قیمت تخم مرغ| افزایش قیمت تخم مرغ| تخم مرغ| قیمت مرغ

قیمت تخم مرغ امروز 25 مهر | قیمت تخم مرغ سربه فلک کشید

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران گفت: قیمت تخم‌مرغ هنوز در مرغداری‌ها افزایش نیافته و بنابراین فروش تخم‌مرغ با قیمت‌های بالای ۹۰ هزار تومان در حال حاضر تخلف است.

قیمت تخم مرغ امروز  25 مهر | قیمت تخم مرغ سربه فلک کشید
پایگاه خبری تحلیلی بازار بورس:

قیمت تخم مرغ پس از گرانی مرغ رو به افزایش رفت. قیمت تخم مرغ با نوسان همراه است. قیمت تخم مرغ پس از واردات کاهشی خواهد شد. قیمت تخم مرغ با نظارت و حمایت مسوولان رو به کاهش می رود. قیمت تخم مرغ امروز را می خوانیم.

قیمت تخم مرغ

قیمت تخم مرغ امروز 25 مهر

حمید کاشانی با بیان اینکه هنوز قیمت تخم مرغ تغییری نکرده است، گفت: دولت در اردیبهشت ماه قیمت هرکیلو تخم‌مرغ در مرغداری را ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و طی جلساتی که با مسئولان کشور داشتیم این وعده داده شد که اول شهریورماه قیمت‌ها اصلاح شود و قیمت واقعی را اعلام کنند.

وی ادامه داد: متاسفانه دولت هنوز به وعده‌ خود عمل نکرده که البته پیگیر این موضوع هستیم. همچنین نهاده‌هایی که مرغداران طلب داشتند تحویل نشده و مشوق‌های صادراتی نیز هنوز داده نشده‌ است.

رییس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اضافه کرد: تصمیماتی مبنی بر واردات تخم‌مرغ گرفته شده بود که جلوی آن گرفته شد، زیرا قیمت هرکیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۳۵ هزارتومان و قیمت تخم‌مرغ در ترکیه نیز ۵۰ هزارتومان است و اگر قرار بود واردات صورت بگیرد، رقابت با بخش خصوصی ایجاد می‌شد.

وی تصریح کرد: قیمت پیشنهادی ما به دولت برای هرکیلو تخم‌مرغ در مرغداری ۴۸ هزار تومان است.

کاشانی در پاسخ به اینکه چرا با وجود اینکه قیمت‌ها تغییری نکرده ولی قیمت هرشانه ۳۰ عددی تخم‌مرغ برای مصرف‌کنندگان به بیش از ۹۰ هزارتومان و در برخی مناطق تا ۱۰۰ هزارتومان هم رسیده است؟ گفت: در میادین میوه و تره‌بار  قیمت تخم مرغ کمتر از ۸۰ هزار تومان و در فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز حدود ۸۰ هزار تومان است. شاید در برخی مغازه‌ها بالای ۹۰ هزارتومان باشد که البته قیمت منطقی هرشانه تخم مرغ ۹۰ تا ۹۵ هزارتومان است اما چون در مرغداری هنوز قیمت تخم‌مرغ افزایش نیافته‌است بنابراین فروش تخم‌مرغ با قیمت بالای ۹۰ هزار تومان در حال حاضر تخلف است.

وی در پایان گفت: امسال مشکلی در تولید نداریم و تولید بسیار خوب و منظم است. روزانه ۳۵۰۰ تن تخم مرغ تولید می‌شود و حدود ۳۲۰۰ تا ۳۳۰۰ تن هم مصرف تخم مرغ داریم. این یعنی اینکه حدود ۱۰۰ هزارتن مازاد تخم‌مرغ در کشور وجود دارد.

ناصر نبی پور با اشاره به کاهش شدید قیمت تخم مرغ درب مرغداری‌ها گفت: میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری ۳۴ هزار تومان است در حالی که دولت قیمت آن را ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرده بود.

وی با اشاره به ۶ برابر شدن قیمت نهاده‌های تولید اظهارکرد: در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان است و به همین جهت تولید کنندگان در زیان بسیار شدید هستند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران، درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ از کشور گفت: صادرات بسیار جزئی به کشور افغانستان داریم که میزانش آنچنان محدود است به طوری که نمی‌توان نام صادرات بر آن نهاد و می‌توان گفت که صادرات عملاً متوقف شده است.

وی دلیل این مساله را قیمت بالای تخم مرغ در داخل کشور دانست و افزود: قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ ترکیه‌ای در سلیمانیه عراق ۳۲ هزار تومان و این در حالی است که در داخل ایران قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ در همین حدود است.

این فعال بخش خصوصی اضافه کرد: دولت ترکیه به هر کیلوگرم صادرات ۱۸ درصد سوبسید می‌دهد.

وی میانگین قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری را رقمی بین ۳۱ تا ۳۲ هزار تومان اعلام و اضافه کرد: تولید تخم مرغ بسیار زیاد است و در عین حال مردم قدرت خرید این کالا را ندارند.

این فعال بخش خصوصی با بیان اینکه تولیدکنندگان در زیان شدید هستند، گفت: تنها امید تولیدکنندگان این است که هوا رو به خنکی برود و مصرف تخم مرغ در کشور افزایش یابد.

به گفته وی، در حال حاضر قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم تخم مرغ رقمی بین ۴۴ تا ۴۵ هزار تومان است.

در این خصوص حمیدرضا کاشانی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران به رکنا گفت: تخم مرغ قیمت مصوب ندارد. قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری 35 هزار و 500 تومان برای آزادسازی تخم مرغ اعلام شد. این در حالی است که قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری و برای تولید کننده تقریبا 45 هزار تومان است.

اوایل شهریور ماه قیمت تخم مرغ باید افزایش یابد / مرغداران ضرر می دهند

وی ادامه داد: قرار شد فعلا تا دوران گذار بحث آزادسازی ارز یک قیمت را از طرف تشکل ها اعلام کنیم تا اوایل شهریور ماه دوباره قیمت گذاری جدید انجام شود و قیمت ها واقعی شود. قیمت پیشنهادی که اتحادیه به دولت اعلام کرد کیلویی 48 هزار تومان است. لذا قیمت ها باید افزایش یابد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران ادامه داد: هم اکنون تولیدکننده ها قیمت هر کیلو تخم مرغ را درب مرغداری  30 هزار تومان می فروشند که با قیمت تعیین شده 5 هزار و 500 تومان فاصله دارد. در بازار نیز قیمت مصوب شانه دو کیلویی 80 هزار تومان است.

وی در آخر گفت: قیمت در بازار به زمان و مازاد تولید بستگی دارد. مرغداران در حال حاضر با ضرر تولید خود را می فروشند. اگر روند ضرر و زیان تداوم داشته باشد باعث می شود تولید خود را خارج کنند. قیمت واقعی هر کیلو تخم مرغ برای تولید کننده 48 هزار تومان است. آثار ضرر و زیان مرغداران سه ماه دیگر خود را نشان خواهد داد.

اخیرا وزارت جهادکشاورزی عوارض صادرات مرغ و تخم مرغ را صفر کرده و همین عاملی برای کشش تقاضا و رشد قیمت شده است.

وزارت جهاد کشاورزی معتقد است قیمت‌های پایین تر از ستاد تنظیم بازار برای تولید کننده صرفه اقتصادی ندارد.

قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی در بازار همچنان حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان و کمتر از نرخ مصوب به فروش می‌رسد، این در حالی است که برخی رسانه‌های خاص قیمت تخم‌مرغ را شانه‌ای ۹۷ هزار تومان اعلام می‌کنند.

 برخی رسانه‌ها ادعا کرده‌اند که در سوپرمارکت‌ها قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی بین ۹۱ تا ۹۷ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در پی اصلاح سیاست ارز ترجیحی و نظام توزیع عادلانه یارانه‌ها، نرخ مصوب دولت هر کیلوگرم تخم‌مرغ برای تولیدکنندگان ۳۵ هزار و ۵۰۰ تومان و شانه‌ای ۷۱ هزار تومان است و برای مصرف‌کنندگان کیلویی ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان و شانه‌ای ۷۹ هزار و ۶۰۰ تومان تعیین  شده است.

بررسی‌های میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که اکنون نیز قیمت هر شانه تخم‌مرغ ۳۰ تایی در بازار حدود ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان به فروش می‌رسد که کمتر از قیمت مصوب تعیین شده است.

باوجود اینکه تولیدکنندگان با افت قیمت تخم‌مرغ در واحدهای تولیدی روبرو هستند، برخی در بازار اقدام به گران‌فروشی می‌کنند و یا اینکه برخی رسانه‌ها با انتشار اخبار غیرواقعی و اعلام افزایش قیمت‌ها سعی در به هم ریختگی بازار دارند، درحالی که قیمت تخم‌مرغ در بازار زیر قیمت مصوب جدیدی است که دولت برای حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اعلام کرده است.

وزارت جهاد کشاورزی برای تنظیم بازار محصولات پروتئینی اقدام به تشدید نظارت‌ها و بازرسی‌ها کرده، اما با این وجود احتمال آن می‌رود برخی متخلفان اقدام به گران‌فروشی کنند.

«حمیدرضا کاشانی» رییس هیات مدیره اتحادیه مرغداران تخم‌گذار به‌تازگی در گفت‌وگویی با ایرنا اعلام کرده بود که کشور با مازاد تولید روبروست، قیمت هر کیلوگرم تخم‌مرغ درب واحدهای تولیدی بین ۲۵ تا ۲۷ هزار تومان، یعنی حدود ۸ تا ۹  هزار تومان زیر قیمت مصوب سال گذشته به فروش می‌رسد که معادل ۲۵ درصد زیر قیمت مصوب به فروش می‌رسد که موجب ضرر تولیدکنندگان شده است.

به گفته وی، شرکت پشتیبانی امور دام کشور برای حمایت از تولیدکنندگان به‌تازگی اقدام به خرید حمایتی تخم‌مرغ از ۸ استان کشور بزرگ تولیدکننده این محصول  ازجمله اصفهان، تهران، البرز، قم، قزوین، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی و گلستان کرده است.

همچنین دولت برای حمایت از تولیدکنندگان این بخش به دلیل مازاد تخم‌مرغ اقدام به حذف عوارض صادراتی این محصول کرد تا جایی که چندی پیش بین ۸۰۰ تا ۱۰۰۰ تن  تخم‌مرغ به کشورهای هدف صادر شده است.

آقای حمیدرضا کاشانی گفت: دیروز از دفتر معاون اول رئیس جمهور نامه حذف تعرفه صادرات تخم مرغ به گمرک ابلاغ شد.

به گفته او، قیمت کنونی هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۲۷ هزار تومان است که براین اساس ۲۰ تا ۲۵ درصد کمتر از نرخ مصوب و ۵۰ درصد قیمت واقعی است.

آقای کاشانی می گوید: روزانه ۶۰ میلیارد تومان صنعت تخم گذار به دلیل فروش کمتر از نرخ مصوب و افزایش هزینه های تولید زیان می دهد که با استمرار این روند، تداوم تولید به خطر می افتد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: با توجه به افزایش هزینه ها و زیان ناشی از شرایط بازار، مرغداران مجبور به حذف گله یا استفاده از مواد اولیه نامرغوب در واحدها هستند که این امر تداوم تولید را به خطر می اندازد.

براساس تصمیم قرارگاه امنیت غذایی تعرفه صادرات تخم مرغ برداشته و به گمرک ابلاغ شده، بنابر آخرین آمار اعلامی اتحادیه میهن تاکنون هزار تن تخم مرغ صادر شده است.

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار در همین زمینه گفت: به‌رغم حذف عوارض صادرات مرغ  و تخم مرغ، باز هم صادرات صورت نمی‌گیرد. چراکه قیمت‌های ما از دیگر تولیدکنندگان جهانی بالاتر است. به همین خاطر تا دولت مشوق صادراتی ندهد امکان صادرات ایجاد نمی‌شود.

او ادامه داد: به نظر می‌رسد با افزایش صادرات، قیمت مرغ و تخم مرغ افزایش یابد و به قیمت مصوب دولت برسد. البته دولت در حالی اقدام به حذف عوارض صادراتی کرد که مشوقی در این زمینه در نظر نگرفت. از این رو بعید است که صادراتی صورت پذیرد.

حمید کاشانی در پاسخ به این سوال که آیا حذف ارز ترجیحی به نفع صنعت طیور بوده است یا به ضرر آن، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی اشتباه بزرگی بود که از سه سال گذشته گرفتاری‌ها بسیاری برای صنعت دام و طیور کشور ایجاد کرد و تبعات بسیاری به همراه داشت.

وی با بیان اینکه تخصیص ارز ترجیحی منجر به افزایش مصرف کالاها شده بود، گفت: با آزادسازی قیمت‌ها و به تبع آن افزایش قیمت‌ها مصرف کالاهای اساسی کاهش یافته‌ است. زیرا بر اساس ارز ترجیحی برنامه‌ریزی تولید آنها صورت گرفته بود. اگر چه قیمت محصولات هنوز به قیمت واقعی تولیده شده آنها نرسیده است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اضافه کرد:در حال حاضر قیمت تخم مرغ هر کیلو درب مرغداری ها به کیلویی ۲۲ هزار تومان و هر شانه  ۴۴ هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اقدام بسیار عاقلانه‌ای بود، ولی باید پیش از این طرح تدابیری برای حمایت از تولیدکنندگان و پایداری تولید اتخاذ می شد.

کاشانی در ادامه گفت: سرمایه در گردش مرغداری‌ها باید افزایش یابد. اگر سرمایه در گردش تامین نشود و شرکت پشتیبانی امور دام نیز خرید حمایتی تخم مرغ انجام ندهد مقداری از تولید را از دست خواهیم داد و قیمت تخم مرغ افزایش خواهد داشت.

بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای و افزایش نرخ مرغ و تخم‌مرغ برخی از رسانه‌ها این ادعا را طرح کردند که تمایل مردم برای مصرف ماهی و بوقلمون روند صعودی به خود گرفته است؛ اما در مقابل برخی کارشناسان بر این باورند که در عمل چنین مهمی رخ نداده است چرا که همچنان قیمت ماهی و بوقلمون نسبت به مرغ افزایشی است و مرغ و تخم‌مرغ تامین کننده پروتئین خانوارها محسوب می‌شوند.

مهدی یوسفخانی رئیس اتحادیه فروشندگان مرغ و ماهی، با اشاره به ثبات قیمت مرغ در ابتدای هفته، گفت: قیمت مرغ درب مرغداری کیلویی ۴۰ هزار تومان و در واحدهای صنفی و خرده فروشی کیلویی ۴۵ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با بیان اینکه میزان تقاضا برای خرید کاهش پیدا نکرده است، خاطر نشان کرد: بعد ثبات قیمت مرغ تقاضا برای خرید قابل توجه شده است.

این فعال صنفی در پاسخ به این پرسش که آیا این خبر را تایید می کنید که با افزایش نرخ مرغ تقاضا برای خرید ماهی و بوقلمون زیاد شده است؟ تصریح کرد:  بعید می‌دانم چنین اتفاقی رخ داده باشد چراکه نرخ ماهی و بوقلمون نسبت به مرغ بالاتر است از این رو این خبر نمی‌تواند با واقعیت مطابقت داشته باشد.

همچنین در این رابطه ناصر نبی‌پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه اصلاح نظام یارانه‌ای در اوج تولید تخم مرغ عملیاتی شد، گفت: بعد از اجرایی شدن این طرح بسیاری از تولیدکنندگان توان تامین نهاده با نرخ آزاد را ندارند و مجبور هستند که حذف گله کنند اما از سوی دیگر وزارت کشاورزی مجوز کشتار مرغ های پایین ۸۰ هفته را نمی‌دهند.

وی با اشاره به کاهش تقاضا برای خرید تخم مرغ، گفت: یک کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۲۵ هزار تومان شده است اما با این نرخ نیز تقاضا کاهشی و کسی نمی‌خرد این در حالیست که دولت نرخ یک کیلو تخم مرغ ۳۹ هزار و ۸۰۰ تومان اعلام شد پس تخم‌مرغ زیر نرخ مصوب هم خریدار ندارد.

به گفته این فعال اقتصادی؛ در شرایط فعلی اگر مرغداران بخواهند مرغ‌های تخم‌گذار خود را نگه دارند ماهی یک میلیارد و ۶۰۰ هزار تومان ضرر می‌کند به همین دلیل حاضرند مرغ‌های ۳۳ هفته خود را به کشتارگاه بفرستند و به عبارتی گله خود را تقلیل بدهند تا ضررهای خود را به حداقل برسانند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر عرضه بیش از تقاضاست در نتیجه قیمت‌ها متعادل شده است، گفت: تولیدکنندگان تخم‌مرغ می‌توانند روزانه ۳ هزار تن تخم مرغ کیلویی ۳۵ هزار تومان تولید کنند اما از آنجایی‌که نهاده با قیمت آزاد در بازار کم شده است تولیدکنندگان برای تامین این نیاز باید هزینه‌های قابل توجهی پرداخت کنند.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار در پاسخ به این پرسش نرخ تخم‌مرغ درب واحدهای مرغداری منطقی است چرا در واحدهای صنفی با خریداران با نرخ‌های نجومی مواجه می‌شوند؟ گفت: اینکه واحدهای صنفی با چه میزان سود می‌خواهند کالاها را عرضه کند ارتباطی به تولیدکنندگان ندارد و دستگاه‌های نظارتی باید در این زمینه ورود کنند.

ماهی به سفره مردم باز می‌گردد

آرش نبی‌زاده مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردآبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، با بیان اینکه قیمت تمام شده مرغ با نهاده آزاد کیلویی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان برای مرغداران تمام خواهد شد، گفت: بعد از اصلاح نظام یارانه‌ای قیمت یک کیلو قزل آلا برای تولیدکنندگان ۸۵ هزار تومان به بالا تمام خواهد شد و با احتساب سود نرخ آن به بالای ۱۰۰ هزار تومان می رسد.

وی با بیان اینکه نرخ گوشت قرمز و مرغ واقعی نبود، خاطر نشان کرد: بعد از حذف یارانه به مرغ و گوشت خواهیم دید که نرخ این محصولات واقعی می‌شوند و به قیمت ماهی نزدیک می‌شوند از این‌رو به احتمال زیاد دوباره ماهی به سفره مردم باز می‌گردد چراکه نرخ آن قایل رقابت با نرخ مرغ می‌شود.

به گفته این فعال اقتصادی؛ نرخ ماهی بعد از حذف ارز ترجیحی برای واردات نهاده ۷ تا ۱۰هزار تومان بالا رفت و به قیمت واقعی خود رسید.

نبی‌زاده در پایان تاکید کرد: رابطه قیمت مرغ و ماهی پیش از تخصیص یارانه بر نهاده مرغ ۲۰ درصد بود اما بعد از اعطای این یارانه به مرغ فاصله قیمت‌ آن ۲۰۰ درصد شد، پس مسلم بود که ماهی از سفره مردم حذف شود اما در شرایط کنونی فاصله معناداری بین نرخ مرغ و ماهی وجود ندارد در نتیجه مردم نرخ این محصول را مقایسه می‌کنند و تمایل برای خرید ماهی افزایش پیدا می‌کند.

 بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن حدود دو کیلوگرم با قیمت ۵۴ تا ۵۶ هزار تومان به مصرف کنندگان عرضه می‌شود که این یعنی قیمت هر عدد تخم مرغ برای مصرف کننده حدود ۱۸۰۰ تا ۱۸۶۶ تومان است.

در میادین میوه و تره‌بار نیز یک شانه ۳۰ عددی تخم مرغ تنظیم بازاری با قیمت ۴۳ هزار تومان عرضه می‌شود.

مقایسه بررسی‌های میدانی ایسنا نشان می‌دهد که قیمت‌ تخم مرغ در اسفندماه نسبت به ماه بهمن‌ماه تغییر چندانی نداشته است.

با وجود اینکه روز گذشته رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اعلام کرد که روزانه ۳۰۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود و این در حالیست که حداکثر مصرف در کشور ۲۸۰۰ تن است و همچنین بیشترین میزان تولید تخم مرغ را نسبت به سال‌ها گذشته داریم و قیمت‌ها افرایشی نخواهد بود، اما هنوز دقیقا مشخص نیست که چرا تخم مرغ با وجود عرضه فراوان همچنان در بازار دارای دو نرخ است.

روز گذشته نیز، ناصر نبی پور رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران با بیان اینکه تولید تخم مرغ در وضعیت مطلوبی قرار دارد و نسبت به سال‌های گذشته بیشترین میزان تولید را داریم، گفت: روزانه ۳۰۰۰ تن تخم مرغ در کشور تولید می شود در حالی که قبلا میزان تولید حدود ۲۷۰۰ تن بود.

او ادامه داد: نه تنها هیچ کمبودی در تخم مرغ وجود ندارد بلکه حتی با مازاد تولید هم مواجه هستیم. حداکثر مصرف تخم مرغ ۲۸۰۰ تن است و نسبت به آمارها روزانه ۲۰۰ تن مازاد داریم. البته این نکته نیز حائز اهمیت است که چون تخم مرغ ارزان‌ترین کالای پروتئینی است در سبد غذایی خانواده ها نقش پررنگ تری پیدا کرده و مصرف آن افزایش یافته است.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران اضافه کرد: قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ برای تولیدکنندگان حدود ۲۰ هزار تومان است و میانگین خرید تخم مرغ در کشور نیز حدود ۱۹ هزار تومان شده است.

نبی پور اظهار کرد: برای شب عید و ماه رمضان به اندازه کافی تخم مرغ وجود دارد و قیمت‌ ها نیز بالا نمی رود.

او همچنین به کمبود کشتارگاه و سردخانه برای مرغ‌های ۹۰ هفته‌ به بعد و افزایش قیمت کارتن و شانه نیز اشاره کرد وگفت: قیمت یک شانه تخم مرغ که ۳ سال پیش ۶۰ تومان بود در حال حاضر به ۱۲۰۰ تومان و کارتن ۷۰۰ تومانی نیز به حدود ۱۰ هزار تومان رسیده است.

به گفته نبی پور، طبق روال سابق مغازه داران هر شانه تخم مرغ را با نرخ ۳۸ هزار تومان خریداری و با قیمت ۴۳ هزار تومان باید به مصرف کننده عرضه کنند، حال اینکه مغازه داران هر عدد تخم مرغ را ۲ هزار تومان معادل شانه‌ای ۶۰ هزار تومان توزیع می‌کنند، که سازمان حمایت باید نظارت کنند.

گزارش های میدانی حاکی از آن است که هر شانه تخم مرغ در مغازه ها با نرخ ۵۵ تا ۵۸ هزار تومان و هر عدد یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۲۰۰ تومان عرضه می شود که مسئولان اتحادیه و تشکل ها توزیع تخم مرغ بالاتر از یک هزار و ۵۰۰ تومان را گرانفروشی می دانند..

ناصر نبی پور با اشاره به اینکه بنا بر اعلام دولت قرار است نهاده‌های دامی در دی ماه نیز با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد، گفت: تاکنون سهمیه دی ماه در سامانه بازارگاه بارگذاری نشده و آن طور که وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده طی امروز و فردا قرار است این کار انجام شود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر برخی از واحدهای تولیدی ناچار به تأمین نهاده‌های مورد نیاز خود از بازار آزاد هستند، افزود: قیمت هر کیلوگرم ذرت در بازار آزاد هم اکنون بیش از ۸ هزار تومان و قیمت هر کیلوگرم کنجاله سویا بیش از ۱۱ هزار تومان است.

این فعال صنفی ادامه داد: قیمت مصوب هر کیلوگرم ذرت ۱,۹۰۰ تومان و سویا ۳,۴۰۰ تومان است.

وی قیمت جوجه یک روزه تخم گذار را نیز ۱۶ هزار تومان و دو برابر نرخ مصوب اعلام کرد و گفت: واحدهای مرغ مادر تولیدکننده جوجه تخم گذار حدود ۸ تا ۹ واحد هستند و هر طور که بخواهند برای بازار آن برنامه ریزی می‌کنند و متأسفانه نظارتی هم بر روند تأمین و توزیع این نهاده نیست.

نبی پور قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ را درب مرغداری نیز ۱۸ هزار و ۳۰۰ تومان اعلام و اضافه کرد: قیمت تخم مرغ که مدتی کاهش یافته بود به دنبال مطرح شدن مباحث مبنی بر حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مجدداً افزایش یافت و به نرخ مصوب رسید و در حال حاضر تشکل‌ها تخم مرغ را به قیمت ۱۸,۳۰۰ تومان (نرخ مصوب) عرضه می‌کنند به هر اندازه که تقاضا وجود داشته باشد.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغداران میهن گفت: از اسفند تا نیمه اول سال آینده با مازاد سنگین تولید مواجه هستیم. در زمینه حمایت از تولیدکنندگان، صادرات و اعطای مشوق صادراتی باید آغاز شود.

او ادامه داد: تولید روزانه تخم مرغ با رشد ۱۰ درصدی نسبت به سال قبل به ۳ هزار و ۳۰۰ تن تا ۳ هزار و ۴۰۰ تن رسیده، درحالی که مصرف با احتساب اثر کالای جایگزین ماهیانه ۹۵ هزار تن است.

کاشانی اظهارکرد: استمرار توزیع دیجیتالی می‌تواند بر تعادل قیمت در بازار اثر گذار باشد که تداوم آن به نفع مصرف کننده است، ضمن آنکه افراد خریدشان را راحت‌تر انجام می‌دهند.

وی بیان کرد: بنابر آمار ۷ تا ۸ هزار تن تخم مرغ وارد شده است که استمرار واردات می‌تواند، تداوم تولید را در آینده به خطر بیندازد چرا که به سبب عرضه محصول کمتر از نرخ مصوب نیازی به واردات نیست.

کاشانی گفت: هم اکنون تامین ذرت برای مرغدار به سختی در حال انجام است، هرچند سامانه بازارگاه بهترین سامانه برای توزیع نهاده است، اما در زمان بندی مناسبی به دست مرغدار نمی‌رسد، در حالی که حداکثر با ۲۴ ساعت تاخیر باید توزیع شود.

مرغ نیز همچنان با قیمت تنظیم بازار در میادین میوه‌و تره‌بار در حال عرضه است. قیمت هر کیلوگرم مرغ گرم در میادین ۲۹.۹۰۰ تومان است و هر کیلوگرم مرغ منجمد با نرخ ۲۰ هزار تومان عرضه می‌شود.

هر چند که هنوز مرغداران نسبت به این قیمت اعلام شده راضی نیستند و معتقدند افزایش قیمت خوراک مرغ امان آنها را بریده و دیگر توان تولید ندارند با این حال اما تولید تخم مرغ به دلیل حجم بالای تقاضا افزایش پیدا کرده است!

رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار تهران با اشاره به وضعیت بازار به تجارت‌نیوز گفت: تخم مرغ ارزان‌ترین کالای خوراکی است که در کشور وجود دارد. قیمت هر عدد تخم مرغ حتی به سه هزار تومان هم برسد باز سرانه مصرف کاهش پیدا نمی‌کند، چرا که مردم دیگر توان خرید گوشت، مرغ، لبنیات یا حتی حبوبات را ندارند. اکنون هر قالب پنیر به ۲۰ هزار تومان رسیده است.

ناصر نبی‌پور توضیح داد: اکنون قیمت هر کیلو عدس بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان است. بنابراین مردم توان خرید این محصول را ندارند و تقاضا برای خرید تخم‌مرغ حتی بیشتر از سال‌های قبل شده اما با توجه به گرانی‌ها، تولید تخم مرغ کاهش پیدا نکرده است.

به گفته او، تولید تخم مرغ در کشور روزانه دو هزار و ۸۰۰ تن است اما به دلیل اینکه مردم توان خرید مواد پروتئینی ندارند تخم مرغ را جایگزین مرغ و سایر اقلام کرده‌اند. همین وضعیت باعث شده که سرانه مصرف بیشتر شود.

نبی‌پور گفت: تولیدکننده در افزایش قیمت‌ها مقصر نیست. سیاست‌گذاری‌های اشتباه باعث شده که قیمت تمام اقلام افزایش یابد. علت افزایش تقاضا برای خرید تخم مرغ هم این است که مردم فقیرتر شدند. مطمئنا اگر مردم پول داشتن به جای خرید تخم مرغ گوشت و مرغ می‌خریدند.

پیش از این هم فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری مرغ تخم‌گذار ایران گفته بود: قیمت برخی کالاهای اساسی از جمله گوشت آن قدر گران شده که مردم تخم‌ مرغ را جایگزین گوشت کردند!

اخیرا وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گزارشی منتشر کرده که نشان می‌دهد در سال ۹۰ مصرف ماهانه گوشت خانوارهای دهک اول (کم‌درآمدترین خانوارها) ۷۰۰ گرم در ماه بوده. اما این میزان اندک در سال ۹۸ کمتر هم شده و میزان مصرف ماهانه گوشت این خانوارها ماهانه ۳۰۰ گرم است.

قیمت تخم‌مرغ رکوردی تاریخی را ثبت کرد. در حال حاضر قیمت هر شانه تخم مرغ به بالای ۶۰ هزار تومان رسیده است. ظرف چند روز گذشته چه اتفاقی افتاده است؟ قیمت تخم‌مرغ در مرغداری‌های و بازار خرده‌فروشی چقدر است؟ برای بررسی بیشتر موضوع با سید فرزاد طلاکش، رئیس انجمن ملی طیور ایران به گفتگو نشستیم. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

بررسی میدانی گسترش ‌نیوز نشان می‌دهد که مرغداران در حال حاضر هر شانه تخم‌مرغ را به قیمت تقریبی ۴۸ هزار تومان به فروش می‌رسانند. فروشندگان تا هفته قبل، هر کارتن تخم‌ مرغ را به قیمت ۲۸۰ هزار تومان خریداری می‌کردند اما این عدد هم‌اکنون به ۳۲۰ هزار تومان رسیده است (۷۰ هزار تومان افزایش قیمت). بنابراین قیمت عمده فروشی و خرده‌فروشی هر شانه تخم مرغ به ترتیب حدود ۵۳ تا ۶۰ هزار تومان است. قیمت تخم‌مرغ بسته‌بندی به مراتب بالاتر است. برای مثال برای هر شانه تخم‌مرغ مارک تلاونگ باید حدود ۷۰ هزار تومان هزینه کنید. 

آیا نرخنامه رسمی تخم‌مرغ، تغییر کرده است؟ سید فرزاد طلاکش، رئیس انجمن ملی طیور ایران ضمن دادن پاسخ منفی به این سوال گفت: «قیمت موردتائید جهاد کشاورزی همچنان ۱۸ هزار و پانصد تومان است. متاسفانه برابری حجم تولید و عرضه باعث شده که بازار کشش داشته باشد. وقتی بازار، خواهان است طبیعی است که مرغدار به قیمت بالاتر از نرخ مصوب خواهد فروخت».

طلاکش در ادامه گفت: «فقط یک راه‌حل وجود دارد. از همین فردا اعلام شود که مغازه‌داران حق ندارند تخم‌مرغ را به صورت فله‌ای عرضه کنند. در این صورت هر شانه تخم‌مرغ شیرینگ‌شده، قیمت‌دار و بسته‌بندی شده به قیمت ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان به دست مصرف‌کننده خواهد رسید. این در حالی است که صد درصد این نوع تخم‌مرغ برای مردم قابل مصرف است. حاضریم نامه بدهیم [تعهد بدهیم] که این اتفاق می‌افتد. تنها شرط آن است که ممنوعیت گفته‌شده در ۱۰ مرکز استان و از جمله در تهران، اجرا شود».

معنای دیگر برابر شدن عرضه و تقاضا آن است که حجم تولید و تقاضا دقیقه برابر است. به عبارت دیگر تولید مازاد چندانی وجود ندارد و کالا بلافاصله بعد از تولید به مصرف می‌رسد. این تعادل بسیار شکننده، نگران‌کننده است چون کوچک‌ترین نوسان بازار؛ در عمل به کمبود و تورم ناگهانی منجر می‌شود. بسیاری از کارشناسان بر این اعتقاد هستند که این وضعیت عمدتاً نتیجه گرانی شدید نهاده و نرسیدن نهاده دولتی به دست پرورش‌‌دهندگان است. در این شرایط، پرورش‌دهندگان از ترس عدم تهیه نهاده به قیمت مناسب، حجم تولید را به حداقل می‌رسند. مشابه این مشکل باعث شده که دام‌های کم‌وزن، روانه کشتارگاه‌ها شوند. طبق گفته‌های رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار در سه ماه ابتدای سال جاری حدود ۱۴ میلیون از جمعیت مرغ تخم‌گذار کشور کاسته شده است. ناکارآمدی کامل در تامین و توزیع نهاده، موضوع تازه‌ای نیست اما بعضی مقامات دولتی همچنان آن را انکار یا کم‌اهمیت جلوه می‌‌دهند.

کاهش جوجه‌ریزی

طلاکش در این باره گفت: «در سامانه بازارگاه، حداقل در یک ماه اخیر، هیچ سهمیه ذرتی به مرغداران داده نشده است. این موضوع مورد تائید خود وزارت جهاد کشاورزی است. در رابطه با حجم جوجه ریزی هم طی ماه‌های گذشته، کاهش یافته که موضوع قابل اثباتی است».

سید فرزاد طلاکش در این باره گفت: «مصرف تخم‌مرغ بالا رفته است. توان خرید مردم، کم شده و سهم اقلامی مثل مرغ، ماهی و گوشت قرمز در سبد مصرف بسیاری از افراد کاهش پیدا کرده یا کاملاً حذف شده است. در این شرایط تخم‌مرغ به یکی از معدود منابع پروتئینی مردم تبدیل شده و قیمت آن هنوز هم به نسبت ارزان به حساب می‌آید».

به نظر می‌رسد که دولت جدید باید از تجارب شکست‌خورده دولت قبلی، درس بگیرد و موضوع نهاده و تامین و توزیع صحیح آن را در اولویت قرار دهد. در غیر این صورت باید در انتظار افزایش به مراتب بیشتر قیمت‌ اقلام پروتئینی باشیم. آمارها نشان می‌‌دهد که ظرف چند سال اخیر گوشت قرمز و حتی مرغ، از سبد مصرف بسیاری از خانواده‌ها تقریباً حذف شده است. برای بسیاری از اقشار، تخم‌مرغ تنها محصول پروتئینی باقیمانده است.

 کاشانی رئیس هیئت‌مدیره اتحادیه مرغ تخم‌گذار و ملک نیا مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی امشب ۷ مهرماه با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری به بررسی دلایل نابسامانی‌های بازار تخم‌مرغ پرداختند.

حمید کاشانی رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه باید به دنبال اصلاح قیمت‌ها باشیم گفت: بعد از یک سال قیمت‌ها باید واقعی می‌شد . قیمت تخم‌مرغ کمی بالا رفته و این مسئله یک شبه نبوده و اتفاقات امروز حاصل یک سال گذشته بوده است.

وی افزود: ۴۰ تا ۵۰ نامه از اسفند ماه سال گذشته تا کنون به وزیر وقت، معاون اول رئیس جمهور و قوه قضاییه ارسال کرده‌ایم.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه شاهد بی‌نظمی در قیمت‌تخم‌مرغ هستیم اظهار کرد: ارز ۴۲۰۰ تومانی تنها در ۶۰ درصد مواد اولیه لحاظ شده به طوری که دو بار دولت در بحث ذرت و سویا افزایش قیمت داشته است و اقلام دیگر از افزایش ۲ تا ۸ برابری روبه‌رو بوده اند لذا قیمت ها باید واقعی شود.

کاشانی با اشاره به اینکه در دو ماه گذشته در تامین ذرت و سویا دچار بی نظمی بودیم افزود: ۵۰ درصد از بازار آزاد مواد اولیه تهیه می شود از این رو مصرف تخم مرغ در نیمه دوم سال بیشتر می شود یعنی در پاییز و زمستان مصرف تخم‌مرغ بیشتر است. تامین ارز به موقع صورت نگرفت و ۶ تا ۸ ماه واردات با تاخیر روبه‌رو شد.

بی توجهی به هشدارهای تولیدکنندگان علت گرانی تخم مرغ

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه به نمایندگی از تولید کنندگان از مردم معذرت می خواهم اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی به هشدار های اتحادیه توجه نکرد، این در حالی است که ما چندین راهکار را ارائه کرده بودیم.

وی علت اصلی افزایش شدید قیمت تخم مرغ را بی توجهی به هشدارهای تولید کنندگان درباره اصلاح قیمت دانست و عنوان کرد: حاضریم کل تخم مرغ های تولیدی را درب مرغداری شانه ای ۴۱ هزار تومان بفروشیم.

کاشانی با اشاره به اینکه ما همه این اتفاقات را پیش بینی می کردیم گفت: راهکارهایی را ارائه کردیم اما اگر به هشدارها توجه می‌شد نیازی به واردات نبود متاسفانه اصلاح قیمت صورت نمی گیرد . ما حاضریم تا تخم‌مرغ‌ را به قیمت ۴۰ هزار تومان تحویل غرفه دار ها و میادین بدهیم اما آنها تحویل نمی گیرند.

وی با اشاره به اینکه وزارت جهاد کشاورزی باید قیمت را اصلاح می‌کرد خاطرنشان کرد: در تمام شرایط سخت سال گذشته توانستیم تولید کشور را انجام دهیم. در رابطه با مشکلات مرغ تخم‌گذار به هیچ یک از پیشنهادات ارائه شده ترتیب اثر ندادند.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به اینکه غرفه ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای می‌گویند که تخم مرغ را به قیمت ۳۲ هزار تومان می توانند تحویل بگیرند افزود: اما الان از تحویل گرفتن تخم مرغ امتناع می کنند ودر نهایت تخم‌مرغ سر از بازار آزاد در می آورد و دلال بازی می‌شود، اگر اجازه بدهند تا تخم‌مرغ را بتوانیم در غرفه ها و میادین عرضه کنیم تولید‌کننده متهم به گرانفروشی نمی‌شود .

کاشانی خاطرنشان کرد: مرغداری ها هفت ماه است که درگیر تامین نیازهای اولیه خود هستند .
ملک نیا مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه تحریم مرغ اجداد توسط آمریکا واردات مرغ اجداد را یک سال به تعویق انداخت گفت: در سال ۹۸ تحریم مرغ اجداد از سوی آمریکا صورت گرفت به طوری که مرغ اجداد، مرغ مادر تخمگذار و جوجه یکروزه فرایندهای را طی می‌کنند لذا این فرایند حدود یک سال و نیم طول می‌کشد .

وی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ تلاش‌های صورت گرفت اما واردات با یک سال تاخیر انجام شد ادامه داد: چند شرکت وارد کننده که نمایندگی معتبر دارند درصدد بودند تا مرغ اجداد را وارد کنند لذا پیش‌بینی واردات مرغ مادر صورت گرفت اما تامین ارز به موقع صورت نگرفت.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه واردات در نیمه اول سال ۹۹ انجام نشد تصریح کرد: با کاهش ۶ میلیون جوجه‌ریزی در انتهای سال ۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ مواجه شدیم . چند شرکت قرار بود تا بحث واردات را انجام دهند اما علی‌رغم تلاش‌های صورت گرفته برای واردات جوجه یک روزه باز دوباره در تامین ارز مشکل ایجاد شد.

ملک نیا با اشاره به اینکه ما از ابزار دیگری در سال ۱۴۰۰ استفاده کردیم که مربوط به افزایش سن مرغ اجداد بود گفت: مرغ اجداد موجود را افزایش سن دادیم و لذا پیش بینی واردات تخم مرغ خوراکی را نیز در دستور کار قرار دادیم که آن هم انجام نشد .

وی خاطرنشان کرد: همچنین پیش‌بینی کرده بودیم که ممکن است تقاضا در بحث تخم مرغ افزایش پیدا کند اما الان از حد انتظار تقاضا بالا رفته است و دلیل آن ممکن است قیمت گذاری باشد ، لذا باید ۱۰ هزار تن واردات انجام می‌شد و قیمت‌ها باید اصلاح شود. مکاتباتی برای اصلاح قیمت با سازمان حمایت انجام شد.  سازمان حمایت اعلام کرده است که باید مستندات لازم ارائه شود تا قابل بهره برداری باشد.

مدیرکل دفتر امور طیور وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه بانک مرکزی ۸ میلیارد دلار برای واردات نهاده تامین کرده است افزود: تامین نهاده از طریق واردات است به طوری که ۸۰ تا ۹۰ درصد نهاده از طریق واردات تامین می شود. ذرتی که در گمرک و بنادر به دلیل مشکلات ارز مانده باید هرچه سریعتر برای آن چاره ای اندیشید.

وی ادامه داد: واردات تخم مرغ خوراکی ۱۰ هزار تومان پیش‌بینی شده بود اما باید ارز آن تامین شود همچنین برای جوجه ریزی برنامه ریزی شده بود که باید در اسفندماه و در سه ماهه اول سال پیش بینی‌های ما محقق می‌شد اما به دلیل مشکل در تأمین ارز با مشکلات اساسی روبرو شدیم.

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی های سطح شهر تهران قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی به وزن دو کیلوگرم  متفاوت و در بازه قیمتی ۵۵ تا ۶۰ هزارتومان به مصرف کنندگان عرضه می شود.

گفتنی است حدود دو هفته پیش قیمت این کالای پرمصرف ۵۰ تا ۵۵ هزارتومان و بیش از یک ماه پیش نیز قیمت آن در بازار حدود ۴۵ هزارتومان بود.

به عبارتی می توان گفت تخم مرغ از اواخر شهریور تاکنون ۵۰۰۰ تا ۱۰ هزار تومان افزایش یافته است.

 
افزایش قیمتی که فعالان صنعت طیور علت آن را افزایش هزینه های تولید از جمله نهاده های دامی، واکسن، دارو، کارتن و شانه، آب، برق و گاز، دستمزد کارگر، کرایه حمل و نقل و همچنین کاهش جوجه ریزی، تاخیر در تامین و ارسال نهاده ها و حذف ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخم گذار از ابتدای سال به دلیل دستوری بودن قیمت ها و ضررو زیان تولیدکنندگان می دانند.

 پس از اینکه قیمت یک شانه تخم‌مرغ به بیش از 55 هزارتومان افزایش می‌یابد، دستگاه متولی به عنوان ناجی و حامی مصرف‌کننده، دستور واردات را صادر و قیمت مصوب را 43 تا 45 هزارتومان اعلام می‌کند! در حالیکه تا چند روز قبل قیمت هر شانه تخم‌مرغ 30 هزارتومان بود.

این قبیل اقدامات و برگزاری جلسات هماهنگی اقتصادی در بالاترین سطح و با این خروجی که «وزارت صمت و جهاد کشاورزی باید کاری برای جلوگیری از گرانی‌ها بکند»، نسخه پوچی است که فقط از روی ناچاری و برای بستن دهان مردم صادر می‌شود و نتیجه‌اش نیز همین افزایش لجام‌گسیخته‌ای است که امروز در جامعه با آن مواجه هستیم.

تخم مرغ یک هفته ای باز هم گران شد به نحوی که هر دانه تخم مرغ ۱۶۰۰ تومان شده است.

 با گذشت ۵ روز از  افزایش قیمت تخم مرغ باز هم کارخانجات نسبت به افزایش قیمت این کالای پر مصرف در سفره مردم اقدام کردند.

حمید کاشانی ، در پاسخ به این سوال که چرا قیمت تخم مرغ افزایش یافته است، گفت: افزایش قیمت تخم مرغ اتفاقی یک شبه نیست. از سال گذشته هشدارهای لازم را در این خصوص به مسئولان مربوطه دادیم. ولی تعلل در رسیدگی به آنها منجر به این شد که تخم مرغ با قیمت‌های بالا به دست مصرف کنندگان برسد.

وی ادامه داد: به دلیل تحریم‌ها در یکسال و نیم گذشته مرغ‌های اجداد با تاخیر وارد کشور شدند و همین امر باعث شد ۱۰ میلیون قطعه جوجه کمتر ریخته شود. برای جبران کسری تولید تعدادی از گله‌هایی که قرار بود حذف شوند برای تولید آماده شدند تا در نیمه دوم سال که تولید کمتر است از  آنها استفاده شود. به عبارت دیگر دوره تولید مرغ تخم گذار ۹۰ هفته است ولی به دلیل ذکر شده سن گله ها را به ۲۰ هفته افزایش دادیم که روزانه ۴۰۰ تن به تولیدات اضافه و کسری جبران شود.

قیمت ها در دولت جدید در دست بررسی است

 رئیس هیات مدیره اتحادیه مرکزی مرغداران میهن اضافه کرد: همچنین با وزیر جهاد کشاورزی وقت نیز از اسفندماه سال گذشته مکاتبات بسیاری انجام دادیم که بایستی قیمت تخم مرغ اصلاح و قیمت واقعی برای آن تعیین شود. قرار شد که قیمت ها در عید سالجاری اصلاح شود ولی به بعد از عید و سپس به بعد از انتخابات موکول شد. پس از آن نیز دولت جدید سرکار آمد و قیمت‌ها فعلا در دست بررسی است. امیدواریم که قیمت واقعی تخم مرغ به زودی تعیین و اعلام شود.

سه ماه است ذرت به درستی تامین نشده

وی در ادامه افزایش هزینه‌های تولید از جمله نهاده‌ها را علت افزایش قیمت تخم مرغ دانست، گفت: نهاده‌های دولتی طی دو مرحله افزایش قیمت داشته‌اند. از طرفی تنها ۴۰ درصد ذرت مورد نیاز مرغداران با قیمت‌های مصوب تامین می‌شود و مرغداران مجبورند ۶۰ درصد مابقی را از بازار آزاد و  ۳ تا ۴ برابر گرانتر تهیه کنند. همچنین نهاده‌های دولتی نیز با تاخیر دو تا سه ماه به دست مرغداران می رسد.

این فعال بخش خصوصی تاکید کرد: در بخش مرغ تخم گذار حدود سه ماه است که ذرت به درستی تامین نمی شود.

حذف۱۴ میلیون قطعه مرغ تخمگذار در سه ماه اول سال

کاشانی با اشاره به اینکه قیمت تخم مرغ دستوری پایین نگه داشته شده بود، تصریح کرد: همین قیمت‌های دستوری باعث شد که مرغداران در سه ماهه اول سال در هرکیلو تخم مرغ ۶ تا ۷۰۰۰ تومان ضرر کنند و بر همین اساس ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخمگذار از بین رفت.

قیمت های دستوری باعث شد که مرغداران در سه ماهه اول سال در هرکیلو تخم مرغ ۶ تا ۷ هزارتومان ضرر کنند و بر همین اساس ۱۴ میلیون قطعه مرغ تخمگذار از بین رفت.

به گفته وی قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ها ۱۹ هزارتومان است و این در حالیست که قیمت مصوب آن کیلویی ۱۴ هزارتومان باقی مانده است.

این فعال بخش خصوصی تصریح کرد: مرغدار هر شانه تخم مرغ را درب مرغداری ۳۸ هزار تومان می‌فروشد. اینکه تخم مرغ به دست مصرف کننده با قیمت های بیش از ۵۰ هزار تومان می رسد نشان دهنده ناکارآمد بودن سیستم توزیع است.

رقابت مرغ و تخم مرغ برای پیشی گرفتن در گرانی!

طی هفته‌های اخیر سناریوی فوق، عیناً درباره تخم مرغ نیز تکرار شده است و هم اکنون قیمت هر شانه تخم مرغ در مراکز خرده فروشی به حدود ۴۳ هزار تومان رسیده است. در حالی که طبق اعلام مسئولان مربوطه بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب واحدهای مرغداری ۱۴ هزار تومان، درب عمده فروشی‌ها ۱۵ هزار و ۳۰۰ تومان است؛ با در نظر گرفتن کرایه حمل به میادین میوه و تره بار، قیمت تخم مرغ برای مصرف کنندگان نهایی ۱۷ هزار تومان تعیین شده و هر شانه تخم مرغ دو کیلوگرمی باید با نرخ ۳۴ هزار تومان به دست مصرف کنندگان در سراسر کشور برسد.

تولیدکنندگان تخم مرغ یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول را کشتار گسترده مرغ‌های تخم گذار به دلیل شرایط نامساعد تولید، عنوان می‌کنند

این نرخ‌های مصوب در حالی است که افزایش هزینه‌های تولید تولیدکنندگان تخم مرغ را بر آن داشته تا درخواست اصلاح (افزایش) نرخ مصوب را مطرح کنند. به عنوان مثال قیمت جوجه یک‌روزه تخم گذار به دو برابر نرخ مصوب رسیده یعنی در حالی که قیمت مصوب آن ۸ هزار تومان است قیمت در بازار به ۱۶ هزار تومان رسیده است و آنطور که تولیدکنندگان عنوان می‌کنند با همین قیمت نیز به سختی می‌توانند جوجه پیدا کرد.

تولیدکنندگان تخم مرغ یکی از دلایل افزایش قیمت این محصول را کشتار گسترده مرغ‌های تخم گذار طی ماه‌های گذشته به دلیل شرایط نامساعد تولید، عنوان می‌کنند و می‌گویند که دولت دوازدهم وقتی که قیمت بالا می‌رفت با اهرم زور و فشار سعی در سرکوب قیمت و تولید داشت اما وقتی که قیمت افت می‌کرد و تولیدکننده در شرایط زیان قرار می‌گرفت، حاضر نبود نرخ را اصلاح کند.

دیدگاه خود را ارسال کنید