موضوع باعث عصبانیت شدید خانواده نتانیاهو می‌شود. واقعیت مشکل ساز‌تر برای خانواده نتانیاهو آن است که افزایش شایعات مربوط به این توافق نشان می‌دهد که طولانی مدت‌ترین نخست وزیر (البته تندروی) اسرائیل اتهامات فساد وارد شده علیه خود را می‌پذیرد.

این ضربه‌ای به پایگاه اجتماعی و سیاسی دست راستی حامی نتانیاهو خواهد بود که به نظر می‌رسد علیرغم تمام اتهامات مطرح شده علیه نتانیاهو در طول انتخابات و تاکنون به او به عنوان رهبر حزب لیکود وفادار مانده اند. لیکود کماکان بزرگ‌ترین بلوک سیاسی در پارلمان اسرائیل محسوب می‌شود.

با این وجود، اگر مردی که پایگاه حامیان اش به او علاقه زیادی دارند، بپذیرد که مرتکب فساد شده چگونه می‌تواند آنان را تشویق کند که از وی و خانواده اش حمایت کنند؟

سارا همسر نتانیاهو که یک روانشناس است اخیرا به این مشکل اذعان کرده است. او گفته دادستانی با ما بازی می‌کند آنان به همه نشان می‌دهند که بی بی (نتانیاهو) آماده اعتراف به گناه و خطاست و سپس توافق را کنار می‌گذارند. او گفته است که مندلبلیت قابل اعتماد نیست.

نظرسنجی‌های اخیر حاکی از آن است که اکثر اسرائیلی‌ها خواستار تماشای علنی جلسه محاکمه نتانیاهو هستند و به حصول توافقی میان او و دادستان کل علاقه‌ای ندارند.

بر اساس دادخواست مطرح شده در مورد برخی از اتهامات فساد مالی نتانیاهو ارتکاب این جرایم ممکن است مرتبط با تلاش اش برای خوشحال کردن «سارا» همسرش و نشان دادن عشق اش به وی از طریق ارائه هدایا، جواهرات و لباس‌های لاکچری و استفاده از اهرم‌های سیاسی برای تعمیق روابط اش بوده باشند.

منبع: فرارو

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها