کد خبر: 619044
تاریخ انتشار :

محمدعلی ابطحی:

سونانی ثبت‌نام معادلات را بهم ریخته است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: سونامی ثبت‌نام در انتخابات ریاست جمهوری خردادماه معادلات را بهم ریخته است.

سونانی ثبت‌نام معادلات را بهم ریخته است
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره ثبت‌نام برخی از چهره‌ی‌های سیاسی در آخرین روز از ثبت‌نام انتخابات ریاست جمهوری، گفت: معتقدم روز آخر معادلاتی که برای این دوره از  انتخابات مطرح می‌شد را بهم ریخت، این‌که اتفاقات سیاسی‌اش چه بود شاید بتوان حدس‌هایی زد اما نکته مشخص این است که تا قبل از روز آخر،  اجماع جناح اصولگرا بر روی آقای رئیسی بود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر نشان کرد:  می‌توان گفت شاید به خاطر همین اجماع بود که  آقای رئیسی که رئیس قوه قضائیه است، مجاب می شود تا به صحنه انتخابات ورود کند و خودش را در معرض رأی مردم قرار دهد، در حالی که خود رئیس یکی از قوای سه گانه کشور است. 

وی ادامه داد: اعتقادم بر این است که سونامی ثبت‌نام‌هایی که در ستاد انتخابات رخ داد معادلات، بخصوص در جبهه اصولگرایان را بهم ریخت و تصمیمات را تحت تاثیر قرار داد که به تصور من با این روند مقداری کار  برای آقای رئیسی مشکل می‌شود.

ابطحی اظهار داشت: دو حالت در جریان اصولگرا و حامی آقای رئیسی وجود دارد، نخست این‌که شاید ایشان از صحنه آرایی جریان حامی‌اش یعنی آمدن نامزدهایی از احزاب جریان اصولگرایی مطلع بوده است که گفت «من مستقل آمده‌ام»؛ مورد بعدی نیز این است که می‌توان برای به کار بردن جمله «من مستقل آمده‌ام» در نظر گرفت این‌ است که شاید ایشان از صحنه‌آرایی به وجود آمده اطلاع نداشته که چنین چیزی را بیان کرده است و همین امر نشان می‌دهد که یک نوع عدم پیمان در جبهه اصولگرایی که مجموعاً روی ایشان اجماع کرده بودند دیده می‌شود، مگر این که دلایل خاص خودشان را داشته باشند، مانند این‌که  در مناظرات به کمک آقای رئیسی بیایند و نهایت در پایان به یک ائتلافی برسند.

ابطحی یاد آور شد: آقای جلیلی اگر از شورای نگهبان تأیید بگیرد و تا آخر بماند بخش زیادی از آرای رئیسی را مال خود خواهد کرد که این امر هم می‌تواند کار آقای رئیسی را مشکل کرده و حتی می‌تواند باعث شود انتخابات به دور دوم کشیده شود.

وی تاکید کرد: امیدوارم شورای نگهبان برای این دوره که مشارکت در خطر است و در حقیقت عدم مشارکت رقیب اصلی کاندیداهای اصلاح طلب و اصولگرا است یک فضایی را باز کند تا بتوانند امیدی برای بخش‌های خاکستری که تصمیم برای رأی ندادن دارند به وجود بیاورد تا آن‌ها هم به پای صندوق‌ها بیایند.

این فعال سیاسی اصلاح طلب خاطر کرد: اگر شورای نگهبان سیاستش را تغییر دهد  و عملاً بتواند چنین فضای را درست کند مشارکت بیشتر صورت خواهد گرفت، اما پیش بینی من این است که چنین نخواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    دیگر رسانه ها