کد خبر: 614755
تاریخ انتشار :

مشکل بزرگ دریچه‌های کامپوزیتی

مشکل بزرگ دریچه‌های کامپوزیتی
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

دریچه‌های منهول در تاسیسات شهری کاربرد دارند. این دریچه‌ها راهی برای نفوذ کاگران تکنسین‌ به تجهیزات زیر زمینی است و از سقوط افراد به درون منهول‌ها جلوگیری می‌کند. در پوش‌های کامپوزیتی در مکان‌های مختلفی استفاده می‌شود، به همین دلیل مقاومت آن‌ها در برابر شرایط مختلف آب‌وهوایی و... بسیار مهم است. دریچه کامپوزیت فاضلاب از دریچه‌های رایج در بازار هستند که به طور گسترده‌ای خرید و فروش می‌شوند.

 

منهول چیست؟

منهول یا آدم رو، در حقیقت مسیری برای وصل کردن چند شبکه است. در واقع کاربرد اصلی این دریچه‌ها در صنایع مذکور، پوشاندن دهانه منهول‌ها در سطح زمین به منظور تأمین شرایطی مناسب برای تردد اتومبیل‌ها و عابرین پیاده و فراهم کردن راهی برای بازدید، از تاسیسات زیرزمینی توسط کارگران در زمان‌مورد نیاز است.

دریچه‌ها انواع مختلفی دارند و در صنایع آب‌وفاضلاب، برق و مخابرات، پتروشیمی و.. استفاده می‌شود. از جمله انواع دریچه‌ها می‌توان به دریچه‌های کامپوزیتی اشاره کرد. امروزه استفاده از دریچه‌های کامپوزیتی نسبت به قبل بیشتر شده است، زیرا جنس دریچه‌های قبلی به نحوی بود که با گذشت زمان دچار زنگ زدگی، پوسیدگی و شکستگی می‌شدند.

انواع دریچه‌های کامپوزیتی

دریچه کامپوزیتGRP: دریچه های کامپوزیتی به دو روش دستی و صنعتی تولید می‌شوند. دریچه‌های GRP که به روش دستی تولید می‌شوند، سیلیس بالایی در ترکیبات خود دارند. این نوع دریچه وزن بیشتری در مقایسه با انواع دریچه‌های کامپوزیتی دارد و بیشتر ترک می‌خورند. با این حال دریچه‌ GRP زیبایی و مقاومت کمتری دارند.

دریچه کامپوزیت SMC: این نوع دریچه‌ کامپوزیتی توسط دستگاه‌های پرس هیدرولیکی و به صورت مکانیزه تولید می‌شوند. استفاده از خمیر فایبرگلاس به جای سیلیس در این دریچه‌ها سبب می‌شود تا مقاومت و طول عمر بیشتری داشته باشند. این دریچه با ظرافت بیشتری تولید می‌شود و وزن آن سبک‌تر است.

دریچه کامپوزیت: این دریچه‌ها هم با استفاده از ماشین‌های صنعتی تولید می‌شود. دریچه BMC مقاومت و کیفیت متوسطی دارد به همین دلیل در محل‌هایی که بار ترافیکی کمتری دارند: «مانند پیاده‌روها» استفاده می‌شود.

معایب دریچه‌های کامپوزیتی

با آن که دریچه‌های کامپوزیتی مزایای بسیار زیادی دارند، ولی بدون عیب هم نیستند.

  • دریچه‌های کامپوزیتی از مواد شیمیایی و رزین‌های پلیمری ساخته می‌شوند و در ساخت آن‌ها از هیچ نوع پر کننده سیلیسی استفاده نشده است. در واقع نبود فلز در ساختار این دریچه‌ها، باعث شده تا امکان ردیابی با دستگاه‌های فلزیاب برای آنان وجود نداشته باشد.
  • همان‌طور که گفتیم در ساخت دریچه کامپوزیتی از رزین‌های پلیمری و مواد شیمیایی استفاده می‌شود. این مواد تجزیه‌ناپذیر هستند و باعث اسیب به محیط زیست ‌می‌شوند. براساس تخمین‌ها مدت زمان تجزیه این دریچه در طبیعت 900 سال است.
  • قیمت این دریچه‌ها از دیگر دریچه‌های موجود در بازار بیشتر است و بسته به بار قابل تحمل و روش ساخت، دریچه کامپوزیت قیمت ‌ ‌های متفاوتی می‌تواند داشته باشد. برای مثال دریچه‌های کامپوزیت SMC گران‌تر از BMC بوده و هر دوی آن‌ها قیمت بالاتری نسبت به نوع GRP دارند.

در حال حاضر دریچه های نانو کامپوزیت جایگزین دریچه کامپوزیتی شده است دریچه‌های نانوکامپوزیتی از جدید‌ترین مدل دریچه‌های منهول است، این دریچه بی‌نقض‌ترین دریچه موجود در بازار بوده که با توجه به ویژگی‌های فوق العاده خود قیمت مناسبی دارد.

برای اطلاعات بیشتر درباره دریچه‌های منهول به وبسایت رادیس مراجعه کنید: Radis.in/manhole

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها