خبرآنلاین/ سعید جعفری در کلاب هاوس گفت: با توجه به اینکه، آقای ظریف و صالحی صاحب یک فرزندی به اسم برجام هستند. فکر می کنم تنها گزینه‌ای که آقای ظریف در انتخابات از آن حمایت کند، می‌تواند آقای صالحی باشد.

ظریف در انتخابات 1400 از چه کسی حمایت می کند؟
پایگاه خبری تحلیلی مثلث آنلاین:

دیاکو حسینی کارشناس مسائل بین الملل در کلاب هاوس انتخاباتی خبرگزاری خبرآنلاین با عنوان «نقش ظریف در انتخابات ۱۴۰۰»، گفت:آقای ظریف بارها در جلسات خصوصی از ضرورت اجماع در سیاست داخلی برای پیشبرد موفق سیاست خارجی سخن گفتند. 

وی گفت: در یک کشور عادی، هرگز سیاست خارجی اولویت انتخابات نیست مگر در شرایط جنگی. حضور آقای ظریف در انتخابات کمک می کرد که سیاست خارجی اولویت اول انتخابات باشد و این به ضرر سیاست خارجی است.

حسینی گفت: نیامدن آقای دکتر ظریف به این معنا نیست که ایشان نمی تواند در انتخابات تاثیر گذار باشد. آقای ظریف بسیار محبوب است و حمایتشان از هرکسی تاثیر می گذارد. از سمتی من فکر می کنم آقای ظریف تراز سیاست خارجی ما را تغییر دادند و تبدیل به یک استدلال قدرتمدند در سیاست خارجی تبدیل شدند.

این کارشناس بین الملل گفت:‌ بزرگترین کاری که آقای ظریف کرد این بود که یک تفسیر جدید از شعار نه شرقی نه غربی ارائه داد. در سال های قبلی در ایران دو جبهه یا شرق گرا یا غرب گرا داشتیم، اما آقای ظریف تفسیر تازه ای ارائه داد و آن این بود که ایران برای رابطه خوب با شرق باید رابطه بدون تنشی با غرب داشته باشد و برعکس.

وی گفت: لازم است که مفهوم نه شرقی و نه غربی را به این شکل پیش ببریم، برجام هدف اصلیش این بود که چنین فضایی به وجود بیاید. من فکر می کنم که الان هم با وجود مشکلات برجام آقای دکتر ظریف این فضا را جلو بردند.  الان این سوال مطرح است که می خواهیم به دوره ای برگردیم که چاره ای جز شرق گرایی و غرب گرایی وجود نداشت، یا تراز آقای ظریف را جلو ببرم. فکر می کنم که نامزدهای انتخاباتی چاره ای ندارند که به این سوال اصلی جواب بدهند.

حسینی گفت: حرف اصلی آقای دکتر ظریف در آن فایل صوتی این بود که میدان و دیپلماسی باید واحد باشد و گله ایشان این بود که یکی بر دیگری در جاهایی اولویت پیدا کرده است. من خودم شاهد این بودم که آقای ظریف با آقای سلیمانی یک رابطه عاطفی داشت.

وی گفت: یادآوری کنم که آقای ظریف دو نقش دارد، یک ایشان مسئول دستگاه دیپلماسی است و دوم ایشان مسئول اجرای سیاست خارجی است. شهادت می دهم که آقای ظریف هرگز به این دوگانه اعتقاد نداشت و تنها بحثشان وحدت بود. ما به هیچ عنوان نباید وارد این بحث‌هایی بشویم که آقای ظریف به آن اعتقاد ندارد.

ظریف در انتخابات ۱۴۰۰ از هیچ کسی حمایت نخواهد کرد

عبدالله گنجی، روزنامه نگار اصولگرا گفت: تصویر ارائه داده شده از دکتر زیباکلام، حقانیت مخالفان ایشان را نشان می‌دهد. آقای زیباکلام خیلی به منافع ملی و ایدولوژی در سیاست خارجی تاکید دارد. هیچ منافع ملی از قبل ثابت شده ای وجود ندارد و این را حاکمیت مستقر تایید می‌کند. من آقای ظریف را به خاطر اندیشه اصلاح طلب نمی‌دانم همانطور که آقای روحانی و مرحوم هاشمی را اصلاح طلب نمی‌بینم.

وی گفت: خود ظریف به من گفت در سیاست خارجه هرکه او را بخواهد کار می کند اما درباره انتخابات اینکاره نیست و حتی گفت ممکن است به یکی از اصولگرایان رای بدهد.  ما سه دسته اصلاح طلب داریم، یک دسته که جنبش اجتماعی هستند برحاکمیت هستند و داخلی‌های آن مشروطه‌خواه هستند، این ها یک مطالباتی دارند که به نظر من ظریف نمی توانست آن ها را اجرا کند، یک سری اصلاح طلب‌ها در حاکمیت هستند یک سری هم برای حاکمیت هستند.

گنجی گفت: آن دسته اول اصلاح طلب ها سه چیز از آقای ظریف می‌خواستند؛ یکی رابطه بدون قیدوشرط در آمریکا، یکی ورود مخالفان سیاسی نظام به قدرت و سوم تغییر ماهیت نظام از نظام دینی به سکولار است. آقای ظریف به این مطالبات نمی‌توانست پاسخگو بود. . 

این چهره رسانه ای گفت: من از آقای ظریف سوال کردم که مشکلمان با غرب سر هسته‌ای است یا ماهیت جمهوری اسلامی؟ آقای ظریف کاملا تایید کردند که مشکل ما با غرب سر ماهیت است.در خصوص دوگانه دیپلماسی و میدان، آقای ظریف در گلایه‌هایش هرچه کد می‌آورد برخلاف تیترهاست و گفت بدون شهید قاسم سلیمانی نمی‌توانست بسیاری از مسائل را حل کند. آقای ظریف معتقد بود که میدان کمک کرده است.  به نظر من آقای ظریف در این انتخابات از هیچ کسی حمایت نمی‌کند.

ظریف از لاریجانی و جهانگیری حمایت نمی کند، از صالحی شاید

در ادامه این نشست سعید جعفری، روزنامه نگار در کلاب هاوس خبرآنلاین گفت:‌فکر می کنم از موضوع ریاست جمهوری آقای ظریف عبور کردیم و تکلیف عدم شرکتشان مشخص است. اگر بخواهیم به جایگاه‌ آقای ظریف به عنوان کسی که می تواند با حمایت از یک گزینه خاص نقش داشته باشد نگاه کنیم، فکر نمی کنم این موضوع به راحتی انجام بشود.

وی گفت: اگر به گزینه‌ها یکی یکی نگاه کنیم، به ویژه درباره شخصیتی مثل آقای لاریجانی در یک فایل صوتی به این نگاه اشاره کردند. اختلاف نظر آقای ظریف و لاریجانی ریشه طولانی دارد، به همین دلیل به نظر می رسد شاهد این نخواهیم بود که آقای ظریف از آقای لاریجانی حمایت کنند.

جعفری گفت:‌درباره آقای جهانگیری هم با توجه شرایط و ماجرای دلار جهانگیری، فکر نمی‌کنم که آقای ظریف بخواهد سرمایه خودشان را خرج ایشان کنند. قرار نیست عمر سیاسی آقای ظریف اینجا تمام بشود و شاید کارت بازی خودشان را برای بعد نگه دارند.

وی گفت: با توجه به اینکه، آقای ظریف و صالحی صاحب یک فرزندی به اسم برجام هستند. فکر می کنم تنها گزینه‌ای که آقای ظریف در انتخابات از آن حمایت کند، می‌تواند آقای صالحی باشد.