کد خبر: 617283
تاریخ انتشار :

جاماندگان یارانه معیشتی چه کنند؟+جزئیات بیشتر

مدیرکل دفتر یارانه‌های نقدی و غیرنقدی سازمان هدفمندی‌سازی یارانه‌ها از پیگری ثبت نام عمومی از متقاضیان یارانه نقدی و معیشتی از دستگاه‌های اجرایی خبر داد.

جاماندگان یارانه معیشتی چه کنند؟+جزئیات بیشتر
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

زمان واریز  یارانه معیشتی خرداد مشخص شد. یارانه معیشتی در زمان اعلام شده به حساب مردم واریز می‌شود. یارانه معیشتی کمک مالی است که به مردم کم درآمد داده می‌شود.زمان واریز یارانه معیشتی اردیبهشت 1400 اعلام شد.خبرهای مرتبط با یارانه معیشتی را با ما بخوانید.

 

وی با تاکید بر وظایف قانونی این دفتر و در راستای اجرای بند (الف) ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها در موضوع پرداخت نقدی و غیرنقدی گفت: یکی از اهداف و برنامه‌های مهم این دفتر در سال ۱۴۰۰، پیگیری ثبت نام عمومی از متقاضیان یارانه نقدی و یارانه حمایت معیشتیِ خانوار از دستگاه اجرایی مربوطه است.

 

امینی مطالعه و برنامه‌ریزی توانمندسازی اقتصادی خانوار و برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در حمایت از زنان سرپرست خانوار را از اولویت اقدامات و برنامه‌های این دفتر در سال ۱۴۰۰ بیان کرد و افزود؛ بر اساس بند (ب) ماده (۷) قانون هدفمند کردن یارانه ها، مطالعات در حوزه‌های مختلف از جمله، شناسایی ساکنان مناطق محروم کشور و حاشیه کلانشهرها به منظور تعیین میزان پرداخت یارانه نقدی آنان، کمک به گسترش پوشش بیمه اجتماعی گروههای فاقد بیمه از طریق تعیین میزان پرداخت بخشی از حق بیمه آنان، پیشنهاد افزایش بسته خدمتی در خصوص پوشش دارویی بیماری‌های صعب العلاج، ارائه ابزار حمایتی مبارزه با عدم تعادل اقتصادی خانوار، پیشنهاد تخصیص بسته حمایت از خانوارهای کم درآمد بر حسب توزیع یارانه‌های غیر نقدی و همچنین سنجش اثرات هدفمند کردن یارانه‌ها بر رفاه اقتصادی و اجتماعی مردم در برنامه‌های پژوهشی سال ۱۴۰۰ این دفتر قرار دارد.

خبر خوب برای جاماندگان یارانه معیشتی 

مدیرکل یارانه‌های نقدی و غیر نقدی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این دفتر گفت: از جمله اقداماتی که در ابتدای سال ۱۴۰۰ انجام گرفته، می‌توان به ارائه دستورالعمل پیشنهادی مربوط به جزء اول ردیف (۱۱) از جدول مصارف هدفمندی برای پرداخت مستمری و افزایش مستمری مددجویان مستمری بگیر و پشت نوبتی کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور، همکاری در اجرایی شدن جزء (ب) بند (۲) تصویب نامه هیأت وزیران در خصوص طرح فروش سوخت به مرزنشینان ساکن روستاهای تا شعاع ۲۰ کیلومتری مرز در ماههای پایانی سال ۱۳۹۹ و همچنین انجام صحت سنجی اطلاعات در خصوص مبالغ و افزایش مستمری فروردین و اردیبهشت ماه امسال برای حدود ۳.۲ میلیون خانوار(قریب به ۶ میلیون نفر با افراد تحت پوشش هر مددجو) به مددجویان واجد شرایط تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی کشور و نیز تعیین تکلیف و اولویت بندی موارد مستمری حمایتی و بیمه‌ای پس از پرداخت یارانه نقدی و یارانه حمایت معیشتی با تخصیص ردیف‌های مربوطه، متناسب با تحقق درآمد حاصل از اجرای قانون بر اساس جدول مصارف هدفمندی تبصرۀ (۱۴) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و بند (ج) آن اشاره نمود.

امینی به سایر آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های ارجاعی به این دفتر در امسال اشاره کرد و گفت: پیشنهاد اصلاح و تجدید نظر در آیین نامه اجراییِ پیشنهادی نحوه تعیین و شناسایی خانوارهای ایرانی و اتباعِ خارجی موضوع جزء (۲) تبصرۀ ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم با اصلاحات ۱۳۹۹ و همچنین اصلاح و تجدید نظر در آیین نامه اجرایی پیشنهادی سامانه ملی املاک و اسکان کشور از جمله آیین نامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی دیگری است که جهت اظهار نظر کارشناسی به این دفتر ارجاع و بررسی شده است.

 

یارانه معیشتی/حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی

وی که سابقه کاندیداتوری و شکست در انتخابات ریاست جمهوری را در کارنامه دارد، هم اکنون در مصدر ریاست قوه قضائیه حضور دارد و احتمالا به عنوان کاندیدای اصلی جریان اصولگرا در انتخابات حضور داشته باشد. هرچند تاکنون از ایده انتخاباتی خود برای یارانه‌ها پرده‌برداری نکرده است اما در دوره گذشته، وعده ده برابر کردن یارانه نقدی و رساندن آن به ۴۵۰ هزار تومان را داد و همچنین از یک بیمه بیکاری مشابه به یارانه تحت عنوان‌کارانه (مشابه ایده محمدباقر قالیباف) پرده برداشت که برای هر فرد بیکار، علاوه بر افزایش ۱۰۰۰ درصدی یارانه نقدی، بیمه بیکاری به ارزش ماهانه ۲۰۰ هزار تومان بدهد. بدیهی بود که توزیع این مبلغ در میان جمعیت ۶ میلیون نیروی بیکار وقت، ۳۹۰۰ میلیارد تومان در هر ماه و ۴۷ هزار ۸۰۰ میلیارد تومان در هر سال به فرض ثابت ماندن تا پایان چهار سال (در صورت پیروزی در انتخابات) باری معادل ۱۹۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پایه پولی کشور تحمیل می‌کرد که در صورت‌عدم تزریق نقدینگی در حالات دیگر (فرض غیرممکن)، تورم در کشور از مرز ۷۸ درصد عبور می‌کرد. 

یارانه معیشتی/سردار رستم قاسمی

وزیر نفت پیشین در دولت احمدی‌نژاد که سابقه فرماندهی قرارگاه خاتم و مشاور فرماندهی کل سپاه قدس را در کارنامه دارد، از طرح یارانه‌ای خود در حوزه سوخت رونمایی کرد و با انتقاد از یارانه حامل‌های انرژی و به طور مشخص بنزین، مدعی شد که یارانه سوخت به شکل عادلانه توزیع نمی‌شود. مجری طرح ضربتی خودکفایی بنزین، وعده داد که در دولت احتمالی او، یارانه انرژی از طریق کد ملی به افراد تعلق بگیرد تا هرکس به اندازه نیازش از این یارانه استفاده کند. هرچند که وی بیش از یک توئیت، جزئیات بیشتری از ایده خود منتشر نکرده است و حتی در مصاحبه با یک خبرگزاری داخلی از جزئیات ایده خود درباره یارانه‌ها طفره رفته است. با این حال گفته که برنامه ویژهای برای این قضیه دارد که اجرای آن به شکل فوریتی میسر نیست و نیاز به زمان دارد. 

یارانه معیشتی/سردار سعید محمد 

این کاندیدای دیگر اصولگرا، که همچون دو کانیدای دیگر سابقه نظامی دارد، پس از بروز جنجال‌هایی از فرماندهی قرارگاه خاتم کنار رفت. مجری پروژه‌های حاشیه همچون اطلس مال و سد گتوند، معتقد است که برای یارانه‌ها باید بیگ دیتا ایجاد شود و افراد پردرآمد از دریافت یارانه منع شوند. او همچنین وعده داد که به جز بنزین، که حداکثر تا سطح ۵ هزار تومان افزایش قیمت خواهد داشت، سایر حامل‌های انرژی با افزایش قیمت چندانی مواجه نخواهند شد و او قرار است که از محل افزایش مالیات اقشار ثروتمند، یارانه بیشتری به فقرا بپردازد که هنوز مبلغ مورد نظر خود را نیز اعلام نکرده است. 

میزان یارانه معیشتی پنهان چقدر است؟

به‌طور کل می‌توان یارانه های اعطایی به مردم را در ۲ دسته پنهان و آشکار تقسیم بندی کرد. یارانه پنهان آن دست از یارانه‌ها را شامل می‌شود که به کالاهایی مانند آب، برق، بنزین، کالاهای اساسی و غیره تعلق می‌گیرد.

در نحوه محاسبه یارانه پنهان اختلاف وجود دارد. به همین خاطر اعداد و ارقام متفاوتی از سوی مراجع مربوطه عنوان می‌شود. در آخرین گزارش سازمان برنامه و بودجه در لایحه بودجه ۱۳۹۸ میزان یارانه پنهان ۶۴۹ هزار میلیارد تومان بوده است. البته بر مبنای نرخ دلار ۸ هزار تومانی. اکنون که نرخ دلار بیش از ۲۰ هزار تومان است مقدار یارانه پنهان نیز بسیار بیشتر از این مقدار است.

یارانه معیشتی در این مورد معاون اول رییس جمهوری هفته گذشته پیش اعلام کرد: دولت ایران یارانه‌های پیدا و پنهان زیادی دارد. بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان و بیش از ۳۰۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار پرداخت می‌کنیم.

 همه مردم به شکل یکسان از آن بهره‌مند نمی‌شوند. برای مثال کسی که یک خانه بزرگ دارد و برق و آب بیشتری مصرف می کند بهره بیشتری از یارانه های آن نیز خواهد داشت. یا افرادی که فاقد خودرو هستند از یارانه بنزین بهره ای نمی‌برند. این مساله به نوعی بیانگر توزیع ناعادلانه ثروت ملی در جامعه است.

طبق دیدگاه کارشناسان، میزان یارانه پرداختی به صورت پنهان بسیار بیشتر از یارانه نقدی و آشکار است. پس در مجموع افراد ثروتمند یا سه دهک بالای جامعه به مراتب یارانه‌ای بیشتر از افراد ضعیف و دهک‌های پایین دریافت می‌کنند. در جدول زیر میزان بهره‌مندی دهک‌های هزینه‌ای از یارانه پنهان بخش انرژی آمده است. دهک اول که پایین‌ترین هزینه را دارد از ۵.۰۶ درصد و دهک دهم از ۱۴.۸۲ درصد یارانه انرژی بهره مند هستند.

به همین خاطر، در بحث یارانه ها کمک به توزیع عادلانه درآمد و افزایش رفاه اقشار کم درآمد، از مهمترین چالش‌های آن به حساب می آید.یارانه معیشتی

ضرورت حذف یارانه معیشتی ثروتمندان

یارانه‌های پنهان در سایه مشکلات بودجه ای، بودجه عمرانی و زیربنایی جایگاه مهمی در ساختار بودجه‌های سالیانه و همچنین در پیشبرد برنامه‌های توسعه دارد. واقعیت این است که یارانه‌های پنهان سهم این بخش از بودجه را تقلیل می دهد.  به‌علاوه، برای بخش تولید نیز آسیب زا است. رقم هنگفتی که از خلال مصرف انرژی و غیره به عنوان یارانه پرداخت می شود باید به تولید اختصاص یابد. اما پدیده یارانه‌های پنهان تولید را به نفع مصرف تضعیف می‌کند.  

برای مثال، هر ساله بخش قابل توجهی از بودجه کشور به پرداخت یارانه انرژی و کالاها و خدمات اساسی اختصاص می یابد که بیشتر بیانگر مصرف است تا تولید.

کارشناسان اقتصادی معتقدند که این امر یکی از بزرگترین موانع افزایش وزنه بخش عمرانی بودجه و استفاده از درآمدهای کشور برای افزایش رشد و توسعه اقتصادی است.

این در حالی است که بودجه عمرانی می تواند صرف اجرای طرح های عمرانی و زیربنایی شده و آثار ماندگاری در اقتصاد کشور داشته باشد.

مجموعه عوامل یاد شده، به‌علاوه برخی مسائل و مشکلات دیگر دولت را بر آن داشته که برای حذف یارانه دهک‌های بالا، حذف یارانه های پنهان، رساندن یارانه به دست نیازمندان واقعی مصمم باشد.

البته این کار نیازمند فراهم بودن شرایط لازم به‌ویژه زیرساخت‌های فنی و قانونی است. به‌علاوه، شیوه کار نیز بسیار مهم است. برای مثال حتی اگر دولت از طریق پرداخت یارانه‌های پنهان بتواند قیمت کالاهای اساسی را کنترل کند، پایین نگه داشتن این قیمت ها از یک سو، می‌تواند مصرف کالاها را افزایش داده و بدین ترتیب میزان یارانه پرداختی نیز افزایش پیدا کند و از سوی دیگر همان تفاوت های بین دهک های درآمدی نیز تکرار خواهد شد.

این موضوع هم به معنای وارد آمدن فشاری دائمی و فزآینده بر بودجه دولت است، که در نهایت دولت را از نظر مالی با عدم توان پرداخت مواجه می‌کند و هم توزیع ناعادلانه یارانه‌ها را در پی خواهد داشت.

باور کارشناسان این است که حذف یارانه‌های پنهان و آشکار کردن آنها و  پرداخت نقدی از یک طرف و آزادسازی قیمت‌ها از سوی دیگر می‌تواند با فرض ثبات سایر شرایط، آثار مثبت رفاهی بیشتری نسبت به پرداخت همان میزان یارانه از طریق کنترل قیمت داشته باشد.

بنابر این، می‌توان در حالت ایده آل، انتظار ۲ پیامد را داشت: هم تولیدکنندگان در فضای رقابتی‌تری فعالیت کنند و هم مصرف کننده‌های نیازمند یارانه نیز در چگونگی مصرف یارانه خود اختیار بیشتری خواهند داشت.

در این حالت می‌توان انتظار رونق تولید را داشت. اما واقعیت این است که چنین پیامد مثبتی فقط در صورتی که سایر شرایط اقتصادی فراهم باشد رخ خواهد داد و اگر شرایط اقتصادی مناسب نباشد (مثل زمان رکود اقتصادی) تورم شدید می تواند به سرعت نقش یارانه های نقدی در افزایش قدرت خرید یارانه‌بگیران را از بین ببرد.  

به همین خاطر کارشناسان معتقدند که موضوع یارانه‌ها از حساسیت زیادی برخوردار بوده و به شرایطی مانند وضعیت تولید، اشتغال و بیکاری، نرخ رشد اقتصادی شفافیت مالی طبقات و دهک های درآمدی، نظام مالیاتی کارآمد و غیره وابسته است.

منبع: سازمان هدفمند‌سازی یارانه ها

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها