حقوق بازنشستگان | حقوق بازنشستگان 1401

واریز ۱۳ میلیون تومانی حقوق بازنشستگان؛ امشب؟ | احکام جدید حقوق بازنشستگان صادر شد

علی اکبر عیوضی گفت: مقرر شده افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند.

واریز ۱۳ میلیون تومانی حقوق بازنشستگان؛ امشب؟ | احکام جدید حقوق بازنشستگان صادر شد
کدخبر : 9566
پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه :

 ​​حقوق بازنشستگان همواره از تبصره‌های پرچالش در جریان بررسی لوایح بودجه بوده است.حقوق بازنشستگان برای سال 1401 ، با افزایش 10 درصدی 5 میلیون تومان تعیین شده است. بازنشستگان جدیدا خواستار رسیدگی بشتر به مسئله افزایش حقوق در لایحه بودجه هستند و برای همسان سازی حقوق بازنشستگان در چند ماه اخیر دست به اعتراض های متعددی زده اند.حال با افزایش حقوق بحث دریافت مالیات از حقوق بازنشستگان بر سر زبان ها افتاده است.در ادامه آخرین خبر از حقوق بازنشستگان را میخوانید.

حقوق بازنشستگان

علی اکبر عیوضی (عضو هیئت مدیره کانون بازنشستگان تامین اجتماعی تهران) با اعلام این مطلب که روز چهارشنبه و پنج شنبه همراه با اعضای هیئت مدیره کانون عالی بازنشستگان تامین اجتماعی با مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی و سرپرست وزارت کار به همراه معاونان وزارتخانه و سازمان دیداری داشتیم، اظهار کرد: در جلسه قرار شد افزایش حقوق بازنشستگان و بحث چالشی اخیر مستمری بگیران سایر سطوح، عین قانون انجام شود و همه در برابر قانون باید تابع باشند. 

وی در پاسخ به این سوال که «منظور از عین قانون در جلسات مطرح شده چه بوده است؟» جواب داد: منظور از قانون در زمینه افزایش حقوق بازنشستگان آن چیزی است که مجلس تایید کرده و از طریق رئیس مجلس به دولت ابلاغ شده است. آنچه مجلس تایید کرده است، مصوبه هیئت امنای تامین اجتماعی به تبعیت از مصوبه شورای عالی کار است که ضامن افزایش ۳۸درصدی به علاوه ۵۱۵ هزارتومان حقوق مستمری بازنشستگان سایر سطوح یا همان متوسط بگیران است. 

عیوضی در پایان با بیان اینکه «قرار بوده است امروز زاهدی وفا، سرپرست وزارت کار، به طور رسمی‌تر از طریق رسانه‌ها این خبر را اعلام کند.» افزود: ما نیز امیدوار هستیم که ایشان در اسرع وقت امروز خبر رسمی این لازم‌الاجرا بودن مصوبه مجلس و اجرای آن توسط دولت را اعلام کند. به ویژه اینکه در جلسه به ما قول داده شده در همین مرداد ماه احکام حقوقی جدید بازنشستگان در پروفایل‌های آنها قرار داده شود.

حقوق بازنشستگان

اجرای ماده ۸۵، افزایش حقوق متناسب با تورم و تثبیت همسان‌سازی به عنوان مهم‌ترین مطالبات بازنشستگان کشوری است که توسط نمایندگان کانون های بازنشستگی در جریان برگزاری آیین بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان مطرح شد.

حسین قریشی، به عنوان نخستین نماینده بازنشستگان حاضر در این همایش و عضو کانون بازنشستگان سازمان مدیریت، در حضور سرپرست وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی، با اشاره به مشکلات بازنشستگان گفت: رفع تبعیض بین یک بازنشسته با بازنشسته دیگر در شرایط مساوی و رفع تبعیض یک بازنشسته با یک شاغل همطراز یکی از مهم ترین دغدغه های بازنشستگان کشوری است.

وی با بیان اینکه طبق قانون دستگاه ها مکلف اند کمک های نقدی و غیرنقدی را همانند شاغلان به بازنشستگان هم بدهند، اظهار داشت: متاسفانه هنوز برخی دستگاه ها به این قانون عمل نمی کنند.

او گفت: اولین درخواست ما رفع تبعیض بین بازنشستگان دستگاه های اجرایی است.

وی دومین خواسته بازنشستگان را عمل به قوانین خواند و گفت: متاسفانه از سال ۸۶ تاکنون هنوز آیین نامه ماده ۸۵ ق م خ ک توسط دولت باید تدوین شود، نوشته نشده است. این قانون تاثیر بسزایی در معیشت بازنشستگان دارد. خانواده هایی را می شناسیم که بیش از ۵۰درصد درآمدشان صرف هزینه های درمانشان می شود.

قریشی به وضع روحی و روانی بازنشستگان نیز اشاره کرد و گفت: مشکلات مالی بر سلامت روان بازنشستگان نیز تاثیرگذار است. با دست خالی هم می توان به بهبود روحیه بازنشستگان کمک کرد؛ آنچه مهم است باید به بازنشستگان احترام گذاشت.

او با تاکید بر اینکه نظارت بیشتری باید روی صندوق بازنشستگی و شرکت های آن صورت گیرد، گفت: باید در این زمینه به بازنشستگان اختیاراتی داده شود و در فرآیندهای نظارتی از توان و کمک بازنشستگان استفاده شود.

نماینده بازنشستگان حاضر در همایش بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان، مساله مهم دیگر را اجرای درست و تثبیت همسان سازی عنوان کرد و گفت: هنوز به ۹۰درصد پوششی که مقرر شده بود نرسیده ایم و همینجا از مدیرعامل صندوق بازنشستگی درخواست داریم ترتیبی دهند، تا لایحه دائمی شدن همسان سازی به مجلس برگردد و این لایحه همسان سازی دائمی شود.

به گفته قریشی، میانگین حقوق بازنشستگان کشوری در حال حاضر حدود ۷میلیون و ۹۰۰هزار تومان است و با توجه به شرایط اقتصادی کشوری، یک میلیون تومان هم برای بازنشستگان بی تاثیر نیست. 

وی تصریح کرد: احکام ۱۵ درصد افزایش های علوم‌پزشکی صادر شده ولی هیچ پرداختی انجام نگرفته است و این شرایط مناسبی برای بازنشستگان نیست که باید اصلاح شود و منابع لازم برای پرداخت این افزایش ها و معوقات باید پرداخت شود.

بازنشسته عضو کانون بازنشستگان سازمان مدیریت با ارائه دو پیشنهاد گفت: اولا جایگاه صندوق بازنشستگی کشوری باید به سازمان بازنشستگی ارتقا پیدا کند؛ چراکه مشکلات بارنشستگان فقط اقتصادی نیست، مسائل و نیازهای اجتماعی و فرهنی هم هست. به طور قطع اگر صندوق به سازمان ارتقا یابد، بعد از برنامه هفتم به جایی می رسیم که سازمان بازنشستگی خودکفا خواهد شد.

وی پیشنهاد دوم خود را ااینگونه مطرح کرد: کانون ها در کشور بسیار زیاد هستند. بنابراین تشکیل شورای عالی کانون های بازنشستگی را پیشنهاد می کنیم. به این ترتیب هم مجلس و هم دولت و هم سایر ارگان ها می دانند که با چه کسانی طرف هستند. این چنین هم مسایل بازنشستگان را احصا می کند و پیشنهاد مشخص و شسته و رفته ای به مسئولان ارائه می دهد.

فرزاد اشرف، نماینده دیگر بارنشستگان و عضو کانون بازنشستگان سازمان برنامه و بودجه نیز در سخنانی با بیان اینکه «شمارش تنگناهای زندگی بازنشستگان و ترمیم معیشتشان را نمی توان شرح داد» گفت: وقتی می توان تکریم بازنشستگان را بیان کرد که به درددل بازنشستگان گوش داده شود. فقط تعیین یک روز در تقویم به نام بازنشستگان و سالمندان کافی نیست.  

وی تصریح کرد: تورم سال گذشته ۴۰ تا ۵۰درصد بوده ولی افزایش حقوق ۱۰درصد است. سوال اساسی این است که آیا مسئولان می توانند با حقوق های فعلی بازنشستگان یعنی میانگین حدود ۸میلیون تومان، برنامه ای برای مدیریت زندگی بازنشستگان ارائه بدهند؟

او ادامه داد: خواسته ما افزایش حقوق مطابق با تورم، دائمی شدن همسان سازی، بیمه درمان بازنشستگان، ماده ۸۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، کمک به ایجاد تشکل های فراگیر بازنشستگی، افزایش طرح های خدمات محور، ابلاغ ۹هزار میلیارد تومان مربوط به همسان سازی، تعیین تکلیف چرایی حذف یارانه برخی بازنشستگان، تشکیل فراکسیون بازنشستگان در مجلس و همگانی شدن کد رهگیری بیمه سلامت از جمله مهم ترین نیازها و مطالبات بازنشستگان از مسئولان است.

آیا این خبر مفید بود؟
ارسال نظر:

  • نادر
    0

    فقط مصوبه شورای عالی کار را اجرا کنید وسلام راه دیگری نیست

  • مستمری بگیرکشوری
    0

    پس کشوری چی؟ ده درصدلطفااینم لغوکنید همه یک جورویکسان باش

  • پربازدید
  • پربحث ها
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
  • ۲۴ ساعت
  • هفته
  • ماه
روی خط رسانه