کد خبر : 3207 / /
/

ویدئو جنجالی از مرحومه آزاده نامداری را می توانید در سایت خبر روز مشاهده فرمائید

آزاده نامداری (۹ آذر ۱۳۶۳ – ۷ فروردین ۱۴۰۰) مجری و تهیه‌کنندهٔ تلویزیون ایرانی بود. آزاده نامداری با اجرا در برنامه تازه‌ها در سیمای خانواده به شهرت رسید. آزاده نامداری کار خود را با همکاری با شبکه زاگرس (کرمانشاه) آغاز کرد و سپس با کمک اقبال واحدی به تهران آمد و در برنامه «خط مستقیم» شبکه تهران به تهیه کنندگی سعید غفاری و رضا داستانی به اجرا در تلویزیون ادامه داد. . آزاده نامداری در سال ۱۳۸۴ به عنوان مجری بخش تازه‌ها در برنامه سیمای خانواده شبکه یک شروع به فعالیت کردکه تا ۴ سال ادامه داشت که در بهمن ۱۳۸۸ به اجرای خود در تازه‌ها پایان داد. آزاده نامداری در ادامه مجری برنامه غیرمنتظره شد که روزهای شنبه تا چهارشنبه از شبکه دو سیما پخش می‌شد. 

خبر فوت آزاده نامداری در نوروز، سروصدای زیادی به‌پا کرد و محل اظهارنظر‌های متفاوت کاربران در شبکه‌های اجتماعی شد. عده‌ای سعی می‌کردند از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند، عده‌ای دیگر تلاش می‌کردند اذهان عمومی را از قضاوت‌های زودهنگام در امان نگه دارند و برخی هم اتفاق‌های ریزودرشت مختلف مثل سند همکاری ایران و چین را به این ماجرا ربط دادند.

همه‌چیز با یک عکس شروع شد

آزاده نامداری درگذشت 

آزاده نامداری

شاید سرآغاز حاشیه‌هایی که زندگی آزاده نامداری را به‌صورت جدی تحت‌تأثیر قرار داد، ازدواج کوتاه‌مدت او با فرزاد حسنی بود. اتفاقی که به حضور این ۲ مجری در قاب تلویزیون شکل‌وشمایل دیگری بخشید، از اجرا‌های دونفره روی آنتن گرفته تا شعر‌های عاشقانه‌ای که فرزاد حسنی برای او می‌خواند و به‌به و چه‌چه خیلی‌ها را به‌دنبال داشت. بااین‌حال، بعد از مدت کوتاهی انتشار عکس یک چشم کبودشده و متنی گلایه‌آمیز در صفحه اینستاگرام آزاده نامداری، از این می‌گفت که ورق زندگی مشترکشان حسابی برگشته است.

این اتفاق واکنش‌های زیادی در فضای‌مجازی به‌دنبال داشت. عده‌ای معتقد بودند اصلا چه معنی دارد آدم بیاید تا این حد حریم شخصی‌اش را جلو چشم همگان بگذارد و عده‌ای هم از در حمایت از نامداری وارد شدند و فرزاد حسنی را شماتت کردند. حالا با انتشار خبر فوت او خیلی‌ها همچنان منتظرند که از فرزاد حسنی هم واکنشی ببینند.

مراسم چهلم آزاده نامداری

آزاده نامداری

سرک ‌کشیدن در حریم شخصی دیگران، تا کی؟ چرا؟

این حاشیه‌ها داشت از یاد می‌رفت تا اینکه انتشار یک عکس دوباره از حریم خصوصی او، این‌مرتبه در آن‌ور آب‌ها و بدون پوشش سر، موجب جنجال‌های زیادی شد؛ اتفاقی که ناشی از سرک‌کشیدن در حریم شخصی دیگران بود. این آزاده بود که باید تاوان این اتفاق و همه‌گیرشدن آن را پس می‌داد. هجمه‌های زیادی علیه او شکل گرفت، شدیدتر و غلیظ‌تر از قبل. بسیاری از افرادی که او را با پوشش همیشگی‌اش می‌شناختند، علیه او موضع گرفتند که چرا اینجا چنین است و آنجا چنان. انتقاد‌ها به‌قدری زیاد شد که او برای خواباندن این غائله گفت این عکس متعلق به زمانی است که او در جمع محارمش حضور داشته است. صحبت‌هایی که البته تغییر چندانی در جو منفی ایجادشده حاصل نکرد.

خبر فوت او، در وضعیتی که قبلش ویدئویی از او منتشر شد که در کنار دخترش سال نو را به مردم تبریک می‌گفت و احوالی که او در زمان مرگ در آن به سر می‌برد، به‌سرعت ۲ فرضیه خودکشی و قتل را به میان آورد. فرضیه‌هایی که با یک توئیت عجیب‌وغریب که با لحنی کنایه‌آمیز، نامداری را خطاب قرار داده بود و ۲ ساعت پیش از انتشار خبر فوت او نوشته شده بود و همچنین مطرح‌شدن ماجرای افسردگی او، تقویت شد. با وجود این صحبت‌ها، قاضی محمد شهریاری، سرپرست دادسرای امور جنایی تهران، تأکید کرد که هیچ یافته‌ای مبنی بر خودکشی یا دگرکشی او وجود ندارد.

مهدی فروزش، مدیرکل پزشکی‌قانونی استان تهران، هم گفت براساس معاینه ظاهری و کالبدگشایی، هیچ‌گونه آثاری از بارداری یافت نشده است، نکته‌ای که بعد از مرگ او برخی از آن سخن گفتند. علاوه‌براین گفته‌ها، دایی آزاده هم از طریق اینستاگرام به این ماجرا وارد شد و گفت: «به‌صراحت اعلام می‌کنم که مرگ ناگهانی خواهرزاده عزیزم که شخصیتی پرتحرک و فعال و توانمند بود، به‌واسطه قتل و خودکشی نبوده است.» حالا نتیجه نهایی منوط شده است به اظهارنظر پزشکی‌قانونی. اما پیداشدن دفتر و دست‌نوشته‌ای از او که به‌ظاهر خطاب به دخترش، گندم، بوده و بوی خداحافظی می‌داده و طلب حلالیت، نکته‌ای است که همچنان فرضیه خودکشی او را تازه نگه داشته است.

چالش رسانه ای ویدئو آخرین حرف های آزاده نامداری 

در این روز‌ها درباره درگذشت آزاده نامداری تحلیل‌های بسیاری در رسانه‌ها منتشر شده است. بسیاری از روان‌شناسان و کارشناسان در این باره هشدار دادند که اگر مورد نامداری خودکشی هم باشد، باید رسانه‌ها به‌صورت مدیریت‌شده به آن بپردازند.

عباس مدحجی، روزنامه‌نگار خوزستانی، با این پیش‌فرض که تأیید شود نامداری خودکشی کرده است، نوشت: «نوع مرگش، اما حاوی پیام‌های بدتری است. برای تمام کسانی که برای خودکشی دودل هستند یا حتی به آن فکر کرده باشند، یک هل به‌سمت پایان است. شاید خیلی‌هایشان از خود بپرسند وقتی آزاده توانسته چرا ما نتوانیم؟ یا با خود بگویند او که رفت و راحت شد، اما وضع من که بدتر است و بهتر است دست بجنبانم! اصلا همین موارد اخلاقی از علل کمتر نشردادن اخبار خودکشی در علم ژورنالیسم است.»

سیدمهدی حسن‌زاده، روان‌پزشک و فلوشیپ پیشگیری از خودکشی نیز درباره نحوه انتشار اخبار خودکشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تأکید کرده است که «خودکشی پدیده‌ای مسری، واگیردار و تقلیدی است، بنابراین توصیه می‌شود از پروبال‌دادن و قهرمان‌سازی افرادی که خودکشی می‌کنند، پرهیز شود.»

درگذشت نامداری همچنین دوباره بحث حریم شخصی را هم به‌میان کشید. علی‌اکبر قاضی‌زاده (استاد و روزنامه‌نگار قدیمی) نوشت: «بررسی‌های من درباره رسانه‌های ترکیه نشان می‌دهد که ورود به حریم خصوصی افراد در این کشور یک عادت رسانه‌ای است و باید نگران بود که در ایران این موضوع عادی‌سازی نشود.»

در این میان سیدعلی میرفتاح (روزنامه‌نگار و طنزپرداز) نیز نوک پیکان انتقاد را به‌سمت سازمان صداوسیما گرفت.

آزاده فقط بدشانس‌تر از ما بود

آزاده نامداری در کنار همسر و دخترش گندم
آزاده نامداری

انتشار خبر فوت آزاده نامداری واکنش‌های زیاد هم‌صنفانش را در پی داشت. امیرمهدی ژوله، لیندا کیانی، شبنم مقدمی، احسان علیخانی، رشیدپور و چند تن دیگر، از جمله افرادی بودند که به‌نوعی به این ماجرا واکنش نشان داده بودند. واکنش‌هایی که به تسلیت‌گفتن محدود نشد و به همین مسائلی پرداخت که به‌عمد یا ندانسته دامن زندگی او را گرفته بود و آزاده مجبور بوده است با آن‌ها سر کند.

پیمان قاسم‌خانی در بخشی از متن اینستاگرامش نوشت: «آزاده یکی بود مثل خیلی از ما. با این تفاوت که پرده از راز‌ها و اشتباهات و تناقضی که در زندگی‌اش داشت برداشته شد و تاوان سنگینی هم برایش پرداخت. پرده‌ای که شاید اگر از روی زندگی و افکار خیلی از ما برداشته شود، تصویری صدبرابر گناهکارتر از آزاده از ما دیده شود. آزاده شاید فقط از ما بدشانس‌تر بود.»

نکته‌ای که برخی کاربران توئیتر هم به آن اشاره کرده بودند: «فقط خودمون و خدای خودمون می‌دونیم که چطور روزامون رو شب می‌کنیم و شبامون رو روز. آزاده هم مثل ما.» یا «اونی که چنین کاری رو با آزاده کرده، الان می‌تونه سرش رو راحت بذاره بخوابه؟» یا «تک‌تک ما‌هایی که اون عکس رو بازنشر کردیم هم مقصریم.»

سرنوشت مشابه برخی مجری‌های صداوسیما

احسان کرمی هم یکی‌دیگر از افرادی بود که از خانواده آزاده نوشت و همسرش و دخترش و اینکه: «تلویزیون ارزش این‌همه افسردگی رو نداشت.» در میان بسیاری از این واکنش‌ها، یک نقطه اشتراک هم بود، سرنوشت مشابه و متفاوت مجری‌هایی که برای صداوسیما فعالیت می‌کنند.

آزاده نامداری

شاهین صمدپور که خودش هم سابقه کار برای سازمان صداوسیما را دارد، شاید صریح‌تر از بقیه به این موضوع نگاه کرد: «خانم نامداری در دهه آخر زندگی‌ا‌ش تلخی‌های زیادی را تجربه کرد. قسمتی از این تلخی‌ها نتیجه سیستمی بود در صداوسیما که از آدم‌ها و مجری‌هایش می‌خواست آن‌چیزی که واقعا هستیم، نباشیم.» او همچنین از مجری‌های دیگر صداوسیما گفت و سرنوشتی که به آن دچار شدند و در رأس آن‌ها از حیاتی نام برد. همچنین از رعایت شرایطی که درنهایت وجهه متفاوتی از آن‌ها را به معرض نمایش می‌گذاشته و باعث تعجب مردم می‌شده و آن‌ها را متهم به دورویی می‌کرده است. صمدپور از این هم گفت که با همسر آزاده حرف زده است و در آینده‌ای نزدیک صحبت‌هایی را درباره او بیان خواهد کرد.

وقتی پدر آزاده نامداری از همه برای دخترش حلالیت خواست ژیلا صادقی گفت بعید می دانم او را حلال کنم.

پس از مراسم خاکسپاری آزاده نامداری پدرش گفت دختر مرا حلال کنید ، اما بعد از این صحبت ها، ژیلا صادقی مجری صداوسیما در پیج اینستاگرامش استوری منتشر شد و اینطور نوشت: راستش قول نمی دم به شرط اینکه ۵ سال زندگیم رو بهم برگردونید و شب های که در سکوت سپری شد …

اما این پست بعد از ساعاتی با یک استوری دیگر در صفحه اینستاگرام اصلاح و ویرایش شد و نوشت: بخواب آزاده جان ولی من هنوز بیدارم مثل همون شب ها که با من درددل می کردی بخواب من باز هستم از خدا خواستم روزهای سختی که بر من گذشت فراموش می شود مثل همیشه به تو حق خواهم داد و قطعاً پیگیریم و اجازه نمیدم زندگیمان ملقب به یک عده ای سودجو قرار بگیرد بخواب ولی من بیدارم.

این مجری درباره فوت آزاده نامداری گفت: اول از همه بگم که واقعا از نظر روحی حال خوبی ندارم و این چند روز از فوت آزاده جان بسیار ناراحت هستم در حدی که اشکم بند نمیاد و فقط میتونم ابراز پشیمانی کنم بابت اشتباهی که داشتم و دل آزاده نامداری رو شکستم …از خدا میخوام منو ببخشه.

ژیلا صادقی سال ها قبل در بخشی از یادداشت خود درباره دعوای زن و شوهری نامداری و فرزاد حسنی در سال ۹۴ نوشته بود: هرچند که پدیده افشای اطلاعات مربوط به اهالی رسانه و هنر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی، پدیده جدیدی نیست، اما به نظر می‌رسد که در روزهای اخیر، این موضوع ابعادی متفاوت یافته است. تاکنون در این مورد گفته یا وانمود می‌شد که این اطلاعات یا تصاویر عمدتا بدون رضایت صاحبان آنها و توسط عناصر بی‌اخلاق و بدخواه نشر می‌یابد در حالی که در این چند روز شاهد انتشار اطلاعات و تصاویری از زندگی برخی از اصحاب رسانه، توسط خود آنان بودیم که پدیده‌ای عجیب و بدیع می‌نماید!

آزاده نامداری

ژیلا صادقی چه مشکلی با ازاده نامداری داشت؟

گفتنی است که ژیلا صادقی مجری تلویزیون فروردین ۹۹ در برنامه دورهمی مهران مدیری، در قسمت هایی از صحبت هایش به ماجرای عکس های بی حجاب آزاده نامداری در سوییس کنایه زد و گفت مجریان یادی آمدند و رفتند و نموندن ، انهایی که مو افشون کردن و ….

برخلاف شایعات مطرح شده مبنی بر غیبت همسر آزاده نامداری در روز خاکسپاری، طبق تصاویر ثبت شده همسر ایشان در مراسم حضور داشتند.

رکنا به نقل از یک منبع آگاه و بلندپایه پلیس آگاهی نوشت: صبح دیروز شوهر آزاده نامداری به اداره ۱۰ ویژه قتل پلیس آگاهی احضار شد و تحت تحقیق قرار گرفت. ایشان درباره عدم حضور خود در لحظه مرگ آزاده نامداری اعلام کرد که پنجشنبه به واسطه بیماری مادربزرگش به چالوس رفته است، این در حالی بود که وقتی به آزاده نامداری پیشنهاد سفر به شمال را داده ایشان نپذیرفته‌اند.

این مقام پلیسی افزود: سجاد عبادی بیان داشت که تا روز جمعه تماس‌هایی با همسرش داشته است و هیچ مورد مشکوکی در رفتار و گفتار آزاده نامداری وجود نداشته تا اینکه از اواسط جمعه تماس‌های او و دخترشان بی پاسخ مانده است. این جواب ندادن به تماس‌ها پس از ساعت‌ها بی‌خبری از ایشان باعث نگرانی او شده است.

مقام بلندپایه پلیسی ادامه داد: همسر آزاده نامداری پس از نگرانی از حال و روز همسرش به مادرزن خود در تهران تماس گرفته و از او خواسته سری به خانه‌شان بزند و جویای حال او شود و مادرزنش با نگرانی به خانه دخترش رفته و متوجه مرگ او شده است.

این مقام قضایی افزود: سجاد عبادی عنوان داشته، نامداری به خاطر بیماری افسردگی شدید در مصرف دارو زیاده روی می‌کرده وگاهی ۴ یا ۵ قرص را همزمان مصرف می‌کرده است. از این رو اخباری از خودکشی آزاده نامداری یکی از فرضیه های به حساب می آید اما قطعی نیست چرا که احتمال دارد به خاطر زیاده روی در مصرف داروهای ضد افسردگی دچار مسمویت شده باشد. اما همین را هم باید منتظر بمانیم تا حدود ۶ روز دیگر پزشکی قانونی پس از آزمایشات سم‌شناسی مشخص کند.

این منبع آگاه گفت: پیدا شدن یادداشت در یکی از اتاق‌های خانه که در آن آزاده نامداری برای دخترش نوشته هایی داشته است دلایلی بر خودکشی ایشان حساب نمی‌آید و در صورتی که پزشکی قانونی علت را خودکشی بداند می‌توان این یادداشت را یکی از قرائن دانست. متن این نوشته مهم است چراکه تفاوت زیادی دارد شاید این نوشته ها دلنوشته‌ای برای دخترش باشد.

این مقام پلیسی درباره احضارات دایی روانپزشک آزاده نامداری که ایست قلبی را علت مرگ معرفی کرده است، گفت: هیچ کس جز پزشکی قانونی علت مرگ آزاده نامداری را مشخص نمی کند. تاکنون ایست قلبی جزو موارد تیم تحقیق نیست و باید منتظر اعلام پزشکی قانونی درباره مرگ آزاده نامداری باشیم.

ارسال نظر

خبرگزاری نظراتی را که حاوی توهین است منتشر نمی کند. لطفا از نوشتن نظرات خود به لاتین (فینگیلیش ) خودداری نمایید توصیه می شود به جای ارسال نظرات مشابه با نظرات منتشر شده، از مثبت و منفی استفاده کنید.