فوری/ خبر عالی دولت رئیسی ؛ ارزانی در راه است ! + جزئیات

کد خبر: 1107575

رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح پیشنهادی برای اختصاص کارت اعتباری به جای یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: ادامه مسیر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح کشور نیست و نتیجه ای جز ایجاد رانت و فساد، توقف تولید، قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور و افزایش سرانه مصرف ندارد.

فوری/ خبر عالی دولت رئیسی ؛ ارزانی در راه است ! + جزئیات

محمدرضا پورابراهیمی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه موضوع ارائه کارت اعتباری یارانه ای و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی از دوره قبل مطرح بود، گفت: کمیسیون اقتصادی نظر خود را به دولت قبل اعلام کرد تا منابع ناشی از حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به طور مستقیم به کارت اعتباری مردم واریز شود.

وی با بیان اینکه روش تخصیص ارز به واردات روش درستی نیست، افزود: به طور متوسط سالانه ۱۵ میلیارد دلار منابع ارزی کشور برای کالاهای اساسی تخصیص داده می شود این یعنی در طول این سال ها حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان با میانگین ۱۰ هزار تومان ما به تفاوت کالای اساسی به دست مردم نرسیده است. با توجه به اینکه ادامه این روند به صلاح کشور نیست، موضوع تعیین روش جایگزینی به جای ارائه ارز ۴۲۰۰ تومانی و عدم انتفاع مردم مطرح شد اما نتوانستم با دولت به توافق لازم برسیم و دولت نپذیرفت؛ متاسفانه مافیای واردات در کشور با اعمال نفوذ و ترساندن مسئولین ارشد نظام، اجازه عملیاتی شدن این کار را نداد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه دولت سیزدهم این موضوع را در دستور کار قرار داده، گفت: دولت و مجلس در حال بررسی این موضوع هستند، یک پیشنهاد این است که یارانه ارز ۴۲۰۰ تومانی حذف نشود ولی به جایش به مردم کارت اعتباری همچون کارت سوخت داده شود.

 پورابراهیمی درباره اینکه آیا این تصمیم باید به تصویب شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا برسد، گفت: اگر دولت بخواهد این کار را در قالب اعمال تغییراتی در بودجه انجام دهد به مصوبه مجلس نیاز دارد در غیر این صورت دولت می تواند راسا اقدام کند. البته برای هماهنگی بیشتر و اطلاع ارکان نظام از این تصمیم، این مسئله می‌تواند به عنوان یک نظر مشورتی در شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا مطرح شود.

وی در عین حال گفت که فعلا مجلس و دولت مشغول همفکری درباره این مساله هستند و این موضوع در مرحله بررسی کارشناسی است. ادامه مسیر اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به صلاح کشور نیست و نتیجه ای جز ایجاد رانت و فساد، توقف تولید، قاچاق کالای اساسی به خارج از کشور و افزایش سرانه مصرف ندارد.

پورابراهیمی درباره احتمال افزایش تورم با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی گفت: اکنون گرانی رخ داده که نمونه بارز آن در قیمت مرغ است. مثلا می توان هر کیلو مرغ را به نرخ یک و نیم دلار و یا یک و هشت دهم دلار وارد کرد که حتی با فرض قیمت هر کیلو مرغ به نرخ دو دلار آن هم با ارز ۴۲۰۰ تومانی باید قیمت هر کیلو گوشت مرغ ده هزار تومان باشد که این طور نیست. همین الان مردم گوشت مرغ را در بازار با نرخ های دیگری تهیه می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم به نرخ بازار آزاد خرید می کنند بنابراین حتی می توان گفت که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت ها هم کاهش پیدا خواهد کرد. در حال حاضر بنا بر گزارش رسمی بانک مرکزی در سالهای اخیر نرخ تورم کالای اساسی از نرخ تورم کالای غیر اساسی بالاتر است که این برای کشور فاجعه است، یعنی ما ارز ۴۲۰۰ می‌دهیم اما مردم متحمل تورم می شوند.

پورابراهیمی در پایان گفت: برخی معتقدند که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، تورم ایجاد می شود اما اکنون قیمت‌ها به اندازه نرخ تورم افزایش پیدا کرده و حتی به سقف افزایش هم رسیده است البته در برخی از کالاها امکان ایجاد تغییرات است. ما در مجموع با روش جایگزینی ارز ۴۲۰۰ تومانی نگرانی جدی نداریم.

۰

دیدگاه تان را بنویسید

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    Markets

    نیازمندیها

    سایر رسانه ها