گران شدن قیمت بنزین بعد از حمله سایبری؟ | آیا واریز سهمیه بنزین قطع می‌شود؟

کد خبر: 1106113

بعد از ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت و مشکلات مردم در سوخت‌گیری با کارت، این سوال مطرح شده که آیا ممکن است کارت سوخت بنزین حذف شود؟

گران شدن قیمت بنزین بعد از حمله سایبری؟ | آیا واریز سهمیه بنزین قطع می‌شود؟

ماجرای حذف کارت سوخت بنزین به خصوص زمانی جدی‌تر شد که محمدجواد آذری جهرمی، وزیر پیشین ارتباطات اعلام کرد که پروژه حذف کارت سوخت و ادغام آن در کارت‌های بانکی در دولت قبل به پایان رسیده و الان می‌توان کارت سوخت را حذف کرد.

جهرمی در کانال تلگرامی خود نوشت: «اواخر سال ۹۷ در راستای ادغام کارت‌های خدماتی در دولت الکترونیکی، پروژه حذف کارت سوخت و ادغام آن در کارت بانکی با همکاری وزارت نفت، بانک مرکزی، وزارت کشور و وزارت ارتباطات کلید خورد و به اتمام رسید. هم اکنون همه زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این کار آماده است و دستگاه‌های پرداخت الکترونیکی مستقر در تمامی پمپ بنزین‌ها، در مدت زمان کوتاهی، قابلیت ایفای نقش جایگزین را دارند.»

او گفته یادآوری این ماجرا برای این است که اگر «در میانه‌ تغییرات مدیریتی این موضوع مغفول مانده، یادآوری شود. شاید به کارشان بخورد.»

حذف کارت سوخت جدی است؟

بر اساس گفته آذری جهرمی، طرحی در دولت قبل اجرا شده که کارت سوخت خذف شود و کارت بانکی جایگزین آن شود.

اما همزمان با ایجاد اختلال در سامانه هوشمند سوخت و اختلال در پمپ بنزین‌ها تنها امکان ارائه بنزین آزاد وجود داشت و خودروها امکان استفاده از کارت سوخت بنزین را نداشتند. همان زمان زمزمه‌هایی مطرح شد که احتمالا این اتفاق، مقدمه افزایش قیمت بنزین و حذف کارت سوخت است.

برخی از کاربران شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده بودند که احتمالا دولت می‌خواهد بنزین سهمیه‌ای را حذف کند و فقط امکان خرید بنزین آزاد وجود دارد. به همین دلیل اگر بنزین یارانه‌ای حذف شود و بنزین تک نرخی شود، حذف کارت سوخت بنزین هم کلید می‌خورد.

اما هم مجلس و هم دولت، همزمان با این اتفاق و قبل از آن چندین بار اعلام کردند که ماجرای پیش آمده اختلال یا حمله سایبری بوده و ماجرا افزایش قیمت بنزین و یا حذف سهمیه و کارت سوخت نیست.

حذف کارت سوخت با بنزین تک نرخی

البته پیش از این هم در دولت یازدهم و در دوره وزارت بیژن زنگنه مساله حذف کارت سوخت بنزین مطرح شده بود. این پیشنهاد مربوط به زمانی بود که قیمت بنزین تک نرخی شد و فقط امکان سوخت‌گیری با یک قیمت در جایگاه‌های سوخت فراهم بود.

آن زمان کارت سوخت رسما حذف نشد اما کسی هنگام سوخت‌گیری از کارت بنزین استفاده نمی‌کرد چون بنزین با یک نرخ عرضه می‌شد و خبری از بنزین دو نرخی و سهمیه‌ای نبود.

اگرچه آن زمان مجلس مانع حذف کارت سوخت شد، اما رسما کسی از کارت سوخت استفاده نمی‌کرد. تا آبان ۹۸ که مجددا بنزین دو نرخی شد و کارت‌های سوخت مورد استفاده قرار گرفت.

اکنون اما نه دولت و نه مجلس طرحی برای حذف بنزین سهمیه‌ای و یا حذف کارت سوخت بنزین را مطرح نکرده‌اند. آنچه آذری جهرمی به آن اشاره کرده هم در ادامه طرحی است که اجرا می‌شود. فقط تاکید او بر این است که افراد به جای اینکه همزمان یک کارت سوخت و یک کارت بانک داشته باشند، همه آنها در یک کارت تجمیع شود.

البته آنچه آذری جهرمی گفته به طرح دیگری هم اشاره دارد. آن هم اینکه دولت نحوه سهمیه‌بندی بنزین را تغییر دهد و سهمیه به جای خودرو، به افراد تعلق بگیرد و ماهانه مبلغی در کارت بانکی افراد شارژ شود. حالا افراد می‌توانند از یارانه بنزین برای خرید بنزین استفاده کنند و یا موارد دیگر.

منبع: تجارت نیوز

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    تازه های سایت

    سایر رسانه ها