کد خبر: 617821
تاریخ انتشار :

قیمت خوردو کاهش یافت + جزییات

به نظر می‌رسد چنانچه چالش قیمت‌گذاری که میان شورای رقابت و خودروسازان طی یکی‌دو ماه ابتدایی امسال در جریان بود زودتر حل و فصل می‌شد این امکان وجود داشت که خودروسازان بتوانند تعداد فروش‌های فوق‌العاده خود را به بیش از پنج قرعه‌کشی برسانند. اما چه اتفاقی افتاده که دو خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند بر تعداد محصولات عرضه شده طی پنج فروش فوق‌العاده خود در سال جاری به نسبت همین تعداد فروش فوق‌العاده در سال گذشته بیفزایند؟به نظر می‌رسد پاسخ این سوال را باید در کاهش تعداد معوقات دو خودروساز بزرگ کشور جست و جو کرد

قیمت خوردو کاهش یافت + جزییات
پایگاه خبری تحلیلی نامه نیوز (namehnews.com) :

قیمت خودرو  نسبت به دیروز در بازار آزاد ثبات داشته است.در حالی که خیلی ها پیش بینی کرده بودند که به خاطر محدودیت های کرونایی قیمت خودرو برای مدت زیادی ثابت خواهد ماند اما افزایش قیمت خودرو تمام این گمانه زنی هارا به هم زد.بسیاری از فروشنده ها به بهانه گران تر شدن قیمت خودرو از فروش آن امتناع میکردند.لیست جدید انواع قیمت خودرو را در ادامه میخوانید.

قیمت خودرو های داخلی در جدول زیر بر اساس نرخ اعلام شده در بازار آزاد خودرو تعیین شده است.

در این بررسی می خواهیم به صورت روزانه قیمت خودرو های داخلی و وارداتی موجود در بازار را مرور کنیم.

خودرو های سایپا در کنار محصولات ایران خودرو از جمله پرفروش ترین انواع خودروهای داخلی در بازار ایران هستند.

همانند بسیاری از کالاها اعم از ضروری و غیرضروری قیمت خودرو در بازار ایران لحظه ای و یا دست کم روزانه تغییر می شود.

یکی از مهمترین عامل های موثر بر قیمت خودروهای سایپا مانند پراید، عرضه متناسب با تقاضا است.

قیمت خودرو ایرانی

در ادامه آخرین لیست قیمت روز خودرو های داخلی موجود در بازار ایران مورخ شنبه هشتم خرداد هزار و چهارصد را مشاهده می کنید.
 
مدل خودرو قیمت (تومان)
سمند LX (ساده) ۱۸۱.۰۰۰.۰۰۰
سمند LX (ساده) ۱۴۰۰ ۱۹۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۴۰۵ GLX ۱۹۲.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس (ساده) ۲۱۷.۰۰۰.۰۰۰
پژو پارس (ساده) ۱۴۰۰ ۲۲۹.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) ۱۹۴.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۰ ۲۰۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶تیپ ۵ (ساده) ۲۵۷.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار v8 ۲۵۲.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۶ صندوقدار( v8(1400 ۲۶۱.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۳۷۰.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ اتوماتیک(۱۴۰۰) ۳۸۹.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) ۲۷۵.۰۰۰.۰۰۰
پژو ۲۰۷ دنده ای (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ ۲۸۸.۰۰۰.۰۰۰
رنو تندر۹۰ E2 ۳۳۰.۰۰۰.۰۰۰
رنو تندر پلاس اتوماتیک ۴۱۵.۰۰۰.۰۰۰
رانا LX ۲۰۵.۰۰۰.۰۰۰
رانا پلاس ۲۲۲.۰۰۰.۰۰۰
دنا معمولی (رینگ فولادی) ۲۶۲.۰۰۰.۰۰۰
دنا معمولی (رینگ فولادی)۱۴۰۰ ۲۷۰.۰۰۰.۰۰۰
دنا پلاس دنده ای توربو ۳۵۴.۰۰۰.۰۰۰
هایما s7 توربو ۶۶۰.۰۰۰.۰۰۰
سایپا ۱۱۱ ۱۳۱.۰۰۰.۰۰۰
سایپا ۱۳۱ ۱۱۵.۰۰۰.۰۰۰
سایپا ۱۳۲(۱۳۹۸) ۱۱۸.۰۰۰.۰۰۰
ساینا ۱۳۷.۰۰۰.۰۰۰
ساینا ۱۴۰۰ ۱۴۵.۰۰۰.۰۰۰
تیبا(رینگ فولادی ) ۱۲۱.۰۰۰.۰۰۰
تیبا(رینگ فولادی )۱۴۰۰ ۱۲۵.۰۰۰.۰۰۰
تیبا ۲(رینگ فولادی ) ۱۲۹.۰۰۰.۰۰۰
تیبا ۲(رینگ فولادی ) ۱۴۰۰ ۱۳۵.۰۰۰.۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۴۴.۰۰۰.۰۰۰
کوییک دنده ای ۱۴۰۰ ۱۵۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا سراتو ۲۰۰۰ (آپشنال) ۷۸۵.۰۰۰.۰۰۰
ام وی ام ۳۱۵ هاچ بک ۲۶۵.۰۰۰.۰۰۰۰
ام وی ام X22 ‌ ، دنده ای اسپرت اکسلنت
۳۵۳.۰۰۰.۰۰۰
 

قیمت امروز خودرو های خارجی

همچنین آخرین لیست قیمت روز خودرو های وارداتی موجود در بازار ایران مورخ شنبه هشتم خرداد هزارو چهارصد را مشاهده می کنید.

مدل خودرو قیمت (تومان)
رنو کولئوس ۲۰۱۸ ۲.۰۳۰.۰۰۰.۰۰۰
رنو تلیسمان ۲۰۱۸ ۱.۵۵۰.۰۰۰.۰۰۰
میتسوبیشی ASX فول ۲۰۱۸ ۱.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰
تویوتا CH-R تمام چرخ متحرک لانچ ۲۰۱۸ ۱.۸۰۰.۰۰۰.۰۰۰
تویوتا راو ۴ مدل ۲۰۱۸ (الفطیم) ۲.۲۵۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا اپتیما ۲۰۱۷ ۱.۶۷۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا سورنتو ۲۰۱۸ ۳.۴۰۰.۰۰۰.۰۰۰
کیا اسپورتیج ۲۰۱۸ ۱.۹۸۰.۰۰۰.۰۰۰
هیوندای سوناتا ۲۰۱۸ هیبرید +GLS ۱.۶۰۰.۰۰۰.۰۰۰
هیوندای النترا ۲۰۱۸ ۱.۱۰۰.۰۰۰.۰۰۰
هیوندای سانتافه . فول . ۶ رادار ۲.۱۸۰.۰۰۰.۰۰۰
لکسوس NX300 H هفت کلید ۲۰۱۷ ۳.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰
نیسان جوک (اسپورت) ۱.۳۰۰.۰۰۰.۰۰۰

چرا قیمت خودرو در بازار مهم است؟

قیمت خودرو صفر هم برای خریداران و هم فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. چه برای مشتریان خودروی صفر و چه برای خریداران و فروشندگان خودروی کارکرده.

قیمت جدید و به روز خودرو می تواند در تعیین قیمت خرید و فروش بسیار مهم باشد. در واقع قیمت خودروی صفر در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند. مخصوصا در زمینه قیمت خودرو خارجی این امر از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا قیمت خودروهای داخلی امروز علاوه بر قیمت خودرو بازار به لیست قیمت روز خودرو کارخانه هم بستگی دارد.

اما در زمینه خودرو خارجی باید از قیمت روز خودرو وارداتی اطلاع داشته باشیم. در شرایطی که واردات ممنوع است و نمایندگی های رسمی مانند گذشته فعالیت نمی کنند، تنها ملاک، قیمت خودرو در بازار است(قیمت روز خودرو).

بنابراین اطلاع از قیمت لحظه ای و بروز خودرو خودرو بسیار مهم است. در جداول بالا قیمت خودرو برای مهمترین خودروهای وارداتی و داخلی ارائه شدند.

قیمت خودرو در سال های اخیر با توجه به رویدادهای مختلف روند صعودی داشته است.

از حوادث دی ماه ۹۶ تا وقایع پس از سهمیه بندی بنزین در آبان ۹۸؛ همگی موجب افزایش شدید قیمت خودرو در بازار ایران شدند.

عرضه ای که به مراتب پایین تر از سطح تقاضای موجود در بازار بوده است.

قیمت خودرو داخلی در بازار امروز 
همه انواع خودروها در بازار ایران افزایش قیمت را تجربه کردند؛ با این حال مسئولان صنعتی کشور سهمیه بندی دوباره بنزین را بر بازار خودرو بی تاثیر خوانده و بازهم بر وجود دلالان تاکید داشتند.

این در حالی است که رضا رحمانی وزیر صنعت وقت، در گفتگویی به نقش قیمت بنزین در بازار خودرو اشاره داشت.

رضا رحمانی گفت: قیمت سازی در فضای مجازی یکی از دلایل افزایش قیمت پراید و پژو ۲۰۶ در بازار است.

افزایش قیمت بنزین به صورت طبیعی بر قیمت هر کالاهایی اثر گذاشته و نمی توان تاثیر آن بر بازار خودرو را نادیده گرفت.

مثلا طرح های جدید وزارت صنعت، معدن و تجارت برای عرضه خودرو از سوی شرکت خودروسازی در خرداد ماه ۹۹ و اعمال نظارت شدید از سوی سازمان بازرسی کل کشور در همین مقطع زمانی به گفته کارشناسان موجب کاهش قیمت خودرو در بازار شده است.

به گفته رئیس اتحادیه نمایشگاه داران و فروشندگان خودروی تهران نظارت شدید و طرح های جدید فروش در حوزه خودرو موجب کاهش ۳۵ درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۹۹ شده است.

هرچند طرح های فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا و ایران خودرو در تیر ۹۹ روند افزایش قیمت خودرو را متوقف کرد اما بنا بر ادعای کارشناسان هر وقفه ای در عرضه، تعادل بازار را به هم می ریزد.

قیمت خودرو ایرانی امروز 
در سال های اخیر نگاهی که برخی مردم به خودرو دارند ، نگاهی نه به عنوان کالای مصرفی، بلکه به عنوان یک سرمایه است.

از آنجاییکه «خودرو» یکی از پر بحث ترین مباحث در میان ایرانی ها است ، اطلاع از بروزترین قیمت خودرو اهمیت دو چندان پیدا کرده است.

هرچند عرضه و تقاضا اصلی ترین دلیل افزایش یا کاهش قیمت هر کالایی از جمله خودرو های سایپا است اما علاوه بر این قیمت خودرو در بازار ایران به دلایل دیگری نیز وابسته است.

دلالان بازار خودرو ازجمله عواملی هستند که روند قیمت گذاری خودرو در ایران را تا حدودی دچار اخلال می کنند.

سایت های انتشار آگهی فروش نیز از جمله عوامل جدید موثر بر قیمت خودرو در بازار آزاد هستند که مسئولان همواره بر لزوم نظارت بیشتر بر آنها تاکید دارند.

بر اساس قوانین معاملات در بازار قیمت خودرو با فرمول ۱۰ درصد بالای قیمت کارخانه خودروهای سایپا باید انجام شود.

بررسی ها اما نشان می دهد خرید و فروش های بازار نه با فرمول ۱۰ درصد بالای قیمت کارخانه، بلکه با قیمت های توافقی انجام می شود.

با وجود افزایش قیمت ارز در هفته های گذشته، اما از آنجایی که تقاضا برای خرید خودرو در بازار کم است قیمت خودروهای سایپا شیب نزولی به خود گرفته است.

همچنین ترس از بازرسی پارکینگ ها سبب شده تا افرادی که خودرو در اختیار داشتند، به فکر فروش باشند.

از زمان بازگشایی بازارها قیمت ها در بازار خودرو صعودی شده است به طوری که در این مدت کوتاه پراید ۱۱۱ افزایش قیمت دو میلیون تومانی را تجربه کرده است.

قیمت روز خودرو / داخلی ها گران شدند + جدول

بازار خودرو در روز گذشته وارد مسیر افزایشی شد و افزایش قیمت ها امروز نیز ادامه داشته است به طوری که در ۲۴ ساعت گذشته خودرو پراید ۱۱۱ از ۱۳۱ میلیون تومان به قیمت ۱۳۳ میلیون تومان رسیده است و خودرو پراید ۱۳۱ نیز در این مدت ۳ میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر ۱۱۹ میلیون تومان قیمت خورده است و پراید ۱۵۱ نیز از قیمت ۱۱۸ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۱۲۱ میلیون تومان رسیده است و در این بین قیمت پراید ۱۳۲ در این مدت ثابت بوده است.

خودروهای گروه پژو نیز از این افزایش قیمت ها در امان نمانده اند به طوری که پژو ۲۰۶ تیپ ۲ از ۱۹۷ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۱۹۹ میلیون تومان رسیده است و پژو پارس از ۲۱۷ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۲۲۰ میلیون تومان رسیده است.

در میان سایر خودروهای موجود در بازار روند قیمت خودروهای گروه سمند نیز در این مدت افزایشی بوده است به طوری که سمند ال ایکس ای اف ۷ از ۲۰۴ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۲۰۹ میلیون تومان رسیده است و سمند ال ایکس مدل ۹۹ نیز در این مدت ۳ میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر به قیمت ۱۸۴ میلیون تومان رسیده است.

دندانپزشک زیبایی و ترمیم زیبایی انواع کامپوزیت ونیر و لمینت سرامیکی (تهران)

در بین خودروهای وارداتی اما در این مدت ثبات قیمت ها حاکم بوده است به غیر از خودرو سیتروئن سی ۳ که در نتیجه کاهش چشمگیر تقاضا در چند روز اخیر کاهش قیمت را تجربه کرده است؛ این خودرو در این مدت ۲۰ میلیون تومان ارزان شده است و در حال حاضر به قیمت ۸۴۰ میلیون تومان رسیده است.

فروش فوق العاده پرقدرت خودرو در ۱۴۰۰

دو خودروساز بزرگ کشور در پنج فروش فوق‌العاده‌ای که طی سال جاری برگزار شد در مجموع ۱۰۳ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را عرضه کردند.

قیمت خودرو با شرایط ویژه کاهش یافت + جزییات

بررسی‌ها نشان می‌دهد عرضه این تعداد خودرو طی پنج فروش فوق‌العاده ایران‌خودرو و سایپا در مقابل همین تعداد فروش فوق‌العاده که آنها در سال ۹۹ برگزار کردند از رشد حول و حوش ۶۶ درصدی حکایت می‌کند. دو خودروساز بزرگ کشور در سال گذشته طی پنج فروش فوق‌العاده‌ای که برگزار کردند در مجموع ۶۲ هزار دستگاه از انواع محصولات خود را در اختیار متقاضیان خود قرار دادند. نکته دیگری که از مقایسه پنج فروش فوق‌العاده خودروسازان در سال جاری با سال گذشته قابل تامل است بازه زمانی برگزاری این تعداد فروش فوق‌العاده است. در سال گذشته خودروسازان پنج فروش فوق‌العاده را طی چهار ماه برگزار کردند.

به‌طوری‌که ایران‌خودرو به ترتیب در خرداد، مرداد و شهریور سال گذشته سه فروش فوق‌العاده خود را برگزار کرد در حالی که سایپا اولین فروش فوق‌العاده خود را در خرداد و دومین فروش فوق‌العاده خود را در مهر ۹۹ برگزار کرد. اما بررسی بازه زمانی فروش‌های فوق‌العاده دو خودروساز بزرگ کشور در سال جاری نشان می‌دهد آنها پنج فروش فوق‌العاده خود را طی سه ماه برگزار کردند و باید توجه کرد که چهار فروش فوق‌العاده دو خودروساز کشور طی خرداد ۱۴۰۰ برگزار شده است.

به نظر می‌رسد چنانچه چالش قیمت‌گذاری که میان شورای رقابت و خودروسازان طی یکی‌دو ماه ابتدایی امسال در جریان بود زودتر حل و فصل می‌شد این امکان وجود داشت که خودروسازان بتوانند تعداد فروش‌های فوق‌العاده خود را به بیش از پنج قرعه‌کشی برسانند. اما چه اتفاقی افتاده که دو خودروساز بزرگ کشور توانسته‌اند بر تعداد محصولات عرضه شده طی پنج فروش فوق‌العاده خود در سال جاری به نسبت همین تعداد فروش فوق‌العاده در سال گذشته بیفزایند؟به نظر می‌رسد پاسخ این سوال را باید در کاهش تعداد معوقات دو خودروساز بزرگ کشور جست و جو کرد. بعد از بازگشت تحریم‌ها چالش‌هایی برای خودروسازان در خطوط تولید ایجاد شد، از طرف دیگر اجرای طرح‌های پیش‌فروش به منظور کنترل بازار طی سال ۹۷ منجر به آن شدکه خودروسازان طی سال‌های ۹۸ و ۹۹ با سونامی معوقات روبه‌رو شوند.

قیمت خودرو با شرایط ویژه کاهش یافت + جزییات

حال این سونامی فروکش کرده و دو خودروساز بزرگ کشور این امکان را پیدا کرده‌اند که تمرکز خود را روی عرضه محصولات از مسیر فروش فوق‌العاده قرار دهند. مساله دیگری که کمک کرده تا رشد عرضه در فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان رقم بخورد اضافه شدن محصولات جدید به سبد محصولاتی دو خودروساز بزرگ کشور است.

بررسی فروش‌های فوق‌العاده خودروسازان در سال جاری نشان می‌دهد آنها بیشتر تمرکز خود را روی عرضه محصولاتی گذاشته‌اند که به تازگی به سبد محصولاتی آنها اضافه شده است.

پیدا کردن مسیرهایی برای دور زدن تحریم‌ها و همچنین به ثمر نشستن برخی از پروژه‌هایی که تحت عنوان داخلی‌سازی قطعات در دو سال گذشته کلید خورد، نکته سومی است که در ارتباط با رشد عرضه در پنج فروش فوق‌العاده خودروسازان باید مورد توجه قرار گیرد. به نظر می‌رسد اگر خودروسازان با چالش قیمت‌گذاری دستوری روبه‌رو نباشند بتوانند با سرعت بیشتری در جاده فروش‌های فوق‌العاده حرکت کنند.

استارت ریزش قیمت ها در بازار خودرو + جدول

 

سرانجام در سومین روز هفته زور رکود حاکم شده بر بازار خودرو به برخی از خودروهای موجود در بازار رسید و کاهش قیمت ها در برخی از خودروها رقم خورد؛ در حالی که تعداد اندکی از خودروها در ۲۴ ساعت گذشته کاهش قیمت ها را تجربه کردند اما می توان گفت که بازار خودرو در حال ورود به مسیر ریزشی است؛ از میان خودروهایی که در این مدت ارزان شدند می توان به ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۳۹۹ اشاره کرد که قیمت آن از ۲۰۰ میلیون تومان در روز گذشته امروز به ۱۹۹ میلیون تومان رسیده است و در بین خودروهای گروه پراید نیز مدل ۱۳۱ آن در ۲۴ ساعت گذشته یک میلیون تومان کاهش قیمت داشته است.

در حال حاضر ۱۲۲ میلیون تومان قیمت خورده است و خودرو دیگری که در این مدت کاهش قیمت را تجربه کرده است کوییک دنده ای مدل ۱۳۹۹ است که از ۱۴۷ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۱۴۵ میلیون تومان رسیده است و مدل ۱۴۰۰ این خودرو به نسبت سایر خودروهای موجود در بازار در این مدت بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است و این خودرو از ۱۵۳ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۱۵۰ میلیون تومان رسیده است.

در این میان اما تنها یکی از خودروهای گروه پژو در ۲۴ ساعت گذشته افزایش قیمت را تجربه کرده است؛ خودرو ۲۰۶ تیپ ۲ مدل ۱۴۰۰ از ۲۰۸ میلیون تومان در روز گذشته امروز به قیمت ۲۱۱ میلیون تومان رسیده است.

گفتنی است که با وجود کاهش قیمت برخی از خودروهای موجود در بازار در ۲۴ ساعت گذشته و ثبات قیمت ها در اکثر خودرو ها در این مدت، روند قیمت ها در بازار خودرو از ابتدای هفته تاکنون افزایشی بوده است و این افزایش قیمت ها بیشتر در بین خودروهای گروه پراید مشهود است به طوری که پراید ۱۱۱ از ۱۳۳ میلیون تومان در اواخر هفته گذشته امروز به قیمت ۱۳۵ میلیون تومان معامله می شود و پراید ۱۳۱ نیز با وجود کاهش یک میلیون تومانی قیمت و رسیدن به قیمت ۱۲۲ میلیون تومان کماکان ۳ میلیون تومان گران تر از چهارشنبه هفته گذشته است و پراید ۱۳۲ نیز در چهارشنبه هفته گذشته ۱۲۰ میلیون تومان قیمت داشته است که امروز به قیمت ۱۲۱ میلیون تومان معامله می شود و پراید ۱۵۱ نیز نسبت به چهارشنبه هفته گذشته ۴ میلیون تومان گران شده است و در حال حاضر ۱۲۵ میلیون تومان قیمت خورده است.

قیمت روز خودرو در جدول زیر آمده است:

ریزش قیمت خودرو ؟ + لیست جدید قیمت انواع خودرو

قیمت خودرو، امروز در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز با کاهش یک میلیون تومانی همراه است.

بر اساس معاملات انجام شده امروز (دوم تیر ۱۴۰۰) قیمت خودرو در بازار آزاد نسبت به آخرین معاملات دیروز با کاهش یک میلیون تومانی همراه است.

پژو ۲۰۶ تیپ ۲ (ساده) ۱۴۰۰ با افزایش یک میلیون تومانی به مبلغ ۲۱۱ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد.

 این خودروها در بازار امروز ارزان شدند + جزییات

پژو ۲۰۶ صندوقدار (v۸ (۱۴۰۰ به قیمت ۲۶۰ میلیون تومان معامله می‌شود که نسبت به دیروز حدود یک میلیون تومان ارزان شد.

پژو ۲۰۷ اتوماتیک و پژو ۲۰۷ اتوماتیک با کاهش ۵ میلیون تومانی به ترتیب به مبلغ ۳۷۰ میلیون تومان و ۳۸۵ میلیون تومان داد و ستد می‌شود.

تیبا ۲ (رینگ فولادی) ۱۴۰۰ و کوییک دنده‌ای حدود یک میلیون تومان ارزان شد و به ترتیب با نرخ ۱۳۷ میلیون تومان و ۱۴۴ میلیون تومان خرید وفروش می‌شود.

 

 

پرسش و پاسخ

  • آیا قیمت خودروی داخلی گران شده است ؟
    بله
  • آیا تقاضا برای خرید خودروی داخلی کاهش داشته است؟
    بله

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    پیشنهاد ما

    Markets

    دیگر رسانه ها