کدخبر: 2527

طالبان/ حمله طالبان/طالبان در افغانستان

انبار شراب در خانه حاکمان افغان | طالبان افشاگری کردند

​صلاح‌الدین ربانی در واکنش به ویدئوی منتشر شده توسط طالبان منتسب به وی، گفت که طالبان جنگ تبلیغاتی را علیه مخالفان خود آغاز کرده است.

طالبان با انتشار ویدئویی از محوطه سفارت جمهوری چک در کابل و قفسه‌های شراب در آن، ادعا کرد اینجا خانه صلاح الدین ربانی رئیس جمعیت اسلامی افغانستان است.

صلاح‌الدین ربانی در واکنش به ویدئوی منتشر شده توسط طالبان منتسب به وی، گفت که طالبان جنگ تبلیغاتی را علیه مخالفان خود آغاز کرده است.

ربانی همچنین گفته بود که این انبار متعلق به خانه او نیست بلکه متعلق به سفارت چک است و متعلق به آن‌ها است.

وی اقدامات تهیه کنندگان ویدئو را خلاف قانون اساسی خواند و تبلیغات منفی علیه وی را تهمت، تهمت و تهمت خواند.

فرار خلبانان از دست طالبان 

شماری از خلبان های فراری افغانستان که به ازبکستان رفته بودند، این کشور را به مقصد امارات متحده عربی ترک کردند.

با وجود فشار و درخواست طالبان برای بازگشت خلبانان فراری افغانستان از ازبکستان، شماری از این خلبانان ازبکستان را به مقصد امارات متحده عربی ترک کردند.

که یک گروه از آنها بر اساس توافق مقام‌های آمریکایی، ازبکستان را ترک کرده‌ و به امارات متحده عربی رفته‌اند.

پیش از این،‌ روزنامه آمریکایی وال‌استریت ژورنال گزارش داده بود که این خلبانان قرار است ابتدا به دوحه، پایتخت قطر بروند و از آنجا در کشور سوم اسکان خواهند یافت.

 روز ۱۵ آگوست تنها چند ساعت پیش از ورود طالبان به کابل، حدود ۵۸۵ پرسنل نظامی افغانستان همراه با اعضای خانواده هایشان توسط ۲۲هواپیمای نظامی و ۲۴ هیلکوپتر از میدان هوایی کابل به ازبکستان رفتند.

روزنامه افغانستان تایمز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که نیروهای جبهه پنجشیر موفق به آزادسازی سه منطقه ولایت پنجشیر از سیطره گروه طالبان شده اند.

به گزارش روسیاالیوم، جبهه پنجشیر سه ولایت تحت سیطره نیروهای طالبان را باز پس گرفت.

طبق ادعای روزنامه افغانستان تایمز به نقل از منابع آگاه در جبهه پنجشیر، نیروهای تحت امر احمد مسعود موفق به باز پس گیری سه ولسوالی دره، آبشار و پریان در شمال و شمال شرقی ولایت پنجشیر شدند.

به گفته این منبع آگاه، گروه طالبان درپی درگیری در این سه منطقه شماری از نیروهای خود را از دست داده است.

گفتنی است که روز دوشنبه هفته گذشته، «ذبیح الله مجاهد» سخنگوی طالبان از سیطره کامل این گروه بر تمامی ولسوالی های ولایت پنجشیر خبر داده بود اما نیروهای جبهه پنجشیر این ادعا را فوراً رد کردند.

فرار افغان ها از دست طالبان

طالبان

منابع محلی در پایتخت افغانستان از شکسته شدن خط دفاعی ارتش افغانستان در غرب شهر کابل توسط طالبان خبر داده‌اند.تماس ها به سختی برقرار می شود و مغازه ها بسته شده است . مردم شهر کابل مضطرب هستند و تمامی مدارس تعطیل شده است.

هم اکنون بیست و نه استان از سی و چهار استان افغانستان به کنترل طالبان درآمده است.

به گفته شاهدان عینی، کاروان نیرو‌های امنیتی افغان به سوی غرب شهر کابل حرکت کردند تا در کمر بند‌های امنیتی غرب این شهر مستقر شوند.

برخی گزارش‌های تایید نشده از درگیری میان طالبان و نظامیان افغان در شهرستان «پغمان» در غرب استان کابل حکایت دارد.

اوضاع در شهر کابل ملتهب است و شهروندان پایتخت نگران وضعیت این شهر هستند. شهروندان کابل صبح امروز به بانک‌های این شهر هجوم آورده اند تا پول‌های خود را خارج کنند، شهروندان کابل در برابر هر بانک صف بسته اند.

فروشگاه‌های بزرگ شهر کابل نیز صبح امروز بسته شد. برخی شاهدان عینی از شنیدن تیراندازی‌ها در غرب شهر کابل می‌گویند.

همچنین منابع خبری ساعتی قبل اعلام کردند؛ استان وردک در همسایگی شهر کابل امروز( یکشنبه )  به دست طالبان افتاد و افراد این گروه ساختمان استانداری، فرماندهی پلیس و سایر مراکز دولتی را به کنترل خود درآوردند.

فخرالدین قاری‌زاده از افراد نزدیک به صلاح الدین ربانی وزیر خارجه سابق افغانستان و مشاور سابق وزارت خارجه در مطلبی نوشت : کاخ ریاست جمهوری افغانستان امروز( یکشنبه ) سه فروند بالگرد ارتش را از فرودگاه نظامی کابل به داخل کاخ ریاست جمهوری انتقال داده است.

براساس این گزارش ،احتمال دارد این بالگردها برای انتقال اشرف غنی در نظر گرفته شده باشد.

فیلم جولان طالبان در افغانستان

براساس گزارش دیگری که منتشر شده "حامد کرزای در سفری به قندهار با "ملاهیبت الله" رهبر گروه طالبان در باره چگونگی دولت انتقالی و ورود طالبان به کابل گفتگو کرده است.

بحث بر سر دولت انتقالی و ورود طالبان به کابل در حالی مطرح می شود که هم اکنون حدود ۲۰ استان افغانستان در کنترل طالبان قرار دارد و پیشروی برای تصرف شهرها و استانهای باقی مانده به سرعت ادامه دارد.

 گفتنی است ، روث بولارد، خبرنگار استرالیایی در گزارشی که در خبرگزاری بلومبرگ منتشر شد، نوشت: مسلما اتفاقاتی بدی در جریان است، اما سناریوی بدتر این است که درگیری‌ها به فرای مرز‌های افغانستان و به کشور‌های هم‌جوار برسد که عملا نشانه‌های آن در حال ظاهر شدن هستند.

گروه‌های جهادی موجود در این کشور‌ها برخی نظیر القاعده طرح‌های زودگذر برای کشور‌ها دارند زیراکه در حال حاضر الگوی نحوه شکست دادن دولت‌هایی که از سوی کشور‌های بزرگ حمایت می‌شوند، موجود است و بعد از ملاحظه پیشرفت گذرا و سریع طالبان در افعانستان اکنون احساس جرات می‌کنند.

بولارد می‌گوید، این در حالی روی می‌دهد که گروه‌های جهادی در طول دو دهه گذشته با کمترین فشار در زمینه مبارزه با تروریسم روبه‌رو بوده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد با آزادی بیشتر فعالیت کنند.

اسفندیار میر تحلیل‌گر امنیتی در جنوب آسیا در مرکز صلح آمریکایی معتقد است، در حالی که تهدیدات رو به افزایش است کاهش تلاش‌ها برای مقابله با تهدیدات امری خطرناک است.

شروع طالبان در افغانستان

ارسال نظر: